باتوجه به پایان جشنواره فیلم فجر و در آستانه ورود به آخرین ماه سال، تکاپو و دوندگی تهیه‌کننده‌ها برای اختصاص بهترین زمان به اکران آثارشان افزایش یافته است که دراین میان دورخیز برای دریافت سهمیه اکران نوروزی نمود بیشتری دارد.
کد خبر: ۷۷۱۰۷۶
اکران‌ سوزی نکنید

عید نوروز و آغاز سال نو همیشه طلایی‌ترین نوبت اکران است و صاحبان فیلم‌ها و پخش‌کننده‌های آثار سینمایی همواره در تلاشند فیلمشان را در این ایام روانه پرده سینماها کنند. منتها مساله اینجاست که فیلم‌ها باید ظرفیت و استعداد اکران در بهترین فصل نمایش را داشته باشند.

از این منظر باید نگاهی به داشته‌های سینمایی ما و تولیدات امسال انداخت و دید چقدر دست تهیه‌کننده‌ها، پخش کننده‌ها و صاحبان سینماها برای پوشش مناسب فصول مختلف اکران در سال آینده باز است و به‌تبع آن چقدر گزینش قاطعانه فیلم‌های نوروزی کار آسان یا سختی خواهد بود.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سینما، عمده فیلم‌های جشنواره اخیر فیلم فجر به لحاظ ارتباط با عموم تماشاگران ناکام بودند و به دلایلی چون ضعف فیلمنامه، ناپختگی ایده، ریتم بسیار کند و خسته‌کننده و در نهایت فقدان ساختار جذاب و گرم نتوانستند موجبات رضایت مردم را فراهم آورند.

در چنین شرایطی تعداد فیلم‌های تماشاگرپسند به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد و خب می‌توان پیش‌بینی کرد که سالن‌های سینما در بیشتر روزهای سال آینده نمی‌توانند چندان روی رونق گیشه‌ها حساب کنند و فقط باید به اکران همین چند فیلم امیدوار باشند البته برخی فیلم‌های خوب و جذاب هم در جشنواره به نمایش درنیامدند، اما با احتساب همان‌ها هم با وضع چندان جالبی روبه‌رو نیستیم.

بنابراین اعضای شورای صنفی نمایش که این روزها مشغول تدوین آیین‌نامه جدید اکران هستند به همراه تهیه‌کننده‌ها، پخش‌کننده‌ها و سینماداران، وظیفه سنگینی در این زمینه دارند و باید با تصمیماتی معقولانه و دوراندیشانه و بدون هرگونه رابطه و با ارج نهادن به ضابطه، فیلم‌ها را با عدالت و انصاف و با هدف چرخش بی‌گیرودار صنعت سینمای کشور در طول فصول مختلف اکران تقسیم کنند.

برنامه‌ریزی برای اکران نوروز 94 و انتخاب فیلم‌ها، به عنوان نخستین و مهم‌ترین آزمون شورای صنفی نمایش در دوره جدید، می‌تواند چشم‌اندازی از همه نوبت‌های نمایش در سال آینده باشد. پس لطفا طلایی‌ترین فصل اکران را نسوزانید.

علی رستگار‌ - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها