بهتر است به جای «پر کردن» از واژه غنی‌سازی برای اوقات فراغت استفاده کنیم. ممکن است اصطلاح «پر کردن» والدین را مجبور کند که بر اثر یک وسواس تربیتی و آموزشی برای اوقات فراغت فرزندان‌شان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در نهایت برای کودک و نوجوان ملال‌آور و کسالت‌بار باشد.
کد خبر: ۸۰۶۵۲۲
غنی‌سازی اوقات فراغت

دانش‌آموز پس از ماه‌ها تحصیل انتظار دارد که حق استراحتی را هم برای او قائل شوند. باید انضباط آموزشگاهی را در ایام فراغت کاهش دهیم. غنی‌شدن اوقات فراغت به این معنی است که روزهای دوری کودکان و نوجوانان از مدرسه را پر از محرک کنیم. این محرک‌ها می‌تواند آموزشی، عاطفی، شناختی، هیجانی و... باشد و باعث سرزندگی دانش‌آموزان شود. به‌طور مثال، سفر می‌تواند یک محرک شناختی برای کودک باشد. با ازدیاد این محرک‌ها است که اوقات فراغت تابستانی غنی می‌شود.

طبیعی است که یک دستگاه و نهاد نتواند همه این مسئولیت بزرگ را برعهده بگیرد. منعی ندارد که نهادهای مختلف و متعدد متولی غنی‌ کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان باشند و کار خودشان را انجام دهند. تعدد دستگاه‌های متولی قدرت انتخاب کودکان و والدین‌شان را هم بالا می‌برد. تعداد زیاد متولیان در خیلی از موارد می‌تواند باعث نوعی سردرگمی شود، اما در مورد اوقات فراغت قاعدتا همه دستگاه‌ها یک کار را انجام نمی‌دهند. فقط یک نگرانی از این بابت وجود دارد و آن نقض یکدیگر به لحاظ هدفگذاری، محتوا و روش‌ها است. اما اگر دستگاه‌ها هم‌افزایی کنند و بر کیفیت عملکردشان بیفزایند بر این تعدد هیچ اشکالی وارد نیست.

صداوسیما یک رسانه پرقدرت و تاثیرگذار در غنی کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان است. هر ساله رسانه ملی در فصل تابستان به قشر کودک و نوجوان توجه ویژه دارد. اگر رسانه‌ها اوقات فراغت را غنی و متفاوت نکنند ممکن است کودکان و نوجوانان جذب فعالیت‌های دیگری شوند که در نهایت به سودشان نباشد. سازمان صداوسیما در متنوع، متفاوت، آموزشی و تفریحی‌تر کردن برنامه‌های تابستانی با هدف گذاری کودک و نوجوان نقش مهم و تاثیرگذاری دارد.

تا جایی که بنده اطلاع دارم بودجه‌ای بابت غنی کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان به صداوسیما اختصاص داده نمی‌شود و دستگاه‌های مربوطه عموما از ردیف‌های بودجه‌ای جاری خود استفاده می‌کنند، اما باید متذکر شد که برای کارهای فوق برنامه اینچنینی که فضایی مفرح را برای کودکان و نوجوانان پدید می‌آورد نیاز به اعتبارات ویژه است. این کار اسمش پول خرج کردن نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری تربیتی است که به سلامت روان و بهداشت جامعه کمک می‌کند. حتما باید یک ردیف بودجه خاص برای غنی کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به دستگاه‌های مربوطه و به‌خصوص صداوسیما تخصیص داده شود.

دکتر رضا پورحسین / قائم‌مقام معاون سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها