چرا عشق‌ورزی میان زوج‌های ایرانی مخدوش شده است؟

بلای جان زندگی: عشقی در بند تناقض و خالی از عواطف

جام جم سرا:‌ چندی پیش آماری منتشر شد مبنی بر این‌که در کشورمان هر یک ساعت ۱۸ طلاق به ثبت می‌رسد. این آمار حاکی از افزایشی نگران‌کننده است که هیچ بعید نیست فردا روز گریبان خانواده ما، شما یا اطرافیانمان را بگیرد. یک پژوهشگر در این باره یادداشتی نوشته است که کوتاه‌شده‌ای از آن را در ادامه بازنشر کرده‌ایم.
کد خبر: ۷۷۷۲۴۰
زن و شوهرهایی با تفکر آتش زدن قیصریه!

حقیقت این است که مفهوم عشق در دنیای مدرن، همانند روزگاران گذشته نیست. اگر بپذیریم که شعر و ادبیات آیینه تمام‌نمای هر جامعه محسوب می‌شود، امروزه در ادبیات جهان و برای مثال در جامعه ایرانی عشق‌هایی از آن دست که در گذشته وجود داشته تقریبا مطرح نمی‌شوند. زیرا فضای صنعتی و پیشرفته دیگر مجال پدیدآمدن عشق‌هایی از آن دست را به وجود نمی‌آورد. علت آن است که مسائل مختلف دنیای مادی که امروز بر آدمیان چیره شده، آنها را بیشتر به‌سوی عقلگرایی سوق داده تا به سمت گرایشهای قلبی.
این تأثیر را حتی در ارتباط‌های افراد با یکدیگر مشاهده می‌کنیم. برای مثال به خلاف گذشته آن همدلی و وفاقی که بیشتر در میان مردم دیده می‌شد، امروز تقریبا از میان رفته و‌ ای بسا همسایه‌هایی در یک مجتمع مسکونی که به‌درستی همدیگر را نمی‌شناسند و از احوال هم بی‌خبر‌ند.
منظور از عقل‌گرایی بیشتر عقل معاش است، یعنی عقلی که در پس گذران زندگی و تأمین مایحتاج زندگی است. بنابراین چیرگی چنین عقلی بر جامعه و افراد، سبب می‌شود مسائل قلبی کمرنگ شود و عواطف و احساسات انسانی تحت‌الشعاع مسائل معیشتی و زندگی واقعی قرار گیرد.
باید توجه داشت که امروزه چنین احوالی تقریبا در همه جهان و جوامع دیده می‌شود. علت این امر در ماشینی‌شدن زندگی و تحت سلطه قرار گرفتن انسان به‌وسیله ماشین است که اگر نگوییم همه زندگی او را، لااقل می‌توان گفت بخش مهمی از زندگی او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ماشینی‌شدن به این معنا که فرد ملزم به رعایت ضوابط و اصولی است که به حکم زندگی قسری و مکانیکی انجام می‌دهد تا بتواند زندگی خود را تأمین کند.
اخیرا آماری منتشر شده که حاکی از وقوع ١٨ طلاق در هر ساعت (در ایران) است، از سوی دیگر آمارهای دیگر هم گواه افزایش معنادار تعداد طلاق‌ها در کشور است.
اگر بخواهیم قضیه را به‌درستی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، بیشتر باید بر این موضوع تأکید کنیم که امروز مفهوم واقعی عشق از میان رفته است. به‌طوری که گفته شده، سالیانه تقریبا چیزی حدود ١٥٠‌هزار طلاق در کشور ثبت می‌شود. این آمار هر ساله درحال افزایش است.


بررسی چنین معضلی در یک گفتار مختصر ممکن نیست اما می‌توان گفت عوامل متعددی در این مسأله سهیم هستند.
باید از مشکلات اقتصادی که گاه سبب می‌شود همسران به‌دلیل فعالیت‌های اجتماعی متفاوت از همدیگر دور بیفتند و نتوانند نیازهای روحی و جسمی یکدیگر را تأمین کنند یاد کرد. بدین‌ترتیب چنین زندگانی، چنان که گفته شد به‌ نوعی گذران زندگی مکانیکی مبدل می‌شود که رفته‌رفته عواطف و احساسات خانوادگی را مورد تعدی قرار می‌دهد و درنهایت همسران را از یکدیگر جدا می‌سازد؛ گرچه نام این جدایی طلاق (در معنای قانونی) نیست و می‌توان آن را در زمره طلاق‌های عاطفی قرار داد.
از چنین زندگانی طبیعتا مسائلی مانند عقده‌های جنسی، میان همسران پدید می‌آید و سبب افسردگی روحی می‌شود که خود در خانه اثرگذاری منفی دارد و فرزندان را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، پدر و مادر دیگر حوصله و انگیزه‌ای برای ایجاد نشاط در محیط خانه ندارند.


امروز، کمبود تفریحات و سرگرمی‌های لازم در جامعه که به عیان می‌توان آن را مشاهده کرد، افراد جامعه را سر در گریبان کرده است، به‌طوری‌که در بسیاری از شهرهای بزرگ شاهدیم جوانان از داشتن مراکزی برای گذراندن اوقات‌فراغت خود محروم‌اند و در نتیجه به راه‌هایی کشیده‌ می‌شوند که از حقیقت و معنای واقعی زندگی به‌دور است.

مشکلات زندگی مشترک، ریشه در تربیت خانوادگی، نحوه تعلیم و تربیت در نظام آموزش‌وپرورش، و مشکلات اقتصادی و کمبود تفریحات دارد


از همه اینها گذشته، مشکلات اقتصادی باعث شده سن ازدواج از ٣٥‌سال هم بگذرد و جوانانی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند با معضل بسیار بزرگی به‌نام تهیه‌مسکن روبه‌رو باشند که در کشور به دیوی که جوانان را چندان هراسان کرده، تبدیل شده. سخن از دیوی است که با به‌یاد آوردن وجودش، غالب جوانان تن به ازدواج نمی‌دهند.
به همه اینها باید مسائل فرهنگی را هم افزود. این مسائل غالبا بین همسران پدید می‌آید و آنها را در مسأله داشتن تفاهم دچار معضل می‌کند. اگر هرکدام از این مسائل یک‌به‌یک مورد بررسی قرار گیرد، دارای ریشه‌هایی درون آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت در سطح کلان است.
اگر کودکان از آغاز در مدارس با ضوابط و تعالیم و آموزه‌های درست و صحیح برای زندگی سالم تربیت شوند، طبیعتا در آینده، زندگی مشترک بهتری خواهند داشت. مسأله این‌جاست که در شرایط کنونی، نقش آموزش‌وپرورش در ایران به‌شدت کمرنگ است. نوجوانان و جوانان در این طریق درس کافی نمی‌آموزند و آموزش کافی نمی‌بینند. بنابراین وقتی وارد زندگی مشترک می‌شوند، چیزی به‌نام تفاهم میان همسران وجود ندارد و غالبا بحث‌ها و گفت‌وگوها بر سر منیت‌هایی است که هریک برای دیگری می‌تراشند.


در چنین شرایطی از یک مسأله بسیار کوچک ناگهان مشکلات عظیم برمی‌خیزد و وضع بدانجا می‌رسد که «برای یک دستمال قیصریه آتش می‌زنند!»
بنابراین باید بگوییم، مشکلات زندگی مشترک پیوسته ریشه در تربیت‌های اولیه به‌خصوص تربیت خانوادگی و نحوه تعلیم و تربیت در نظام آموزش‌وپرورش دارد. از سوی دیگر، باید توجه داشت که آزادی‌های بی‌‌اندازه که برای مردان درخصوص تعدد زوجات در نظر گرفته شده و تسهیلاتی که از لحاظ ارتباط‌های جنسی به مردان داده شده، یکی از مهم‌ترین عوامل در تزلزل ارکان خانواده است.
همین امر سبب شده بسیاری از مردان که دارای شخصیت استوار نیستند و تعلق‌خاطر و پایبندی کامل به اصول اخلاقی و خانوادگی ندارند، بدل به مردانی عشرت‌طلب شوند و در نتیجه همسرانشان عطای چنین شوهرانی را به لقایشان ترجیح دهند.
آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، بسیاری از طلاق‌ها سر در همین آزادی‌های بی‌حد و حصری که به مردان درخصوص تعدد زوجات و ایجاد هرگونه ارتباط جنسی به دلخواه داده می‌شود، دارد.
از سوی دیگر، چون طلاق به اراده مرد صورت می‌گیرد و نیازی به موافقت زن ندارد، نوعی حاکمیت و استیلا بر زنان از سوی بسیاری از مردان به وجود می‌آید. همین امر غالبا باعث بروز مناقشه‌های خانوادگی می‌شود. این مناقشات معمولا در میان همسرانی پیش می‌آید که هنوز چند سالی از ازدواج آنان نگذشته، از همین‌روست که به دلیل عدم‌تجربه، وجود ناپختگی و البته مداخلات نا‌بجای اطرافیان و چشم و هم‌چشمی‌هایی که غالبا بین همسران جوان به وجود می‌آید میانگین طلاق به زیر ٢٥‌سال برسد.
از سوی دیگر مجموع این مسائل سبب شده تا جوانانی که قصد ازدواج دارند، با تشویش، دلهره و تردید گام در این طریق بگذارند و سن ازدواج هم فزونی بیابد یا به‌طورکلی کاهش چشمگیری در میزان اقدام به ازدواج پدید‌ آید. (محمد بقایی ماکان - نویسنده و پژوهشگر فرهنگ/شهروند)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
سس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
۰
۰
مهریه ی بالای زنان ، كه خود باعث میشه كه مردی كه توان پرداخت اون مهریه ی كلان رو نداره چنان عرصه ی زندگی رو به همسرش تنگ كنه و غیر مستقیم بهونه گیریها و اذیت هایی رو اعمال كنه كه زن مهریه اش رو ببخشه و خودش برای طلاق گرفتن پا به فرار بگذاره. چون حق طلاق با مرده بخواد طلاق بده باید مهریه رو بده اما اگه كاری كنه كه زنش به تنگ بیاد از دستش بره طلاق بخواد بگیره، دیگه مجبور بشه از همه چی بزنه فقط برای این كه از دست این مرد خلاص بشه
س
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
۰
۰
از نقش خانمهای كاسب مهریه هم در این آمار نباید گذشت.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها