فراز و نشیب‌های خاندان فارستر

نقد و بررسی قسمت دوم بازی گیم آو ترونز

حدود سه ماه پیش، اولین قسمت از بازی سریالی Game of Thrones که براساس یک سریال تلویزیونی با همین نام از شبکه‌ HBO ساخته شده بود، عرضه شد و تجربه‌ جدیدی به دوستداران این مجموعه اضافه کرد.
کد خبر: ۷۷۸۳۶۰
نقد و بررسی قسمت دوم بازی گیم آو ترونز

جورج آر.آر مارتین، نویسنده‌ مجموعه نغمه‌ای از آتش و یخ پیش‌درآمدی مختصر و مفید ابتدای کتاب‌هایش نوشته که به شما چشم‌اندازی از دنیای آنها داده و از خواننده می‌خواهد نسبت به خطرهایی که آرام‌آرام خود را نشان می‌دهند، آگاه باشد. او ساختار قدرت و رفتار و منش مردم وستروس را توضیح داده و به اندازه‌ای اطلاعات به مخاطب می‌دهد تا او را تشنه نگه دارد و دنبال کتاب بکشاند. نرخ اوجگیری داستان آرام بوده و نتایجی دراماتیک رقم می‌خورد، ولی قبل از آن‌که چیزها برایتان هیجان‌انگیز شود، به صبر و حوصله‌ زیادی نیاز است. شرکت Telltale نیز با همین رویه سراغ ساخت بازی رفته است. حدود سه ماه پیش، اولین قسمت از بازی سریالی Game of Thrones که براساس یک سریال تلویزیونی با همین نام از شبکه‌ HBO ساخته شده بود، عرضه شد و تجربه‌ جدیدی به دوستداران این مجموعه اضافه کرد. ما نیز در کلیک این بازی را معرفی کردیم و کلیاتی درخصوص اتمسفر و دنیای مجموعه گفتیم که قصد بازگو کردن مجدد آنها را نداریم.

عنوان بازی: Game of Thrones: Episode 2 – The Lost Lords
پلتفرم: PC، PS4، PS3، X360، X1، iOS
ناشر: Telltale Games
سازنده: Telltale Games
سبک: ماجرایی
امتیاز: 7

قسمت دوم بازی The Lost Lords نام دارد و به نسبت زمان 90 دقیقه‌ای مورد نیاز برای اتمام آن، از ضرباهنگ سریعی برخوردار است. علاوه بر لوکیشن‌های قبلی مثل Ironrath و King’s Landing، موارد جدیدی مانند شهر بردگان Yunkai و The Wall نیز به بازی اضافه شده‌ و درنتیجه شاهد مقداری تنوع در رنگ‌بندی و محیط‌های بازی هستیم. قسمت دوم با این‌که حاوی وقایع و اتفاقات متعددی است، اما تقریبا همه‌ آنها به شکل عجیبی سرراست و مستقیم بوده و آن حیله‌گری و از پشت خنجر خوردن‌هایی که بینندگان سریال با آن خیلی خوب آشنا هستند، چندان وجود ندارد.

در این قسمت Asher Forrester به‌عنوان یک مزدور جسور و اهل دعوا و هیاهوی فراوان معرفی می‌شود. صحنه‌هایی که او در آنها حضور دارد معمولا با شوخی‌ها و کنایه‌های زیاد وی با خدمتگزارش Beshka همراه است یا سناریوی‌های اکشنی که با QTE انجام می‌گیرد. درنتیجه در نقش او با تصمیم‌های چندان مهمی دست‌کم در این قسمت مواجه نمی‌شوید و شاید بتوان جدی‌ترین آنها را کشتن یا نکشتن افرادی دانست که قصد قتل‌تان را داشته‌اند. به‌هرحال اَشِر شخصیت محبوبی به شمار می‌رود و خوشبختانه می‌توان امیدوار بود در قسمت‌های بعدی بیشتر به او پرداخته شود.

از طرف دیگر در Ironrath هدایت شخصیت شگفت‌آور جدیدی به شما سپرده می‌شود تا داستان را در نقطه‌ای دیگر از دنیای وستروس پیش ببرید و از طریق این لنز است که می‌توانید خشم و اندوه خانواده‌ فارستر بابت چیزهایی را که از دست داده‌اند در قالب صحنه‌های خوب کارگردانی و نویسندگی‌شده نظاره کنید.

اگر بازی سریالی The Walking Dead را تجربه کرده باشید احتمالا می‌دانید تصمیم‌هایتان هر قدر هم در لحظه‌های بحرانی و پرآب‌وتاب گرفته شده باشد، در عمل تاثیر چندانی روی داستان و قصه ندارد. یکی از تصمیم‌های بظاهر خیلی مهم قسمت قبل بازی Game of Thrones، انتخاب مشاور ارشد در نقش اتان فارستر بود و حالا شاید حسابی سرافکنده شوید؛ زیرا آن هم واقعا تاثیری را که فکر می‌کردید، ندارد.

اولین شخصیت بازی که در قسمت اول با او آشنا شدیم، Gared Tuttle بود که در نهایت تصمیم بر این شد به سمت دیوار برود. ورود او به قلعه‌ قدیمی کنار دیوار و آشنا شدنش با زندگی در آن، تا حد زیادی به قصه‌ ورود جان اسنو به دیوار در سریال شباهت دارد. قاعدتا انتخاب این‌که از بین افراد آنجا با چه کسی دوست یا دشمن شوید، باید تاثیر زیادی داشته باشد اما از آنجا که تقریبا تمام تصمیم‌هایی که بازی در این بخش داستان ارائه می‌کند اجباری است، از به انتظار نتیجه ماندن که شرکت Telltale اخیرا خیلی روی آن تاکید دارد، چندان خبری نیست. سکانس‌های QTE این قسمت به آموزش مبارزه‌ مربوط بوده و تمرین تیراندازی با کمان هم که ساده طراحی شده خیلی نتوانسته‌ از دلسردی و مردگی این بخش از بازی ممانعت کند. حتی حضور شخص جان اسنو به‌عنوان وزنه‌ای برای بالا بردن جذابیت داستان و وقایع آن‌طور که باید کارگر نیفتاده است. شخصیت مونث Mirra Forrester همچنان نقطه‌ درخشان و مهره‌ طلایی بازی به شمار می‌رود. با این‌که تنش و استرس زیادی که در تصمیم‌های او در قسمت اول بخصوص هنگام صحبت با ملکه سرسی وجود داشت، مقداری کاهش یافته ولی انتخاب این‌که به اعتماد مارجری تایرل خیانت کنید یا خیر، دشوارترین تصمیمی‌ است که در The Lost Lords با آن مواجه خواهید شد.

نکته‌ حائز اهمیت آنجاست که در این قسمت بازی برخلاف بیشتر تصمیم‌‌هایی که در بازی‌های Telltale گرفته‌اید، تایمر یا زمان‌سنجی برای وارد آوردن استرس به شما وجود ندارد. در نتیجه فارغ از زمان می‌توانید بنشینید و چند دقیقه‌ای درخصوص مزایا و معایبی که وفاداری یا خیانت برای شما دارد، خوب فکر کنید. در چنین بخش‌هایی از داستان، سازنده به آن روح و تصمیم‌های خاکستری که از دنیای Game of Thrones انتظار داریم، نزدیک می‌شود. واقعا امیدواریم سازنده‌ها آن تاثیری را که سزاوار چنین تصمیم بزرگی است در قسمت‌های بعدی در نظر بگیرند.

روی هم رفته در The Lost Lords با شخصیت‌های جدید و اورجینالی طرف می‌شویم که بخوبی معرفی و پرداخت می‌شوند، سکانس‌های مبارزه سریع‌تر شده و بعضی از اسلوب‌ها و پیچیدگی‌های خاص قصه‌ مارتین در داستان نیز به چشم می‌خورد. بخش‌های مربوط به مرزهای شمالی وستروس یعنی دیوار و صحنه‌های آموزش اعضای نایتواچ از ضعیف‌ترین بخش‌های بازی به شمار می‌رود که حس و حال و ریتم آن را خراب می‌کند. بهتر است بدانید بازی برای طرفداران سریال ساخته شده و در صورتی که حداقل سه فصل ابتدایی را مشاهده نکرده‌اید، سراغ بازی نروید.

مجید رحمانی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها