2 برداشت از گفت‌وگو با رضا امیرخانی، داستان‌نویس

رمـان من بیشتر از برج‌های دوقلو متلاشی شد

در دنیا رسم شده برای شرکت در مراسم اهدای جوایز جشنواره‌ها یا جایزه‌ها، شرکت‌کنندگان لباس خاصی می‌پوشند؛ مثلا در مراسم جوایز اسکار مردان پاپیون می‌زنند و کت فراگ بر تن دارند، اما جایزه ادبی شهید غنی‌پور به قول رضا امیرخانی نویسنده کشورمان تنها جایزه ادبی جهان است که برای گرفتنش شرکت‌کنندگان مجبورند کفش‌هایشان را از پا بکنند. مراسم این جایزه 13 دوره است که در مسجد جوادالائمه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۷۵۸۵۵
گردهمایی یاران «امیر» و «حبیب» ادبیات

نویسندگان عضو شورای این مسجد، چهاردهمین دوره جایزه شهید غنی‌پور را امسال اما بدون مرحوم امیرحسین فردی، از بنیانگذاران این جایزه، برگزار می‌کنند. او دو سال پیش راز ماندگاری این جشنواره را صداقت و کارآمدی عنوان کرده بود، چراکه می‌گفت: صداقت متضمن سلامت و کارآمدی پشتوانه حرفه‌ای و نظری جشنواره است و جشنواره شهید حبیب غنی‌پور از ابتدای تاسیس تاکنون به این دو اصل وفادار بوده است.

اما باز به قول رضا امیرخانی در این مسجد [اگر حتی] کوهی مثل امیرحسین فردی می‌رود، هیچ چیز تغییر نمی‌کند، برای این‌که پسرهای خوبش هستند.

به گزارش جام‌جم، شامگاه امروز پس از قرائت نماز مغرب و عشا قرار است مراسم پایانی چهاردهمین جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور در صحن مسجد جوادالائمه تهران برگزار شود.

محمد ناصری دبیر این جایزه که تجربه 14 دوره برگزاری این جایزه ادبی را برعهده داشته، درباره جزئیات این مراسم به جام‌جم می‌گوید: این مراسم با حضور نویسندگان و چهره‌های فرهنگی برگزار خواهد شد. بنا به نظر شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه در این دوره، از یک چهره فرهنگی و ادبی هم دعوت شده تا برای مخاطبان سخنرانی کند. به همین منظور از مصطفی رحماندوست دعوت شده تا در این مراسم حضور پیدا کند. دبیر جشنواره نیز گزارش کوتاهی از عملکرد این دوره ارائه خواهد کرد.

به گفته او، معمولا کسانی‌که جوایز را به برگزیدگان اهدا می‌کنند از خانواده‌های شهدا هستند: معمولا نویسندگان اگر پس از دریافت جایزه صحبتی داشته باشند به صورت کوتاه بیان می‌کنند. جایزه ما هم چیزی نیست جز یک نشان که به عنوان نشان حبیب طراحی شده و همچنین تندیس و لوح تقدیر برای برگزیدگان.

اما ناصری اشاره می‌کند که برخی از اشخاص و نهادها بنا به ذوق و سلیقه خود از این جایزه حمایت می‌کنند: قرار است حجت‌الاسلام محمدیان امام جماعت مسجد نور ده میلیون تومان از کتاب های برگزیده و تقدیری را برای تجهیز کتابخانه‌های مساجد، خریداری کند. همچنین یک نهاد آموزشی عام‌المنفعه که معمولا در اردوهای جهادی ایام نوروز فعالیت می‌کند اعلام کرده که کتاب‌های بخش کودک و نوجوان انتخابی این جایزه را برای کتابخانه‌های محروم استان هرمزگان تهیه خواهد کرد.

از سوی دیگر، بنیاد ادبیات داستانی چون متولی ادبیات و شعر کشور است، اعلام کرده که از نویسنده‌های برگزیده و تقدیری این جایزه حمایت خواهد کرد و به نویسندگان برگزیده این دوره، دو میلیون تومان و به تقدیری‌ها هم یک میلیون تومان اهدا خواهد کرد.

جایزه ادبی شهید غنی‌پور شامل چهار بخش کودک، نوجوان، دفاع مقدس و رمان آزاد است. ناصری درباره شیوه داوری آثار می‌گوید: برای این دوره جشنواره، مثل سال گذشته، گروه‌های داوری تشکیل شد که همه داوران هم از اعضای شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه هستند. این داوران در مجموع ۸۸۲ اثر را دیده، خوانده و انتخاب کردند.

دبیر جایزه شهید غنی‌پور با تاکید بر این‌که تکنیکی بودن آثار برای داوران اهمیت زیادی داشت، می‌افزاید: کتاب برگزیده یا تقدیری، باید مولفه‌های قوی داستان‌نویسی را می‌داشت تا به عنوان اثر قوی از آن یاد شود. از طرفی آثاری هم بودند که تکنیک خوبی داشتند، ولی به دلیل محتوا و درونمایه شان، بیرون در مسجد جوادالائمه ماندند. به هر حال این جایزه از نظر درون‌مایه و مضامین با جوایز دیگر تفاوت دارد. چراکه انتخاب و شیوه داوری ما از این منظر به خاستگاه مسجدی و نگاه ارزشی ما بازمی‌گردد.

ابراهیم زاهدی مطلق سرداور بخش رمان آزاد این جایزه نیز درباره معیارهای داوری این بخش به جام‌جم می‌گوید: دو مساله اصلی در انتخاب نامزدهای نهایی در دستور کار ما قرار داشت؛ آثار نهایی از نظر مولفه‌های ادبی و فنی آثار ممتاز برتری باشند و دیگر این‌که سلامت اخلاق در آنها مدنظر قرار گرفته باشد. این جایزه همه مخاطبان را در نظر دارد ولی کتاب‌ها از منظر مسجد معرفی می‌شود. در این میان، آثاری انتخاب شده‌اند که خیلی تکنیکی و خاص‌ نباشد و حوزه ادب و اخلاق و عفت کلام در آن حفظ شده باشد.

کمیل انتظاری ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها