درس​هایی که کشتی قهرمانی آسیا به ما داد

بیست و هشتمین دوره رقابت های کشتی آزاد قهرمانی آسیا هر چند با قهرمانی کشورمان به اتمام رسید اما گذشته از نتیجه آن، درس هایی برای کادر فنی و آزادکاران کشورمان داشت که می تواند موفقیت تیم ایران را در رقابت های قهرمانی سال 2015 جهان و بعد از آن المپیک 2016 ریو را تضمین کند.
کد خبر: ۷۹۵۷۵۱
درس​هایی که کشتی قهرمانی آسیا به ما داد

نتایج تیمی این رقابت ها نشان می دهد که کشورهای صاحب نام کشتی آسیا که همواره با تک ستاره های خود در رقابت های قهرمانی جهان و المپیک مدال کسب می کردند از هم اکنون برای المپیک 2016 ریو حساب جداگانه ای باز کرده اند و آزادکاران جوان خود را در این میدان رسمی محک جدی زدند.

هر چند به اعتقاد کادر فنی رضایت نسبی، نه کامل از ملی پوشان کشورمان در رقابتهای قهرمانی جهان وجود دارد اما مهمتر از آن کسب تجربه آزاد کارانی همچون یونس سرمستی، بهنام احسان پور، پیمان یار احمدی و محمدحسین محمدیان بود که این قهرمانان در کنار سید احمد محمدی، عطری، حاج آقا نیا و سایر نفرات در سالهای آینده اسکلت تیم ملی را تشکیل خواهند داد.

سوای از نتایج نه چندان خوب وزن های 57 ، 70 و 125 کیلوگرم که یونس سرمستی ، سعید داداش زاده و کمیل قاسمی نتوانستند انتظارات را برآورده سازند اما نفراتی مانند پیمان یاراحمدی، علیرضا کریمی و محمدحسین محمدیان نشان دادند که می توانند در آینده حرفهایی برای گفتن داشته باشند.

بهنام احسان پور در وزن 61 کیلوگرم که یکی از پدیده های تیم ملی در جام جهانی کشتی آزاد در سال 2015 بود و در مبارزه فینال با کمی غفلت مبارزه را به دولت نیاز بیک اف قزاقستانی واگذار کرد اما او نیز می تواند تا سال ها نفر ثابت تیم ملی در وزن 61 کیلوگرم باشد و از این میدانها برای کسب تجربه باید بهره ببرد.

اما عمده مشکل آزادکاران نداشتن سیستم دفاعی در کنار کار هجومی است که این امر می تواند ضربات جبران ناپذیری را در رقابت های جهانی و المپیک به پیکره تیم ملی وارد سازد و در کنار آن بحث روحی و روانی و جمع و جور کردن کشتی بعد از دست دادن امتیاز است که این موضوع نیز باید به صورت جدی در دستور کار مربیان تیم ملی برای رفع آن باشد.

رقابت های قهرمانی آسیا در دوحه از نظر کسب مدال طلا نسبت به رقابت های سال 2014 در آستانه قزاقستان دو مدال کمتر داشت اما باید توجه داشت که تیم های قدرتمندی مانند مغولستان، ازبکستان، هند، کره جنوبی و کره شمالی هم نتایجی کسب کردند که برروی کاغذ قابل قبول نیست اما به طور حتم این کشورها در کنار سایر کشورهای قدرتمند دنیای کشتی از هم اکنون اسب خود را زین کرده اند تا ضمن حضوری موفق در رقابت های قهرمانی جهان، بتوانند مدالهای رنگارنگی را در بزرگترین عرصه ورزشی جهان یعنی المپیک کسب کنند.

تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در بیست و هشتمین دوره رقابت های قهرمانی آسیا چهار مدال طلا توسط مسعود اسماعیل پور، پیمان یاراحمدی، علیرضا کریمی و محمدحسین محمدیان، دو مدال نقره از سوی بهنام احسان پور و کمیل قاسمی و یک برنز توسط یونس سرمستی کسب کرد و با 68 امتیاز قهرمان شد.

تیم ملی کشتی آزاد ایران پیش از این و پس از اولین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در سال 1979 (جو تانداروی هند)، از سال 1981 تا 1997 یازده سال پیاپی قهرمان آسیا شد و پس از آن در سال 2001 (اولان باتور مغولستان) برای سیزدهمین مرتبه به قهرمانی رسید. این قهرمانی در سال های 2003 (دهلی نو)، 2004 (تهران)، 2005 (ووهان چین)، 2006 (آلماتی قزاقستان)، 2007 (بیشکک قرقیزستان)، 2009 (پاتایای تایلند)، 2010 (دهلی نو) و 2012 (گومی کره جنوبی) و 2014 (آستانه قزاقستان) نیز تکرار شد.

بدین ترتیب تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان تاکنون از 28 دوره برگزار شده رقابت های قهرمانی آسیا 23 مرتبه قهرمان شده است.

تیم کشتی آزاد ازبکستان 3 دوره و ژاپن و هند هر کدام یک دوره قهرمان شده اند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها