تعداد هواداران سری فیلم‌های جنگ ستارگان در ایران همیشه جای سوال داشته است. عجیب است که عنوانی تا این حد اثرگذار و محبوب در سراسر جهان، از نظر مردم ما پنهان مانده است. غریب ماندن این سری فیلم اثرگذار که تا امروز بالغ بر صد رمان، چند صد کتاب مصور، بی‌شمار عروسک و اسباب‌بازی و ده‌ها بازی ویدئویی بر اساس آن منتشر شده، در میان مردم ما خیلی عجیب است.
کد خبر: ۸۰۳۸۴۵
نقد و بررسی پیش‌نمایش نسخه جدید جنگ‌های ستاره‌ای

جدای از عظمت و محبوبیت افسانه‌ای سه‌گانه اول (سه‌گانه دوم که پیش‌درآمد سه‌گانه اول بود، هواداران را بشدت ناامید کرد) هر چه تا امروز به این فرنچایز ربط داشته با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شده است. نمونه بارز آن بازی‌های ویدئویی ساخته شده براساس این فرنچایز است که دو نمونه‌ بلامنازعش، بازی نقش‌آفرینی کلاسیک Knights of the Old Republic و شوتر مولتی‌پلیر آنلاین Battlefront است که موفقیت هر دو در قسمت دوم نیز تکرار شد.

عنوان بازی: Star Wars: Battlefront
پلتفرم: Xbox One، PS4، Windows
ناشر: Electronic Arts
سازنده: DICE
سبک: اکشن شوتر
تاریخ انتشار: 29 آبان 94

متاسفانه این فرنچایز طی چند سال اخیر اصلا خوب نبوده و عرضه بازی‌های افتضاح براساس آن خون بسیاری از هواداران را به جوش آورده است. خوشبختانه با واگذاری لوکاس آرتز به والت دیزنی، دوران جدیدی برای این فرنچایز آغاز شد و مالک جدید بخش بازی آن، یعنی الکترونیک آرتز نیز تغییر رویه داد. همین چند وقت پیش شاهد عرضه بازی Galactic Defense روی پلتفرم‌های موبایل بودیم که به سبک Tower Defense کار شده و جزو بهترین آثار این سبک است. آخر سال میلادی جاری نیز همزمان با اکران تازه‌ترین قسمت از سری فیلم‌های جنگ ستارگان با نام «بیداری فورس»، نسخه جدیدی هم از سری بازی Battlefront به بازار عرضه خواهد شد که سازنده آن هم استودیویی نیست جز DICE، خالق Mirror’s Edge و سازنده سری بازی‌های Battlefield که تا اینجا بارها توانسته با موتور گرافیکی انحصاری خارق‌العاده‌اش، دل بسیاری از بازیکنانش را به دست آورد.

بر اساس آن چیزی که از پیش‌نمایش‌ها دیده‌ایم، با یک عنوان فوق‌العاده طرف خواهیم بود. هرچند برای قضاوت زود است و باید تصاویر بهتر و دقیق‌تری از گیم‌پلی بازی ببینیم، اما طبق آنچه از سابقه DICE می‌دانیم و ناب بودن ذاتی فرمول این بازی می‌توانیم با اطمینانی نسبی از موفقیت آن بگوییم.

بسیاری از هواداران این بازی باورشان نمی‌شود که قریب به 10 سال از انتشار دومین قسمت «خط مقدم» می‌گذرد. تفاوت این بازی با عناوین مشابه در این بود که در خط مقدم، فضای نقشه‌ها برای آن زمان بسیار وسیع بود (هنوز هم در مقابل خیلی از بازی‌ها وسیع است) و حس یک جنگ و جدال واقعی را تداعی می‌کرد. از سوی دیگر، خط مقدم تا همین امروز به‌عنوان یکی از برترین و موفق‌ترین نمونه بازی‌های مولتی پلیر نامتجانس (سبکی که در آن شخصیت‌های انتخابی تفاوت‌های بنیادین دارند و مثل ندای وظیفه، همه یک شکل و یکسان نیستند) است.

گمان می‌رود حتما بعضی از خصوصیات قسمت اول مانند همان نقش‌های وسیع در این نسخه نیز خودنمایی کنند. قسمت سوم خط مقدم اولین بار سال 2013 معرفی شد، اما مدت کوتاهی است اطلاعات باارزشی از آن منتشر شده است. طبق اطلاعات جدید، انسان‌ها، سولوستان‌ها و ایشی تیب از نژادهای قابل ذکر بازی هستند. همچنین والکر AT ـ AT و بمب‌افکن‌های Y- wing نیز که هر دو از محبوب‌ترین ماشین‌های این فرنچایز به‌شمار می‌روند، در نمایش‌ها مشاهده شده‌اند. در نسخه دوم بازی بازیکن اجازه داشت پس از مقدار متنابهی پیشرفت در هر مرحله و کسب کمترین امتیاز، یک قهرمان احضار کرده و با او تقریبا نیمی از سپاه دشمن را قلع و قمع کند. در این نسخه نیز این عنصر لحاظ شده و تاکنون دو تا از نمادین‌ترین شخصیت‌های این سری، یعنی دارت وِیدر (لرد سیاه) و بوبا فت (جایزه‌بگیر مخوف کهکشان) برای بازی معرفی شده‌اند. البته جزئیات بیشتر درباره این بخش گیم‌پلی مانند ویژگی اسلحه، حرکت، پیشرفت و... هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به احتمال زیاد در نمایشگاه E3 امسال شاهد یک رونمایی عالی از بازی خواهیم بود.

یکی از بخش‌های مهم قسمت دوم که شاید محبوبیت گیم‌پلی هسته‌ای بازی را به‌دست نیاورد ـ اما در هر حال از اجزای لذتبخش بازی بودـ Galactic Conquest است که در فضا می‌گذشت. در این بخش با حمله بازیکنان به هم در قالب سفینه‌های فضایی، بستری برای تثبیت قدرت و کسب منابع لازم پیش از آغاز مرحله بود. متاسفانه DICE اعلام کرده که این مد در قسمت جدید بازی حضور ندارد و تمام مراحل روی زمین می‌گذرد. البته همان‌طور که اشاره کردیم، انواع وسایل نقلیه نظامی و سفینه‌ها در این نسخه وجود خواهد داشت.

مانند قسمت دوم، امکان سوئیچ میان دوربین اول شخص و سوم شخص نیز وجود دارد. همین مورد شاید به تنهایی از نقاط فوق‌العاده مثبت قسمت دوم بود. این مورد به بازیکن اجازه می‌دهد هم از ظاهر سوم شخص شرایط را تماشا کرده و لذت ببرد، هم به حالت اول شخص رفته و با دقت بیشتری هدفگیری و تیراندازی کند. ذکر این نکته نیز ضروری است که اسلحه بازی به نشانه‌گیری Iron - sight (با استفاده از هدفگیر روی سلاح) وجود ندارد و حتما باید یک دوربین روی سلاح خود کار بگذارید. استایل بازی نیز با مجموعه‌های کیت و اسلحه تعریف می‌شود و باید قبل از آغاز نبرد یکی را انتخاب کنید. انواع تجهیزات نیز در سراسر نقشه‌ها وجود دارد که با برداشتن آنها می‌توانید به مواردی مانند سپر حبابی دست پیدا کنید.

سرورهای بازی تا 40 بازیکن را پشتیبانی خواهند کرد، اما از همه مهم‌تر، بزرگ‌ترین و مثبت‌ترین ویژگی قسمت دوم بازی، امکان ساخت ماد (mod) برای آن بود. همین به بسیاری از علاقه‌مندان اجازه داده بود سپاه‌ها، نقشه‌ها، خودروها، اسلحه، قهرمانان و حتی مراحل کامل داستانی برای بازی بسازند که بشدت به عمر بازی اضافه کرد. هنوز پاسخ دقیقی از DICE منتشر نشده، اما به‌ نظر می‌آید امکان مادسازی برای این نسخه وجود نخواهد داشت.

بازی هنگام عرضه 12 نقشه مولتی‌پلیر خواهد داشت. این نقشه‌ها بیشتر نقاط محبوب سه‌گانه اول هستند. تا به ‌حال مواردی مانند اِندور، تاتویین، هاث و سالوست تائید شده‌اند. در عوض نقشه‌های اپیزود‌های پیش‌درآمد مانند نابو و موستافار همان ابتدا عرضه نخواهند شد، بلکه به احتمال زیاد بعدها در قالب محتوای قابل دانلود به دست بازیکنان خواهند رسید.

بسیاری DICE را با قدرت تخریب‌پذیری محیط در موتور گرافیکی‌اش می‌شناسند. سازندگان گفته‌اند قرار نیست خط مقدم در این زمینه یادآور بازی‌های میدان جنگ (Battlefield) باشد، اما قطعا شاهد فیزیک خوبی خواهیم بود.

سیاوش شهبازی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها