تبلیغات ما را نشانه گرفتهاند و مدام به سمتمان شلیک میکنند، البته از هر صد تیر شاید یکی به هدف بخورد و ما واقعا به آن خدمت یا محصول تبلیغ شده نیاز داشته باشیم؛ اما با توجه به این که بیشتر مواقع این تبلیغات به دردمان نمیخورند، ترجیح میدهیم از اینترنتی پاک و بدون تبلیغات استفاده کنیم. هیچکدام دوست نداریم وقتی از یک اپلیکیشن محبوب استفاده میکنیم، تبلیغات گیرمان بیندازد. تاکنون چند بار دوان دوان به سمت گوشی خود رفتهایم و چیزی جز یک پیام تبلیغاتی در شبکه پیامرسانی مانند وایبر نصیبمان نشده است؟ یا چند بار پیش آمده موضوعی را در اینترنت جستجو کنیم و با باز کردن صفحه مورد نظر پاپآپ باز شود؟ همین نارضایتی باعث شده نرمافزارهای متعددی برای حذف تبلیغات بویژه هنگام استفاده از مرورگرهای دسکتاپی تولید شود.
اما همه چیز به اینجا ختم نمیشود و این سکه روی دیگری نیز دارد، اگر تبلیغات نبود شاید خیلی از سایتهای مورد علاقه ما که روزانه به آنها سر میزنیم یا خیلی از اپلیکیشنهایی که مدام از آنها استفاده میکنیم، به دلیل مشکلات مالی متولد نمیشدند یا خیلی زود مرگ اجباری را مزهمزه میکردند. در واقع تبلیغات اینترنتی منبع درآمد و مایه حیات بسیاری از کسبوکارهای اینترنتی است. به همین دلیل هم راه فرار به روی ما بسته شده است، زیرا اینترنت بدون تبلیغ، خواسته آرمانگرایانه و ناممکنی به نظر میرسد.
بگذارید دوباره به تبلیغات محیطی بازگردیم. چندی پیش شهرداری تهران تصمیم گرفت نفسی به شهروندان بدهد و ده روز این پایتخت دودزده را از تبلیغات محیطی خالی و جای آن را با آثار هنرمندان مطرح پر کند. کاری به جزئیات طرح و انتقادهایی که به شیوه انجام آن مطرح شد ندارم، اما با اجرای چنین طرحی، شاید شما هم از خود بپرسید پس تکلیف تبلیغات فضای مجازی چه میشود؟ با توجه به گره خوردن حیات کسب و کارهای اینترنتی به تبلیغات، گزینه حذف را باید کنار بگذاریم، اما اقداماتی مانند قرار دادن تبلیغات در جای درست به صورتی که برای کاربران کمترین مزاحمت را ایجاد کند، یکی از بدیهیترین و اصولیترین کارهایی است که باید انجام شود و متاسفانه در بیشتر موارد به عمد یا سهو از آن غفلت میشود.
مائده گیوه چین - دبیر کلیک
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد