خرید خودروی دست دوم مزایا و معایب خود را دارد. از طرفی ضرر افت قیمت اولیه را نخواهید داشت و با قیمتی ارزان‌تر به خودروی مورد نظرتان دست پیدا می‌کنید اما از طرف دیگر باید هزینه‌های نگهداری و دردسر بیشتر نسبت به اتومبیل صفر کیلومتر را به جان بخرید.
کد خبر: ۷۷۱۱۰۲
اشتباهات رایج هنگام خرید خودرو دست دوم

مسئله‌ اصلی در این مورد پیدا کردن اتومبیلی سالم با قیمت مناسب است که در صورت موفقیت به احتمال زیاد سود مالی (نسبت به خرید خودرو صفر) برای شما در پی خواهد داشت اما در صورت خرید اشتباه بدون شک پشیمانی به بار خواهد آمد.

در متن زیر می خواهیم به چند اشتباه ساده اما رایج در هنگام خرید خودروهای دست دوم اشاره کنیم:

1. اعتماد به میزان کارکرد خودرو بر اساس ادعای مالک
متاسفانه بسیاری از فروشنده‌ها با دستکاری کیلومتر و پایین آوردن میزان کارکرد اقدام به فروش خودرو با قیمتی گرانتر از ارزش واقعی آن می‌نمایند. در این صورت هم خودرو را گرانتر خریده‌اید و هم بدلیل کارکرد زیاد هزینه‌های نگهداری بیشتری را در آینده متحمل خواهید شد حتی در بسیاری موارد با چک کردن ای سی یو هم امکان تشخیص میزان کارکرد واقعی میسر نیست.

پس تنها به کیلومتر اعلامی بسنده نکنید. شرایط سلامت کلی خودرو را در نظر بگیرید، گاهی با مراجعه به نمایندگی که خودرو مذکور در آن سرویس میشده و مشاهده‌ سوابق می‌توان به حدود کیلومتر واقعی پی برد حتی می‌توانید فاکتورهای قدیمی را از مالک بخواهید و با یک آنالیز ساده نتیجه‌گیری کنید.

معمولاً کیلومتر به همراه تاریخ مراجعه در فاکتورهای نمایندگی ذکر می‌شود. به عنوان مثال خودرویی 4 ساله که دو سال قبل تسمه تایمش در کیلومتر 60 هزار تعویض شده و اکنون بعد از گذشت 2 سال از آن تاریخ، ادعای کیلومتر 80 هزار دارد کاملاً مشکوک است! هوشیار باشید.

گاهی خودرویی کیلومتر بسیار پایین را نشان می‌دهد ولی با کمی دقت متوجه می‌شوید 90 درصد لاستیک‌ها تمام شده، دور فرمانش رفته و یا کناره صندلی راننده ساییده شده، خوب مشخصاً کاسه‌ای زیر نیم کاسه است! هر چند فروشنده می‌تواند با استفاده از روکش صندلی و فرمان و یا تعویض لاستیک‌ها شما را فریب بدهد و در کیلومترهای بالای صد هزار هم تشخیص حقیقت گاهی غیر ممکن می‌شود ولی حداقل در موارد خیلی مشخص می‌توان جلوی فریب خوردن را گرفت.

2. جدی نگرفتن ایرادات به ظاهر کوچک
خودروهای جدید سیستم‌های پیچیده‌ای دارند، شما نمی‌توانید مطمئن باشید یک ایراد ساده چقدر می‌تواند هزینه بر باشد. ممکن است یک اشکال به ظاهر ساده در واقع نشانه‌ای از ایراد در ای سی یو باشد و هزینه‌ای میلیونی روی دست شما بگذارد! یا روشن بودن چراغ ABS می‌تواند با یک دیاگ ده هزار تومانی و یا هزینه‌ای میلیونی بر طرف شود. پس حتما قبل از خرید خودرو (بخصوص خودروی مشکل‌دار) آن را به مکانیک مجرب یا نماینگی نشان دهید. یادتان باشد اگر مشکل خودرو با رقم پایین حل می‌شد به احتمال زیاد مالک، پیش از فروش اقدام به رفع عیب می‌کرد تا قدرت چانه زنی‌اش در مقابل مشتری افزایش یابد.

3. عدم بازدید یا عدم تطابق نام فروشنده با نام مالک خودرو
شاید با خود بگویید این که چیز مهمی نیست، خودروی من هم بنام پدر یا همسرم است. ولی حقیقت این است که شما از هویت واقعی افراد خبر ندارید. شاید خودرو دزدی است یا حتی فرزندی که با پدرش اختلاف دارد می‌خواهد خودرو پدر را بدون اطلاع، به شما بفروشد. شما هم با پرداخت نصف بیشتر مبلغ و دریافت اتومبیل به خیال اینکه خودرو در اختیار خودتان است و مشکلی پیش نمی‌آید به سمت منزل راهی می‌شوید اما فردا باید خودرو را به صاحبش و یا ماموران پلیس تحویل دهید و ماه‌ها به دنبال پولتان بدوید! البته بسیاری از واسطه‌ها، خودرو را بصورت قولنامه‌ای می‌خرند و سند تا هنگام فروش بنام مالک قبلی می‌ماند تا در هزینه‌های نقل و انتقال صرفه جویی شود. در این موارد هم باید دقت کافی به عمل آورده و از پرداخت پیش از موعد بپرهیزید.

4. پرداخت بیعانه زیاد
ممکن است از شما بخواهند مبلغ زیادی را به عنوان بیعانه بپردازید. اگر این کار در بنگاه یا هر مکان معتبری صورت گیرد بالامانع است ولی تجسم کنید در مکانی ناشناس برای خرید یک خودروی پراید 1 میلیون تومان ودیعه پرداخت کرده‌اید. فرد کلاهبردار در طول روز به 20 نفر خودرو را وعده داده و نفری 1 میلیون گرفته! (جمعاً 20 میلیون تومان) حال شما یک رسید و آدرس تقلبی دارید و خودرویی که مکان واحتمالاً حتی پلاکش را نمی‌دانید. پس در دادن بیعانه دقت کنید. بسته به میزان اعتبار مکان معامله می‌توانید مبلغ را افزایش دهید. هرگز برای خودرویی که در پارکینگ عمومی یا جلوی پارکینگ خانه‌ای نامشخص قرار دارد بیعانه زیاد نپردازید.

5. دقت نکردن به وضعیت بیمه و لاستیک
شاید به نظر نیاید ولی هزینه خرید 4 حلقه لاستیک و تمدید بیمه شخص ثالث (بدون تخفیف) برای یک خودروی معمولی حدود 1.2 تا 1.5 میلیون تومان خواهد بود. ممکن است با مشاهده قیمت مناسب، بی‌دقت به این نکته و با تصور اینکه بیمه و لاستیک از جزییات است اقدام به خرید کنید ولی در سال‌های اخیر قیمت این دو مورد افزایش چشمگیری داشته و دقت به آنها در قیمت‌گذاری خودرو ضرورت دارد.

6. تصور اینکه خودروی رنگ شده باید اختلاف رنگی ولو اندک در بین اجزا بدنه داشته باشد
این نکته هرچند کاملاً غلط نیست ولی پیشنهاد می‌کنم حتما از کارشناسان مجرب جهت تشخیص رنگ شدگی استفاده نمایید، چرا که وقتی خودرویی کاملاً رنگ شده باشد (کل بدنه) تشخیص رنگ شدگی برای افراد عادی سخت‌تر از قبل می‌شود مگر تجربه و تخصص لازم را داشته باشید.
اعتماد کامل به ماژیک‌های آهن‌ربایی تشخیص رنگ شدگی هم اشتباه است، البته این وسیله ساده و ارزان قیمت، بسیار مفید می‌باشد و می‌تواند در خیلی موارد به کمک افراد مبتدی بشتابد اما در صورت تعویض کامل قطعه تصادفی و عدم استفاده از بتونه در محل رنگ شده، کاری از دست این ماژیک‌ها بر نمی‌آید.

7. زاپاس استفاده نشده!
در بسیاری از آگهی‌های فروش دیده می‌شود که استفاده نشدن زاپاس به عنوان یک مزیت مهم در فروش خودرو با کارکرد پایین بیان می‌شود.

استفاده نشدن زاپاس هیچ دلیلی بر سلامت یا کارکرد پایین خودرو نمی‌باشد! ممکن است سالم‌ترین خودرو در کمترین کیلومتر از روی بدشانسی در زمان و یا مکانی نامناسب پنچر شده و زاپاس اصطلاحاً زیر خودرو برود و برعکس یک خودروی مشکل‌دار بعد از ده‌ها هزار کیلومتر هرگز نیازی به زاپاس پیدا نکند (بخصوص که با لاستیک‌های تیوپ لس خودرو معمولاً خود را تا آپاراتی می‌رساند و نیازی به استفاده از زاپاس ندارد).

شاید تنها برگ برنده، جمله معروف (زاپاس استفاده نشده) این باشد که می‌توانید تا حدودی مطمئن باشید که از خودرو به صورت مستمر استفاده آفرودی (خارج جاده‌ای) نشده که البته باز هم دلیل چندان موجهی نیست چرا که ما حتی نمی‌دانیم زاپاس فابریک است یا خیر!(خودروبانک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها