اگر هنوز از این‌که Red Dead Redemption برای PC عرضه نشد ناراحت هستید، Westerado: Double Barreled ممکن است اندکی از این ناراحتی را تسکین دهد. شما در نقش یک کابویی که خانواده‌اش را کشته‌اند، در دنیای پهناور غرب وحشی قدم می‌گذارید و باید دنبال مردی بگردید که مسئول این جنایت است.
کد خبر: ۷۹۵۰۲۵
نقد و بررسی بازی Westerado: Double Barreled

گرافیک بازی پیکسلی بوده و همه چیز خیلی کوچک‌تر و با وسعت بسیار کمتری نسبت به شاهکار راک استار است، ولی باز هم جستجو در غرب وحشی لذت‌بخش است. شما برای به دست آوردن سرنخ‌هایی از محل اقامت قاتل خانواده‌تان باید ماموریت‌هایی را برای افراد مختلف انجام دهید که بیشتر شامل بازجویی، متهم کردن، سلاح بیرون کشیدن و شلیک کردن به هر کسی است که دلتان می‌خواهد - تا حدی که می‌توانید کسی را که در حال صحبت کردن با شماست - بکشید.


عنوان بازی: Westerado: Double Barreled
پلتفرم: PC
ناشر: Adult Swim Games
سازنده:‌ Ostrich Banditos
سبک: اکشن ماجرایی
امتیاز: 8.0

بعضی از ماموریت‌هایی که به عهده می‌گیرید اکشن است، مثل محافظت از یک کالسکه یا محو یک گروه راهزن از صفحه‌ روزگار. از طرف دیگر، بعضی از ماموریت‌ها نیز بیشتر جنبه‌ دیپلماسی دارند، مثل به خدمت گرفتن افرادی برای کار در کلاه‌فروشی یا متقاعد کردن گله‌داران برای پیوستن به صنف بوفالوداران. ماموریت‌ها می‌توانند گاهی عجیب نیز باشند، مثل کمک به روح یک معدنچی برای پیدا کردن کلنگ محبوبش! پاداشی که در ازای انجام ماموریت‌ها دریافت می‌کنید هم پولی است و هم هدایایی ویژه؛ ولی مهم‌تر از همه، سرنخ‌هایی است که نسبت به قاتل خانواده‌تان به دست می‌آورید. این سرنخ‌ها معمولا نشانه‌هایی ظاهری هستند، مثلا طرف چه نوع کلاهی به سر می‌کرده، کتش چه رنگی بوده، سگک کمربندش چگونه بوده و اطلاعاتی از این قبیل. هر سرنخی که پیدا می‌کنید به شما کمک می‌کند فهرست مظنون‌ها را کوتاه‌تر کنید و هر باری که «وسترادو» را بازی می‌کنید، جزئیات آدم بدها به شکل تصادفی تغییر می‌کند.

سیستم سلامت بازی با کلاه کاراکتر تعریف می‌شود. در حالت عادی سه کلاه دارید و هر بار که آسیبی به شما وارد شود، یکی از آنها را از دست می‌دهید، ولی اگر بدرستی نشانه‌گیری کنید، می‌توانید کلاه دشمنان را هدف قرار داده و با جمع کردن آنها سلامت خود را بازگردانید. این در حالی است که برای نشانه‌گیری دقیق‌تر باید این خطر را بپذیرید که احتمال برخورد گلوله‌های دیگر به شما افزایش می‌یابد. اولین سلاح شما در بازی یک ششلول است و بعد می‌توانید رایفل، شات‌گان، رولورهای دوگانه و حتی تبر نیز بخرید.

دنیا و محیط بازی آن‌قدر پهناور نیست که گشت و گذار در آن وقت زیادی بگیرد، در واقع در چند دقیقه با پای پیاده می‌توانید این کار را انجام دهید. با این حال برای سفر سریع بین شهرها می‌توانید از اسب استفاده کنید که سرعت حرکت‌تان را بسیار بیشتر می‌کند. در سراسر نقشه‌ بازی کمپ‌های راهزنان، معادن متروکه و دهکده‌های کوچک متعددی قرار دارند که می‌توانید در مسیر رسیدن به اهدافتان آنها را نیز کشف کنید. تمام کردن بازی به چند ساعت زمان نیاز دارد و در کنار آن یک مد Permadeath یا مرگ سریع نیز وجود دارد که اگر واقعا می‌خواهید خیلی به خودتان سخت بگیرید می‌توانید آن را تجربه کنید، در غیر این صورت پس از کشته شدن از آخرین شهری که در آن بوده‌اید بازی را ادامه خواهید داد و تمام پیشرفت شما تا آنجای بازی ذخیره خواهد شد.

همان‌طور که گفتیم می‌توانید هر موقع هر کسی را بکشید. واقعیت این است که راه رفتن در غرب وحشی، ناگهان اسلحه کشیدن به سمت یک نفر و با گفتن جمله «تو بودی» به زندگی وی پایان دادن خسته‌تان نمی‌کند. با این حال شلیک کردن به مردم برای بازیکن، جنبه‌های منفی هم دارد؛ مثلا ممکن است به شکل تصادفی یک گله‌دار دوست را بکشید و در نتیجه نتوانید در ماموریت‌های بعدی از او استفاده کنید.

حتی شخصیت‌هایی وجود دارند که اطلاعات ارزشمندی در مورد قاتل مورد نظرتان دارند ولی به اندازه‌ای وحشی هستند که ترجیح می‌دهید در اولین فرصت خلاص‌شان کنید. اگر می‌خواهید تمام مردم یک شهر دنبال سر شما باشند، می‌توانید مدیر بانک را از بین ببرید. نکته‌ درخشان و خوب بازی اینجاست که هیچ‌کدام از این کارها باعث نمی‌شود نتوانید بازی را تمام کنید، بلکه تجربه‌‌تان را سخت‌تر می‌کند.

بخش‌های تیراندازی بازی جالب طراحی شده‌، با زدن J سلاح را از غلاف درمی‌آورید،K آن را آماده‌ شلیک می‌کند و فشار دادن مجدد K باعث تیراندازی می‌شود. R مثل همه‌ بازی‌ها عمل تعویض خشاب یا گلوله‌گذاری را انجام می‌دهد ولی از آنجا که کاراکتر گلوله‌ها را تک تک داخل سلاحش قرار می‌دهد باعث شده در گیر و دار درگیری و اکشن، خود را مشغول فشردن چند باره‌ R برای پر کردن سلاح بیابید. البته در صورت داشتن کنترلر می‌توانید بازی را با آن نیز تجربه کنید.

یکی از ایرادهای جدی بازی به همین بخش تیراندازی آن مربوط است، زیرا شما فقط می‌توانید به‌صورت افقی شلیک کنید. یعنی اگر مثلا از سمت جنوب وارد منطقه‌ای بشوید و دشمن‌ها از شمال به سمت شما بیایند تا زمانی که در راستای افقی کاراکتر قرار نگیرند، نمی‌توانید به آنها شلیک کنید.

گرچه دلیل طراحی مکانیک به این شکل را می‌توان جلوگیری از ساده‌ شدن بازی در حین درگیری‌ها بخصوص با سلاح‌های دوربرد دانست، ولی نمی‌توان منکر شد که لذت مبارزه‌های بازی را تا حدودی گرفته و بخصوص در قسمت‌های انتهایی اعصاب خردکن و دلسردکننده می‌شود. با تمام این اوصاف Westerado: Double Barreled عنوانی جذاب و خنده‌دار است که قصه‌‌ای خشونت‌آمیز و کارآگاهی را در غرب وحشی روایت می‌کند.

مجید رحمانی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها