عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت وگو با سی ان ان:

زمان رسیدگی به بمب های هسته ای رژیم صهیونیستی رسیده است

المستقبل:توافق، قطعی است

2 خواسته جدید آمریکا از ایران

درخواست ممنوعیت آزمایش‌های مکانیکی سانتریفیوژها به معنای تحمیل محدودیت‌های بی دلیل بر توسعه و تحقیق است که ایران هرگز این امر را نمی‌پذیرد.
کد خبر: ۸۰۷۸۶۶
2 خواسته جدید آمریکا از ایران

به گزارش تسنیم، پایگاه تحلیلی آمریکایی لوبلاگ در مطلبی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت: ایرانی ها معتقدند دستیابی به توافق تا ضرب الاجل 30 ژوئن امکان پذیر است با این حال تایید می کنند که پیشرفت مذاکرات کند بوده است. نگرانی عمده آنها وراد کردن درخواست های جدید توسط آمریکاست که فراتر از چارچوب توافق شده در لوزان است. این موضوع مذاکرات را در چند هفته مانده به ضرب الاجل پیچیده می‌کند.

موفقیت توافق لوزان تا حد زیادی مرهون کار عظیم رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا است. صالحی و مونیز بر روی بسیاری از جزئیات فنی از جمله بحث تحقیق و توسعه ( R&D )کار کردند. در نتیجه این مباحث ایران با برخی محدودیت‌ها در این حوزه طی 10 سال موافقت کرد که با یک برنامه زمان ‌بندی بسیار دقیق و جزئی درباره اینکه چگونه سانتریفیوژهایش را به کار اندازد همراه بود.

پس از لوزان و در کمال تعجب طرف ایرانی، آمریکا با پیشنهاد کاهش غنی سازی به سطح 2 درصد به مذاکرات برگشت. از آنجایی که این محدودیت هرگز در لوزان مطرح نشده بود، به گمان ایرانی ها ، آمریکا با سوء نیت و فریب عمل کرده است.

توافق، قطعی است

برخی منابع دیپلمات،در گفتگو با المستقبل توافق هسته‌ای میان گروه موسوم به «1+5» و ایران را در حکم امضاشده دانستند و ادعـا کردند که توافقی که امضا خواهد شد «توافق خوب» است و تا سالهای طولانی برنامه ایران را تحت نظارت قرار می‌دهد.

روزنامه «المستقبل» لبنان، به نقل از منابعی که آنان را «منابع دیپلمات کاملا آگاه» نامید، توافق هسته‌ای را امضاشده دانست و نوشت که قدرت‌های بزرگ تا لحظه آخر از اعلام توافق خودداری خواهند کرد.

بنا بر ادعای این منابع که المستقبل هویت آنان را فاش نکرد، برداشته شدن تحریم‌های ایران دو تا سه سال طول خواهد کشید.

المستقبل در این گزارش نوشت: منابع دیپلمات کاملا آگاه می‌گویند که به مصلحت کشورهای بزرگ است که تا لحظه نهایی ضرب‌الاجل برای امضای توافق هسته‌ای با ایران، چیزی درباره نهایی شدن امضای توافق اعلام نکنند. طرف غربی و ایرانی به این دلیل که هر طرف تمایل دارد موقعیت خود را در مذاکرات بهبود ببخشد و راحت‌تر بر موانع و امضای توافق دلخواه خود غلبه کند، تا 30 ژوئن جاری به مانور خود ادامه خواهند داد.

عملکرد دولت از دیدگاه یک اصلاح طلب

عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه قطعا مسائل اقتصادی نباید به توافق هسته ای گره بخورد گفت: دولتی که شعارش تدبیر است باید خود را برای بدترین وضعیت آماده کند و یک درصد امکان عدم توافق را بدهد.

محمدجواد حق شناس عضو حزب اعتماد ملی در گفتگو با مهر با اشاره به عملکرد دوساله دولت یازدهم اظهار کرد: بعد از دو سال عملکرد دولت تدبیر و امید اگر بخواهیم دولت را ارزیابی کنیم باید یادمان باشد که زمانی تطبیق دولت با یک وضعیت آرمانی صورت می گیرد اما زمانی این تطبیق را با وضعیتی که دولت آن را تحویل گرفته است انجام می شود. در آن زمان شاید بتوانیم قضاوت منصفانه تر و منطبق با واقعیات را انجام دهیم.

وی افزود: من فکر می کنم زمانی که دولت جدید آمد در حوزه اقتصادی شاخص ها کاملا روشن بود و رشد اقتصادی در سال آخر دولت دهم نزدیک به منفی ۶ درصد رسیده بود. اتفاقی که شاید ملت ایران تنها در دوران جنگ دوم جهانی تجربه کرده بودند.

عضو حزب اعتماد ملی تاکید کرد: در آن مقطع تورم به ۴۰ درصد رسید که حداقل در ۲۰ سال اخیر رقمی بود که کشور تجربه نکرده بود و روابط سیاسی ایران با دنیا در بدترین وضعیت خود بود و هماهنگی میان قوا نیز در شرایط بدی قرار داشت و یادمان نرفته است که رئیس جمهور به مجلس رفت و آن فیلم را پخش کرد و آن اتفاقات افتاد.

نتانیاهو: اعطای امتیاز به ایران شتاب گرفته است

نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد با نزدیک شدن ضرب الاجل توافق نهایی، کشورهای 1+5 اعطای امتیاز به ایران را شتاب داده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد با نزدیک شدن ضرب الاجل توافق نهایی، کشورهای 1+5 اعطای امتیاز به ایران را شتاب داده‌اند.

به گفته نتانیاهو، "بر اساس گزارش هایی که دریافت کرده ام، با نزدیک شدن به ضرب الاجل 30 ژوئن (9 تیر)، 6 قدرت جهانی اعطای امتیاز به ایران را شتاب داده اند. البته هنوز دیر نشده و می‌توانیم با کمک یکدیگر از ادامه روند فعلی جلوگیری کنیم و مانع حصول یک توافق بد در پایان مذاکرات هسته‌ای با ایران شویم."

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها