۵ مهارت برای ارتباط بهتر با دیگران

کار برعکس شد: دختری که به دیگران متلک می‌گوید!

جام جم سرا- دختری ۱۹ ساله‌ام که دوست دارم به همه تکه بیندازم و متلک بارشان کنم. به همین دلیل هیچ کس مرا دوست ندارد.
کد خبر: ۷۸۹۳۶۱
کار برعکس شد: دختری که به دیگران متلک می‌گوید!

پاسخ مشاور: از آنجا که بتازگی دوره نوجوانی (مقطع سنی ۱۲تا۱۸ سال) را گذرانده‌اید، این طور به نظر می‌رسد که برخی خصوصیات این سن، هنوز در رفتارتان باقی مانده است و شما از نظر رفتاری و روانی به طور کامل این مرحله را سپری نکرده‌اید.

متلک؛ از خصایص نوجوانی است

اصولاً فردی در سن نوجوانی دچار بی‌ثباتی عاطفی است و خود را همه چیز‌دان یا به اصطلاح عامه «علامه دهر» می‌پندارد، از اطرافیان خود دائم ایراد می‌گیرد و سبک بیانش متفاوت است. اگر فرد آموخته باشد خواسته‌ها و احساسات خود را چگونه بیان کند، می‌تواند با کلمات مناسب مسائلش را مطرح کند، ولی اگر این روش را نیاموخته باشد، با کلامی نامناسب و یا با تکه انداختن، کنایه و متلک بیان می‌کند. همین سبک رفتاری که در برخوردهای شما نیز مشاهده می‌شود، باعث خواهد شد که دیگران از شما دلزده و ناراحت شوند و چون نگران مسخره شدن از سمت شما هستند، نمی‌توانند با شما راحت ارتباط برقرار کنند و به گفت‌و‌گو بنشینند؛ لذا از شما دوری می‌کنند.
بهتر است مهارت‌های ارتباطی مناسب را بیاموزید تا بتوانید هم در ارتباط با دیگران حرفتان را بزنید و هم اطرافیان به جای دور شدن، جذب شما شوند و دوستتان داشته باشند.


مشخصات مهارت ارتباطی خوب

گوش کردن:
مهم‌ترین مهارت در یک ارتباط موثر، خوب گوش کردن است. گوش کردن با شنیدن متفاوت است؛ ما همه صداهای اطرافمان را می‌شنویم و شنیدن یک رفتار غیر فعال است، ولی در گوش کردن فرد با دقت به صحبتهای اطرافیانش گوش می‌دهد وحرف آن‌ها را قطع نمی‌کند و با بدن و صورتش واکنش نشان می‌دهد. قبل از اینکه فرد مقابل، حرفش تمام شود، فرد شنونده، جواب آماده نمی‌کند. احساسات طرف مقابل را می‌فهمد و درباره‌اش حدس نمی‌زند. همچنین با وی ارتباط چشمی برقرار می‌کند.

لحن کلام:
در یک ارتباط، لحن کلام خیلی مهم است. لحن یعنی آهنگی که ما با آن صحبت می‌کنیم. آیا آهنگ کلام شما پرخاشگرانه است یا آرام؟ شاید شما حرفی بزنید ولی چون با لحن تند می‌گویید، فرد مقابل آن را متلک و پرخاش تلقی می‌کند. لحن آرام افراد را به شما بیشتر جذب می‌کند.

قضاوت نکردن:
وقتی دیگران با شما صحبت می‌کنند، بهتر است آن‌ها را قضاوت نکنید و روی حرف‌های آن‌ها صفت خوب و بد نگذارید. سعی کنید با قضاوت‌های عجولانه که مثلاً در فلان مورد اشتباه کردی، آن‌ها را ازخود دور نکنید.

همدلی:
وقتی طرف مقابل حرف می‌زند، موضوع مطرح شده، را از نگاه دوستتان ببینید و در جواب مشکلش پوزخند یا جملاتی مانند اینکه مهم نیست، ولش کن حالا و... نگویید یا دوستتان را نصیحت نکنید.

بیان احساسات:
باید بیاموزید که چگونه در یک ارتباط، احساسات مثبت و منفی خود را مطرح کنید تا به بهبود روابطتان کمک کند. برای این کار بهتر است اول احساسات خودتان (چه خوب و چه بد) را بدرستی بشناسید تا زمانی که قصد دارید حرفی به کسی بزنید، بتوانید صحبت خود را راحت‌تر بیان کنید و باعث دلخوری فرد مقابل نشوید.


به نظر می‌رسد که شما در این زمینه‌ها، ضعیف رفتار می‌کنید یعنی به جای همدلی با متلک و قضاوت صحبت می‌کنید و در نتیجه راه‌های ارتباط با اطرافیانتان قطع می‌شود. بهتر است برای اصلاح رفتار خود و کسب این مهارت‌ها به صورت حضوری با یک مشاور مشورت کنید. (راهله فارسی - کار‌شناس ارشد مشاوره/ خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
.......
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
۰
۰
یك در هزار مورد راست میگید درمورد برخی اقایون كه مرتب مشغول چشم چرانی ومتلك گفتن وایجاد مزاحمت هستند گزارش بدید.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها