بهگفته آنان دولت به تولیدکنندگان وعده داده در طول یکماه آینده از افزایش قیمت محصولاتشان خودداری کنند تا سازمان حمایت پس از پایان ماه رمضان با برخی افزایش قیمتها موافقت کند.
دولتمردان یازدهم که اتفاقا بسیاریشان ازجمله ـ معاون اول رئیسجمهورـ سابقه حضور در سمتهای اقتصادی را دارند، بخوبی از تاثیر انتظارات تورمی بررشد تورم آگاهند و میدانند «شایعه»، قاتل تعادل بازار است بنابراین اگر درباره اینگونه شایعات شفافسازی نشود و افکارعمومی احساس کند پس از ماه رمضان قرار است یک سونامی قیمتی اتفاق بیفتد، قطعا یکماه آینده، زمانی برای رشد تقاضای خرید مواد غذایی و کالاهای اساسی توسط خانوارها خواهد بود، بهگونهای که نتیجه حاصل از آن، رشد زودهنگام قیمتهاست بنابراین دولت باید هر چه زودتر سیاست خود در برخورد با درخواستهای مکرر تولیدکنندگان برای افزایش قیمت محصولات را شفاف کرده و به اطلاع مردم برساند.
قطعا اگر دلایل اقتصادی قوی برای افزایش قیمت یک کالا وجود دارد و ثابت نگه داشتن قیمت باعث ورشکستگی تولیدکننده خواهد شد، اعلام شفاف آن از مخفی کردن آن بسیار کمضررتر خواهد بود؛ اما اینکه گفتمان رسمی دولت درباره افزایش قیمتها، چندوجهگویی و پرهیز از صراحت لازم بوده و مردم عملا هنگام خرید در بازار، چیز دیگری را مشاهده کنند، کمترین ضرر آن از دست رفتن یا خدشهدار شدن اعتماد عمومی به اظهارات دولت است به طوری که اثر اظهارنظرهای دولت بر رفتار بازیگران اقتصاد کاهش یافته و در مدیریت عمومی اقتصاد اخلال ایجاد میشود.
بنابراین با در نظر داشتن قاعده «بهترین سیاست، صراحت است»، باید از دولت خواست اگر قصد اعمال افزایش قیمت برخی کالاها را دارد آن را بسان فنری تحت فشار، جمع نکند که اثر رها شدن آن چند برابر باشد، بلکه ابتدا با صداقت و صراحت موضوع را با دلایل اقتصادی برای مردم توضیح دهد و سپس بتدریج افزایشها را در طول سال بهگونهای اعمال کند مردم کمتر تحت فشار قرار گیرند.
سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد