اتحادیه اروپا بی‌شک یکشنبه شب یکی از سخت‌ترین ساعات خود را از زمان تاسیس تجربه کرد. مقامات ارشد این اتحادیه و مقامات یونان یکشنبه شب نزدیک به 17 ساعت در پشت درهای بسته در بروکسل بحث و مذاکره کردند تا بتوانند در مورد بحران مالی یونان تصمیم‌گیری کنند. پس از این مدت زمان طولانی دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا در پیامی توییتری از شکل‌گیری توافقی بین اتحادیه اروپا و یونان خبر داد.
کد خبر: ۸۱۶۹۲۳
یونان در منطقه یورو ماندگار شد

پس از آن بود که واکنش‌ها و تحلیل‌های مختلفی در مورد این توافق در رسانه‌ها مطرح شد. گروهی یونان و نخست‌وزیر چپگرای این کشور را پیروز این توافق دانستند و گروهی نیز بر پیروز شدن اتحادیه اروپا در این رقابت تاکید داشتند.

به گزارش منابع خبری، دونالد تاسک در توییتر خود با بیان این که این توافق با اکثریت آرا به دست آمده، نوشت برنامه ارائه کمک‌های مالی برای بازپرداخت وام‌های یونان آماده اجراست؛ البته با انجام اصلاحات جدی و حمایت‌های مالی.

پس از این ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپایی، دونالد تاسک رئیس شورای اروپا و یرون دایسلبلوم رئیس منطقه یورو در نشستی خبری حاضر شده و رسیدن به توافق برای آغاز مذاکرات به‌منظور اعطای سومین بسته کمکی به این کشور را تائید کردند.

یونکر در این نشست با تاکید بر این که رسیدن به این توافق کار سخت و طاقت‌فرسایی بود، اعلام کرد احتمال خروج یونان از منطقه یورو از بین رفت.

در پیش‌نویسی که وزرای دارایی منطقه یورو درباره بسته مالی جدید تهیه کرده‌اند، آمده است: یونان در برنامه سوم نجات اقتصادی احتمالا به 82 تا 86 میلیارد یورو کمک مالی جدید نیاز دارد. این کشور تا دوشنبه آینده باید هفت میلیارد یورو کمک مالی جدید دریافت کند و پنج میلیارد یورو کمک مالی دیگر نیز باید تا اواسط آگوست در اختیار آتن قرار گیرد. بر این اساس پارلمان یونان باید تا ساعت 12 روز چهارشنبه این بسته مالی جدید را تصویب کند سپس تصویب نهایی آن به عهده کشورهای اروپایی خواهد بود.

واکنش‌ها

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که نقشی محوری در این مذاکرات داشت، پس از اعلام توافق جدید گفت: این توافق شامل طیف گسترده‌ای از اصلاحاتی است که یونان از طریق آنها بخت بازگشت به مسیر رشد اقتصادی را دارد، اما این راه دراز و طولانی خواهد بود.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در میان جمعی از خبرنگاران با بیان این که رسیدن به این نتیجه کار آسانی نبود، تاکید کرد: یونان با مشکلات زیادی روبه‌روست که باعث قطع شدن حقوق کارمندان این کشور و نقدینگی در یونان شده است؛ لذا باید به یونان کمک کنیم تا بتواند از این بحران خارج شود و پیشنهادهایی که نخست‌وزیر یونان برای اعمال برخی اصلاحات داده در شرایط فعلی اقدامی شجاعانه است. کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرد رسیدن به این توافق گامی مهم در اعتمادسازی میان طرفین بود.

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان هم گفت دولت یونان تا پایان، مبارزه عادلانه‌ای را ادامه داد که به توافقی دشوار منتهی شد؛ توافقی که بنابه گفته سیپراس تضمین‌کننده «ثبات مالی» و احیای اقتصادی یونان است.

وی افزود: بیشتر مردم یونان از این تلاش حمایت می‌کنند. ما برای افزایش رشد اقتصادی یونان و کسب استقلال دوباره به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.

اما برخی از گزارش‌ها حاکی است این توافق چندان مورد رضایت اعضای حزب حاکم سیریزا در یونان قرار نگرفته است.

بر همین اساس مارینا پرینتوریس، سخنگوی حزب سیریزا با بیان این که در حال حاضر 60 درصد جوانان یونان بیکار هستند، گفت: با این اوصاف من نگران این هستم که توافق جدید چه عواقبی را همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از اعضای این حزب نیز که نخواست نامش فاش شود، در مصاحبه با گاردین از عصبانیت اعضای این حزب از توافق جدید خبر داد.

تاثیر بر بازار

در پی اعلام این خبر، ارزش یورو افزایش یافت. به گزارش منابع خبری، ارزش هر یورو در برابر هر دلار به 1.1154 رسید، در حالی که ارزش آن روز جمعه 1.1149 بود. با بازگشایی بورس در کشورهای اروپایی در صبح دیروز نیز روند افزایشی شاخص‌ها در بازارها مشاهده شد.

به گزارش روزنامه گاردین، ارزش بازار بورس آلمان صبح دیروز 1.7 درصد، بورس فرانسه 2.2 درصد و بورس انگلستان 0.7 درصد افزایش داشت.

یکی دیگر از موضوعات مهم بحث بازگشایی بانک‌های یونان است که از حدود ده روز گذشته تقریبا بسته بوده و تنها بازنشستگان اجازه داشتند روزانه 60 یورو از آن خارج کنند. در همین زمینه روسای بانک‌های یونان روز گذشته با وزیر دارایی این کشور برای بازگشایی این بانک‌ها دیدار داشتند. انتظار می‌رود بانک‌های یونان تا دو هفته دیگر بازگشایی شود. شبکه بی.بی.سی در این زمینه اعلام کرد بانک‌های یونان برای آغاز کار خود به مبلغی حدود دو میلیارد یورو نیاز دارند.

تعهدات یونان

براساس توافق صورت گرفته در نشست 17 ساعته بروکسل، طرف یونانی باید اقداماتی را انجام دهد که بخشی از آن عبارت است از: اصلاح روند مستمری‌بگیران، آزادسازی اقتصاد، خصوصی کردن شبکه انتقال انرژی و اصلاح فعالیت‌های بازار کار و کارآمدسازی سیستم مالیات بر ارزش افزوده در مالیات‌ها و اجرای کامل کاهش درآمدها.

اما شاید یکی از سخت‌ترین کارهایی که دولت سیپراس باید انجام دهد، تاسیس صندوقی به ارزش 50 میلیارد دلار از سوی آتن است. دولت سیپراس باید دارایی‌های ناشی از روند خصوصی‌سازی را تحت نظارت اتحادیه اروپا وارد این صندوق کند. 25 میلیارد دلار آن برای بازپرداخت بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و 50 درصد باقیمانده نیز به کاهش سقف بدهی‌ها و سرمایه‌گذاری اختصاص دارد.

گروه بین‌الملل - حسین خلیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها