رژیم سعودی برای جلب حمایت دولت‌های عربی و همراه کردن رسانه‌های این کشورها با خود در حمله تجاوزگرانه علیه یمن، بیش از 85 میلیارد ریال سعودی معادل 22 میلیارد و 700 میلیون دلار به آنها باج داده است. این درحالی است که این رژیم با جمع کردن تعدادی از شخصیت‌های یمنی برای آینده این کشور تعیین تکلیف کرده و ضمن مخالفت با تمدید آتش‌بس، بمباران شهرهای بی‌دفاع یمن را از سرگرفته است.
کد خبر: ۷۹۹۷۰۴
حق‌السکوت میلیاردی آل سعود به کشورهای عرب

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی نبأ، رژیم آل سعود این کمک‌های مالی یا همان حق السکوت را طی دوره ژانویه سال 2011 یعنی از ابتدای شروع نا آرامی‌ها در یمن تا آوریل 2014 یعنی زمان اوج جنگ علیه یمن پرداخت کرده است. در این رابطه مصر در رتبه اول کشورهای یاد شده قرار دارد، زیرا این کشور از ژانویه 2011 تا آوریل 2014 حدود 24 میلیارد و 400 هزار ریال سعودی ( 6.5 میلیارد دلار ) از عربستان کمک مالی دریافت کرده است. در رتبه دوم خود یمن قرار دارد که 14.3 میلیارد ریال سعودی ( 3.8 میلیارد دلار ) طی مدت ژانویه 2011 تا آوریل 2014 دریافت کرده است. همچنین اردن با دریافت 11.2 میلیارد ریال سعودی ( 3 میلیارد دلار) از ژانویه 2011 تا آوریل 2014 در رتبه سوم قرار دارد.

به‌دنبال این کشورها بحرین با دریافت 10.7 میلیارد ریال سعودی ( 2.8 میلیارد دلار) 2014 و سپس عمان با دریافت 9.4 میلیارد ریال سعودی ( 2.5 میلیارد دلار) به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارد. تشکیلات خودگردان فلسطین با دریافت 7/6 میلیارد ریال سعودی ( 1.8 میلیارد دلار) در مرتبه ششم و مغرب با دریافت 1/6 میلیارد ریال سعودی ( 1.8 میلیارد دلار ) در رتبه هفتم و سودان با دریافت 2 میلیارد ریال سعودی ( 527 میلیون دلار) در رتبه هشتم و جیبوتی با دریافت 255 میلیون ریال سعودی ( 68 میلیون دلار ) در رتبه نهم قرار دارند.

ادامه بمباران‌ها

ناظران سیاسی معتقدند این کمک‌های مالی عامل اصلی دنباله روی این کشورها از رژیم سعودی در حمله تجاوزکارانه‌اش علیه یمن تحت عنوان ائتلاف عربی بوده است. بسیاری از ناظران، تجاوز عربستان به یمن و محاصره مردم این کشور را به اقدام رژیم صهیونیستی در قبال ساکنان غزه تشبیه کردند. عربستان با ائتلاف 9 کشور عربی منطقه بجز عمان از 6 فروردین سال جاری حملات گسترده‌ای را علیه فقیرترین کشور عربی منطقه به اجرا گذاشت تا عبد‌ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری فراری و مستعفی را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن جنبش انصارالله که امنیت شهرهای یمن را تامین می‌کردند، جلوگیری کند.

ریاض بعد از 27 روز بمباران زیرساخت‌های یمن و از بین بردن تاسیسات حیاتی این کشور بدون آن که به اهداف اعلام شده دست یابد، اعلام آتش بس کرد اما بعد از آن‌که دید از طریق آتش‌بس نیز به اهداف خود نرسیده است به رغم توصیه‌های بین‌المللی، بمباران مناطق مسکونی یمن را از سر گرفت.

روز گذشته منابع خبری از حمله جنگنده‌های ائتلاف عربستان سعودی به شهرهای صنعا (پایتخت) و حدیده یمن خبر دادند. به گزارش رویترز، ساکنان محلی صنعا اعلام کردند جنگنده‌های متجاوز از سحرگاه دیروز مواضع نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق این کشور را در شرق و جنوب صنعا هدف قرار دادند. سایر منابع خبری از جمله پایگاه خبری مندب پرس یمن گزارش داد: جنگنده‌های ائتلاف سعودی به اطراف فرودگاهی در شمال استان حدیده نیز حمله کردند. این گزارش همچنین از بمباران منطقه فج عطان در صنعا خبر می‌دهد، هنوز درباره تلفات و خسارات احتمالی این حملات گزارشی منتشر نشده است. برخی رسانه‌ها می‌گویند جنگنده‌های ائتلاف سعودی طی 24 ساعت گذشته، بیش از 100 بار بخش‌های مختلف استان صعده در شمال یمن را بمباران کردند.

جنگنده‌های ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سحرگاه روز دوشنبه نیز با پایان آتش بس 5 روزه در یمن، شهر بندری عدن در جنوب و استان صعده در شمال یمن را بمباران کردند. این در حالی است که نهادهای کمک‌رسان بین‌المللی می‌گویند که آتش‌بس پنج روزه برای کمک رسانی به جمعیت 25 میلیون نفری یمن کافی نبوده است. به‌دلیل وخامت اوضاع ناشی از این حملات 12 میلیون نفر از جمعیت یمن با کمبود مواد غذایی روبه‌رو هستند.

ابراز تاسف بان کی مون

در پی پایان آتش‌بس 5 روزه در یمن و تشدید حملات وحشیانه ائتلاف عربی به نواحی مختلف این کشور، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از اوضاع انسانی در یمن از تمدید نشدن آتش‌بس در این کشور ابراز تاسف کرد. فرحان حق، سخنگوی بان کی مون با اعلام این خبر و در گزارشی به شورای امنیت تاکید کرد: ما خواهان توقف کامل درگیری‌ها در یمن هستیم و از وقوع بحران گرسنگی در این کشور هراس داریم. حدود 25 تا 26 میلیون نفر در یمن ساکن هستند و ما فقط می‌توانیم به صدها هزار یا چند میلیون نفر کمک‌های بشردوستانه را برسانیم. برای همین باید درگیری‌ها به طور کامل متوقف شود.

سخنگوی سازمان ملل در ادامه عنوان کرد که بان کی مون قصد دارد در آینده نزدیک نشستی بین‌المللی را برای حل بحران یمن برگزار کند و امیدوار است همه گروه‌های یمنی بی هیچ پیش شرطی در این نشست شرکت کنند. در همین رابطه یکی از رهبران گروه‌های جدایی‌طلب جنوب یمن گفته است 28 می جاری (7 خرداد) کنفرانسی درباره یمن با نظارت سازمان ملل در ژنو برگزار خواهد شد. برگزاری کنفرانس ژنو با نظارت سازمان ملل، خواسته مستقیم آمریکا است، اما چند نفر از رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به آن اظهار ناخرسندی کرده‌اند و این مساله باعث شده مقامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برگزاری یا برگزار نشدن این نشست را منوط به تحولات جنگ در یمن بدانند.

در همین رابطه شورای سیاسی جنبش انصارالله با صدور بیانیه‌ای ضمن تشریح مواضع این جنبش نسبت به آخرین تحولات یمن، خواستار حضور جمهوری اسلامی ایران در هر مذاکراتی شد که تحت نظارت سازمان ملل صورت گیرد. انصار الله اعلام کرد، هیچ راه حلی جز گفت‌وگوی ملی، توافق صلح و مشارکت ملی بر اساس مسیر عملیات انتقالی که کشور در حال عبور از آن است وجود ندارد. مردم یمن روز دوشنبه با برپایی تظاهرات گسترده در صنعا، ادامه حملات عربستان و نقض‌آتش‌بس را محکوم کردند. این بزرگ‌ترین تظاهرات مردم یمن از آغاز تجاوزات عربستان سعودی به این کشور بود.تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی، استمرار تجاوز عربستان و نقض‌ آتش‌بس در یمن را به شدت محکوم کرده و اقدام عاجل محافل بین‌المللی برای رفع محاصره و ارسال کمک‌های انسانی برای مردم و مجروحان مناطق مختلف یمن را خواستار شدند.

سعودی‌ها به دنبال استخدام جلادان بیشتر

با افزایش تعداد احکام اعدام در عربستان سعودی، این کشور قصد دارد جلادان بیشتری را استخدام کند. در این آگهی استخدام که در بخش خدمات شهری چاپ شده، آمده است لازم نیست متقاضیان تخصص خاصی داشته باشند. از آغاز سال 2015 تاکنون عربستان سعودی بیش از 80 نفر را اعدام کرده است که این تعداد به رقم کل اعدام‌های انجام شده در سال گذشته نزدیک است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، تحلیلگران سیاسی نیز معتقدند افزایش اعدام‌ها در عربستان به این علت است که این کشور قصد دارد در مواجهه با بی‌ثباتی منطقه‌ای، موضع محکمی نشان دهد. یکشنبه گذشته عربستان سعودی سر یک مرد پاکستانی را که به دلیل قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، برید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها