سبک زندگی - تغذیه

آداب خوردن گوشت در اسلام

اسلام در خصوص رژیم‌های غذایی و اصلاح شیوه خورد و خوراک توصیه‌های زیادی دارد. رژیم‌های مطلق گوشتخواری، گیاهخواری، میوه‌خواری، دانه‌خواری و... را تائید نمی‌کند و اصل را بر این می‌داند که چون ساختار دستگاه گوارش انسان همچون چهار پایان، پرندگان، خزندگان، درندگان و سایر موجودات نیست و شباهتی ندارد در نتیجه بر اساس نیاز بدن انسان، استفاده همزمان و متعادل، از همه گروه‌های غذایی ضروری است.
کد خبر: ۸۰۰۱۰۰

در این نوشتار سعی بر این است که نقطه نظرات و دیدگاه اسلام در خصوص آداب مصرف گوشت را مطرح و از دیدگاه علم تغذیه آن را تفسیر کنیم.

هر هفته یک‌بار گوشت لخم بخورید، اما خود و فرزندانتان را بدان عادت ندهید. ضمن این‌که خود را بیش از چهل روز از آن محروم نکنید چرا که بدخوی می‌شوید و خویش را می‌آزارید و از قدرت شنوایی و بینایی شما کاسته و عقل و حافظه را تضعیف می‌کند، اما اگر هر روز گوشت چرب بخورید بیمار می‌شوید.

در علم تغذیه این دستورات چنین توجیه می‌شود که چون گوشت از جنس پروتئین است مصرف هر روز آن موجب تجمع مواد پورینی و افزایش اوره و اسید اوریک و ابتلا به نقرس می‌شود و همچنین چون حاوی چربی زیاد است می‌تواند بالا برنده چربی‌های مضر خون باشد، اما از آن طرف نیز توصیه شده که چون گوشت حاوی آهن هم (قابل جذب) و پروتئین‌های حیوانی است و ویتامین 12 Bتنها در این گروه غذایی یافت می‌شود، کمبود آن موجب کم خونی همراه با بروز انواع اختلالات روحی ـ روانی شده و منجر به بروز افسردگی، استرس، اضطراب، پرخاشگری، تندخویی، افت بافت عضلانی بدن، نارسایی و اختلال در خونرسانی و اکسیژن رسانی به بافت مغز و تضعیف شنوایی، بینایی، عدم تمرکز و ضعف حافظه می‌شود.

در نتیجه مصرف یک یا دو بار در هفته گوشت بدون چربی با سبزیجات به همراه نان یا برنج بخصوص در سنین رشد لازم و ضروری است. میزان «آهن هم» در گوشت سفید مرغ و ماهی کمتر از گوشت قرمز است و در منابع گیاهی همچون سویا، حبوبات، مغزها و... آهن، از نوع «غیرهم» و تنها 3 تا 8 درصد آن قابلیت جذب دارد.

ـ از آموزه‌های اسلامی است که از خوردن گوشت و احشای خام دام بپرهیزید چون تنها درندگان چنین گوشتی می‌خورند. گوشت را هنگامی بخورید که آفتاب یا آتش آن را دگرگون ساخته باشد، خوردن گوشت خام در شکم کرم پدید می‌آورد و کسانی که مغز استخوان می‌خورند بیمار می‌شوند.

در علم تغذیه نیز به آن دسته افرادی که گوشت را نیم پز یا احشایی چون جگر دام را به منظور دستیابی به حداکثر مواد مغذی، خام می‌خورند توصیه شده که این شیوه مصرف سبب انتقال باکتری‌ها و بخصوص انگل‌های بدن دام به انسان شده و می‌تواند بالقوه بیماریزا باشد ضمن این‌که روده‌ها را خانه‌ای امن برای انگل‌ها می‌کند. مصرف مغز استخوان نیز به دلیل میزان بالای چربی و اگر دام بیمار باشد می‌تواند انتقال‌دهنده بیماری‌ها باشد و توصیه نمی‌شود.

فاخره بهبهانی ـ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها