روایت خانواده‌ای که مسکن مهر رویایشان‌را به واقعیت پیوند زد

این سقف مال من است

وزیر راه و شهرسازی: اشکالات و نواقص طرح مسکن مهر در طرح جدید رفع شده است

طرح «تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد» نهایی شد

طرح مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در نشست شورای عالی رفاه تعیین تکلیف نهایی شد.
کد خبر: ۷۷۶۳۳۲

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه شورای عالی رفاه دیروز دوشنبه یازدهم اسفند به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع بررسی طرح مشترک تامین مسکن برای اقشار کم درآمد برگزار شد.در این جلسه درباره طرح مذکور تصمیم‌گیری شد و جزئیات آن بزودی اعلام رسمی خواهد شد.

طرح تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد از طرح‌های مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و همچنین اقشار کم‌درآمد را در بر می‌گیرد. بخشی از منابع اجرای این طرح از سوی دو وزارتخانه تامین می‌شود.

در همین حال، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه شورای‌عالی رفاه و تامین اجتماعی با تاکید بر این‌که دولت باید برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد جامعه چاره‌ای بیندیشد، گفت: یکی از مهم‌ترین حمایت‌های دولت از اقشار کم‌درآمد باید در بخش مسکن باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری با اشاره به طرح مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی برای تامین مسکن اجتماعی و حمایتی ویژه اقشار کم‌درآمد، این طرح را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اگر دولت و نهادهای مردمی قدمی برای تامین مسکن طبقه ضعیف جامعه بر ندارد، مشکل مسکن این اقشار همچنان باقی خواهد ماند. وی اظهار کرد: این طرح به دلیل آن‌که وابستگی اندکی به منابع دولتی دارد و بیشتر متکی به منابع نهادهای حمایتی است، می‌تواند آثار مثبتی به همراه داشته و طرح موفقی در حوزه مسکن باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین پس از ارائه گزارش وزیر آموزش و پرورش درباره تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در کشور، بر لزوم رفع این مشکل با جلب مشارکت خیرین تاکید و خاطرنشان کرد: مردم ایران انگیزه زیادی برای انجام کارهای خیر دارند و اگر معضلاتی از این دست به خوبی برای مردم تشریح شود و خیرین مطلع شوند گروهی کودک به دلیل مسائل اقتصادی از تحصیل محروم می‌شوند، قطعا در این زمینه گام برخواهند داشت و در رفع این مشکل به دولت کمک خواهند کرد.

جهانگیری با ابراز تاسف از تبدیل بخشی از کودکان بازمانده از تحصیل به کودکان کار، ضرورت ساماندهی هرچه بیشتر آنها را مورد تاکید قرار داد و از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست این موضوع را در یکی از دستورات جلسه شورا قرار دهد تا با حضور مسئولان و دستگاه‌های مربوط، راهکاری اساسی برای حل این مشکل به‌دست آید.

در این جلسه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گزارش جامعی از طرح مشترک این وزارتخانه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد بویژه معلولان، مستمری‌بگیران، مددجویان تحت پوشش بهزیستی، کارگران و بازنشستگان ارائه کرد.

وی گفت: مبنای اصلی این کار استفاده از تجربیات موفق در دنیا و نیز بازگشت به فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر محرومیت زدایی و تامین مسکن محرومان است.

آخوندی با بیان این‌که در این طرح اشکالات و نواقص طرح مسکن مهر رفع شده است، تصریح کرد: در این طرح متصدی اصلی و مباشر، نهادها و دستگاه‌های حمایتی هستند و دخالت دولت و وزارت راه و شهرسازی به حداقل رسیده است.

وی همچنین از وجود نظام‌های تامین زمین، تامین مالی و نظارت در این طرح خبر داد و افزود: وظیفه پایش و ارزیابی پیشرفت پروژه بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پیگیری و هماهنگی حسن انجام کار به عهده وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

کمبود نقدینگی بانک‌ها، علت پرداخت نشدن وام مسکن 80 میلیونی

مشاورمالی وزیر راه و شهرسازی گفت: مخالفت بانک مرکزی با طرح پرداخت وام مسکن 80 میلیون تومانی به دلیل کمبود نقدینگی نظام بانکی کشور است.

حسین عبده تبریزی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضع افزایش وام خرید مسکن تا سقف 80 میلیون تومان اظهار کرد: افزایش تسهیلات برای خرید مسکن مورد درخواست وزارت راه و شهرسازی است؛ چون وزارتخانه معتقد است بازار رهن ایران، یعنی بازار خرید مسکن بلند‌مدت، بازار قوی نیست و این بازار باید بشدت تقویت شود و مردم باید بتوانند حداقل 50 درصد مبلغ مسکن را وام بگیرند. سیاست وزارتخانه هم هنوز روی همین موضوع است.

وی درباره دلایل مخالفت بانک مرکزی با این طرح افزود: دولت و بانک مرکزی در این مورد ظاهرا موافق هستند؛ اما مباحثی که مطرح می‎شود به دلیل آن است که آنها می‌گویند پول کافی برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد.

بانک مرکزی به عنوان کسی که از وضع نظام بانکی اطلاع دارد، می‌گوید منابع این طرح وجود ندارد و وام کمتری بدهید، اما به هر حال ما علاقه‌مندیم همه بانک‌ها درگیر تسهیلات مسکن شوند تا بازار رهن کشور توسعه پیدا کند؛ بنابراین بانک مرکزی هم مخالف نیست و فقط می‌گوید ما منابع آن را نداریم و طوری نشود که بانک‌ها برای دریافت منابع به ما هجوم بیاورند و این منابع را از ما بخواهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها