جام جم ورزشی: نشست خبری وزیر ورزش و جوانان با حضور معاونان وزارت ورزش و جوانان و با ارائه گزارشی از فعالیت‌های وزارت ورزش و جوانان در محل این وزارتخانه برگزار شد.
کد خبر: ۷۶۸۵۱۵
گودرزی: غیرورزشی‌ها هرکاری می‌خواهند می کنند

محمود گودرزی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: امیدوارم سال آینده دستاوردهای بسیار خوبی برای کشور داشته باشیم. ما در سالی که گذشت بازی‌های آسیایی، زمستانی، بازی‌های جوانان و رقابت‌های مختلفی را پشت سر گذاشتیم و با سرمایه‌گذاری‌های محدودتر نسبت به گذشته و با تلاش‌های بیشتر سعی شد توفیق‌هایی کسب شود که خودتان شاهد بودید که هم از نظر کیفی و هم از کمی ارتقا داشت.

او ادامه داد:‌ در سال گذشته تلاش‌های بسیار زیادی شد. در بخش توسعه زیرساخت‌ها با توجه به محدودیت در منابعی که وجود داشت با تلاش بیشتر رشد خوبی داشتیم و ان‌شاءالله تا پایان سال مالی امیدواریم حدود 350 پروژه ورزشی را افتتاح کنیم که بخش عمده آن در مدت حضور من و همکارانم اتفاق افتاده است. در دهه مبارک فجر 47 پروژه افتتاح می‌شود که این 47 پروژه جزو اماکن بزرگ هستند. به طور مثال در 22 بهمن ورزشگاه 15 هزار نفری کرمانشاه افتتاح می‌شود. استادیومی در یاسوج که ظرفیت 15 هزار نفری دارد و بسیار شکیل است افتتاح خواهدشد. استادیومی نیز با همین شرایط در سمنان کارش را آغاز خواهد کرد که همه این‌ها باعث خواهد شد که بتوانیم رویدادهای مهمی را میزبانی کنیم.

وزیر ورزش ادامه داد: پروژه‌های دیگری نیز هستند که تا پایان سال افتتاح می‌شوند که نمونه آن‌ها پروژه‌های بیرجند و بجنورد است. 7 پروژه 7 هزار نفری نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود که البته آن‌ها کارشان تمام شده و تنها یک سری مسائل جزئی باقی مانده و ما به این دلیل که نمی‌خواستیم آن مسائل جزئی به بعد از افتتاح برسد ترجیح دادیم به طور کامل حل شود. پیست دوچرخه‌سواری کرمان آخرین اقداماتش را برای افتتاح انجام می‌دهد. پیست رشت در آستانه افتتاح است و سالن 2 هزار نفری بروجن و خانه کشتی در شیراز نیز به همراه سالن تیراندازی ارومیه افتتاح می‌شود.

گودرزی همچنین بیان کرد: تا پایان سال مالی 350 پروژه افتتاح می‌شود که امیدواریم قدری از نیازهای جوانان برآورده شود. نکته دیگر این است که با این 350 پروژه سرانه ورزش کشور نیز تغییر قابل توجهی خواهد داشت.

وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: اعتبارات عمرانی ما 280 میلیارد تومان بود در حالی که نیاز ما 10 برابر این عدد است. محدودیت‌های مالی در حوزه عمران داریم. از 280 میلیاردی که گفتم، نزدیک به 60 درصد آن تخصیص پیدا کرده است که با توجه به این اعتبار متوجه می‌شویم راه‌اندازی پروژه‌ها با این منابع محدود تلاش مضاعف خواسته که از طرق مختلف منابع تامین شود که این زحمت همکاران ما را نشان می‌دهد. در سال 94 به امید خدا این عدد افزایش پیدا می‌کند و خبرهای خوبی از مجلس شنیده‌ایم. باید منتظر باشیم تا در کمیسیون تلفیق بودجه همه چیز روشن شود که آنچه به گوش ما رسیده، 650 میلیارد بودجه ما خواهد بود که فکر می‌کنم حدود 180 میلیارد افزایش پیدا کرده که البته باز هم کم است.

وی ادامه داد: در این مدت دو اتفاق مهم برای ورزش افتاد. ابتدا دیدار ورزشکاران با مقام معظم رهبری بود که جلسه‌ای مملو از شرایط معنوی بود. ورزشکاران مورد عنایت رهبر انقلاب قرار گرفتند. ایشان تاکید زیادی به ورزش همگانی به عنوان یک اولویت نظام اسلامی داشتند که عنصری برای سلامت جامعه است. یک اشاره و تذکر به برخی رسانه‌ها دادند که عنوان زرد به آن‌ها اطلاق دادند. که رسانه‌ها به نظر من باید اصلاح روندی داشته باشند و به این صحبت‌های رهبری نیز عنایت کنند. مراسم بعدی مراسم تجلیل از قهرمانان بود که همیشه با تاخیر دو یا سه ساله و گاهی بیشتر روبه‌رو می‌شد و مطالبات ورزشکاران همیشه به تاخیر می‌افتاد. مراسم تجلیل در اواسط سال اتفاق افتاد و مطالبات ورزشکاران در سال‌های 89، 90، 91 و بعضا 92 پرداخت شد. جوایز نیز طبق آیین‌نامه بود که همکاران ما تلاش کردند با تمام محدودیت‌ها و حمایت دولت، پاداش‌ها پرداخت شود. بعد از بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی نیز قول داده شد که مراسم تجلیل از قهرمانان بلافاصله برگزار شود. اتفاق‌هایی افتاد که مراسم به تاخیر افتاد تا دو هفته پیش که مراسم با حضور ریاست محترم جمهور برگزار شد و پاداش‌های ورزشکاران پرداخت شد که جای تقدیر و تشکر از معاونت‌های مختلف دارد. برخی بخش‌های خصوصی نیز به ما کمک کردند که جا دارد از بانک پاسارگاد که همیشه حامی ورزش است، تشکر کنم.

او ادامه داد: ریاست جمهور، چهار فراز در صحبت‌هایش داشت که خواهش می‌کنم همه ما به عنوان دستورالعملی به آن توجه کنیم. توسعه متوازن همان چیزی که مطرح کردیم و خواستیم نگاه به ورزش متوازن باشد. رفع تبعیض که اگر بوده باید از بین برود. مبارزه با فساد بخصوص در ورزش که شاهد بودید وزارت ورزش از ابتدای کارش با شفاف‌سازی دربحث‌های مالی به سمت پاک شدن ورزش حرکت کرد و من از رسانه‌ها تقاضا دارم که در این راه از وزارتخانه حمایت کنند. نکته دیگر ورزش همگانی به عنوان اولویتی قابل توجه است که ما نیز از زمانی که کارمان را آغاز کردیم 10 درصد از اعتبارات هر فدراسیون را در اختیار ورزش همگانی قرار دادیم. ما امیدواریم که این چهار فراز در خانواده ورزش در دستور کار قرار بگیرد و به توسعه ورزش کشور کمک کند.

وزیر ورزش به برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها اشاره کرد و گفت: 12 تا 17 فدراسیون دیگر تا انتهای سال انتخابات‌شان برگزار می‌شود. طبق اساسنامه قانونی و دموکراتیک انتخابات برگزار می‌شود و در این مدت نیز برگزار شد که به نظر من دموکراتیک کردن انتخابات فدراسیون‌ها کار بزرگی بوده که ما در این مدت با تاکید بر آن به طور کامل در فضایی آزاد انتخابات فدراسیون‌ها را برگزار کردیم. شاید مشکلاتی بوده اما جزئی است که به نظر من نفس برگزاری انتخابات آزاد باید مورد عنایت رسانه‌ها قرار بگیرد. در بحث مجامع عمومی نیز توجه زیادی داشتیم و تعداد مجامع عمومی برگزار شده افزایش پیدا کرده است که بر اساس قانون و چارچوب و اساسنامه‌ فدراسیون‌ها انجام گرفته است.

او ادامه داد: نظام‌نامه فرهنگی ورزش نیز در معاونت فرهنگی انجام شده و در اختیار همه قرار گرفته است اتفاقی که از سال 84 مغفول ماند اما ما به آن توجه داشتیم که با تدوین آن آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقال دادیم که در صورت تصویب، تمام بخش‌های مرتبط به ورزش کشور ملزم به انجام و رعایت آن هستند. در حوزه‌های راهبردی نیز اساسنامه سازمان نظام ورزش را نوشته‌ایم که مانند سازمان نظام پزشکی تعریف می‌کند که چه کسانی می‌توانند وارد ورزش شوند و افراد واجد شرایط را تایید صلاحیت می‌کند. در حوزه همگانی نیز فعالیت‌ها انجام شده و جشنواره ورزشی مختلفی داشته‌ایم که امیدوارم عدد این جشنواره‌های ورزشی افزایش پیدا کند. در همیندهه فجر سه هزار برنامه ورزشی در فدراسیون‌ها انجام شده و اکثر سالن‌های ورزشی کشور میزبان رویدادی گسترده هستند. در حوزه پشتیبانی نیز افزایش حقوق و بیمه‌های تکمیلی برای کارکنان داشتیم که سعی شده حمایتی داشته باشیم از تمامی کسانی که به ورزش خدمت می‌کنند. در حوزه ورزش بانوان نیز شاهد افزایش چشمگیر بانوان در قهرمانی و توسعه این قسمت هستیم.

وزیر ورزش همچنین گفت: ورزش با توجه به محدودیت‌ها منابع و مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم در حد مطلوبی پاسخ نسبی به نیازها و مطالبات جوانان را داده که البته می‌دانیم نه تنها کافی نیست بلکه بسیار کم است.

در ادامه وزیر ورزش به سوال خبرنگاران پاسخ داد. او درباره انتظارها از فدراسیون‌های ورزشی در سال 94 بیان کرد: فدراسیون‌های ورزشی نهادهای مستقل غیر دولتی هستند و فعالیت‌هایشان باید بر اساس اساسنامه انجام بدهند. دولت به عنوان نهادی که باید از آن‌ها حمایت کند، تا جایی که می‌تواند خدمات تخصصی و مالی به فدراسیون‌ها می‌دهد. طبیعتا این حمایت انتظار هم ایجاد می‌کند. اولین انتظار ما این است که فدراسیون‌ها برنامه‌ای که اعلام می‌کنندد طبق تقویم و به نحو شایسته به آن عمل کنند. بر اساس قانون حرکت کنند. آنچه وظیفه‌شان است را به نحو شایسته انجام دهند. از حواشی پرهیز کنند. در هماهنگی با وزارت ورزش در چارچوب قانون مطالبات خود را پیگیری کنند. با برنامه‌ای علمی و منطقی با توجه به رشته‌ای که دارند، سعی کنند یک گام بالاتر بروند. زیبنده نیست یک فدراسیون در سالیان متعدد در یک جایگاه بماند. باید تلاش کنند و در مسیر توسعه گام بردارند. باید در ورزش قهرمانی و همگانی توسعه داشته باشند. در میدان‌های بین‌المللی بدرخشند و با توجه به بضاعتی که دارند برای سرافرازی گام بردارند. خوب نیست که یک فدراسیون سال‌های سال تغییر نکرده است و به جای حرکت رو به جلو پسرفت داشته باشد.

سوال بعدی درباره فدراسیون فوتبال و کی‌روش بود که وزیر ورزش گفت: فدراسیون فوتبال همانند دیگر فدراسیون‌هاست. خواهش من نگاه متوازن به ورزش‌ها بود. قابل هضم نیست که چرا اینقدر به یک پدیده توجه داریم و از بقیه غافل می‌شویم. نظر من راجع به فوتبال همانند نظرم راجع به دیگر فدراسیون‌هاست. باید در مسیر پیشرفت گام بردارند و اگر نتوانستند به آن‌ها کمک شود تا این اتفاق بیفتد. همه فدراسیون‌ها این شرایط را دارند. چه مخاطب‌شان کم باشد چه زیاد. فوتبال هم باید یک بار پوسته خود را بشکند و به سمت جلو حرکت کند. اگر این اتفاق نیفتاد، باید آسیب‌شناسی شود و خود فدراسیون بفهمد مشکل کجاست. وزارت ورزش نیز در این راه به آن‌ها کمک می‌کند.

گودرزی درباره پرسپولیس و استقلال نیز گفت: پرسپولیس و استقلال طبق قانون باید به بخش خصوصی واگذار شود. اقدام‌های بسیاری انجام دادیم که تا شرایط کنونی رسیده‌ایم. تلاش شد برای خصوصی‌سازی و واگذاری موارد لازم را انجام دهیم و ما چون مکلف به اجرای این قانون بودیم کارهای لازم را انجام دادیم. از سه یا چهار ماه گذشته این دو باشگاه در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی هستند و برای واگذاری زیر نظر سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته‌اند که قیمت‌گذاری‌های کارشناسی انجام شده و برای واگذاری آماده می‌شوند. وزارت ورزش دیگر اختیاری درباره این دو باشگاه ندارد. تا 27 نیز فرصت خوبی است که هر کس می‌خواهد برای خرید وارد شود که مزایده به صورت شفاف برگزار خواهد شد.

او ادامه داد:‌از ابتدای ورود من ملاحظه کردم دولت اجازه تزریق منابع مالی به تیم‌های حرفه‌ای ندارد. اگر در گذشته به هر شکلی اتفاق افتاده من نمی‌دانم اما ما تزریق مالی انجام ندادیم. باید بدانیم استقلال و پرسپولیس برندهای بزرگی هستند و می‌توانند از حامیان خوبی استفاده کنند تا خودگردان شوند. بر همین اساس نیز از حامیان مختلف دعوت به همکاری شد تا پرسپولیس و استقلال کارشان را شروع کنند. حالا در این مسیر اتفاق‌هایی هم افتاد. دستگیری مدیرعامل یک باشگاه، اختلاف نظر حامی مالی با هیات مدیره و کنار کشیدن حامی مالی، نوسان‌هایی بود که اتفاق می‌افتد. منابع ما محدود است و از طرف دیگر اجازه تزریق کمک به باشگاه‌های ورزشی نداریم. مطمئنا این نوسان‌ها بر عملکرد باشگاه تاثیر می‌گذارد. با این حال استقلال و پرسپولیس شرایط یکسانی دارند اما چرا استقلال ثبات پیدا کرده و پرسپولیس نوسان بیشتری دارد، نمی‌دانم. در این زمینه تخصصی ندارم. شاید خود پرسپولیس ماهیتی چالشی‌تر دارد. من نمی‌دانم. شرایط برای هر دو تیم یکسان بود. حالا چرا استقلال فضایی آرام دارد و پرسپولیس ملتهب باید فوتبال‌دوستان،‌جامعه‌شناسان و روانشناسان ورزشی دلیلش را پیدا کنند.

در ادامه خبرنگاری درباره بازی دوستانه تیم ملی فوتبال با یکی از تیم‌های صهیونیستی سوال پرسید که سجادی کاملا آن را تکذیب کرد و گفت: تیم ملی فوتبال با تیم‌های محلی آفریقای جنوبی بازی کرده و چنین چیزی واقعیت ندارد.

در ادامه خبرنگاری از احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش نیز درباره طرح جامع ورزش پرسید که او گفت: با نگاه به اسناد گذشته در مسیر تدوین سند جامع ورزش هستیم تا در مسیر توسعه ورزش کشور به ما کمک شود.

خبرنگاری از وزیر ورزش پرسید آیا از تغییر در راس فدراسیون فوتبال استقبال می‌کند یا نه که وزیر بیان کرد: فدراسیون‌ها نهادهای عمومی غیر دولتی هستند و بر اساس اساسنامه حرکت می‌کنند. مجمع فدراسیون فوتبال که از افراد انتخاب شده و نمایندگان فوتبال کشور هستند در این باره تصمیم می‌گیرند. اگر نظر مجمع ادامه فعالیت رییس باشد ما از آن استقبال می‌کنیم. اگر نظر مجمع غیر از این باشد ما از آن نظر نیز حمایت می‌کنیم. به هر حال مجمع است که به طور کامل درباره فدراسیون تصمیم می‌گیرد.

در ادامه خبرنگاری درباره صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با ورزش پاک پرسید که مناف هاشمی پاسخ داد: مقام معظم رهبری به ورزش پاک تاکید داشتند که در برنامه‌های مقام عالی وزارت ورزش نیز بود. ما حسابرسی‌های مالی گسترده‌ای در فدراسیون‌ها انجام دادیم و تمام حسابرسی‌ها تا سال 92 تمام شده است و حسابرسی سال 93 نیز بعد از پایان سال مالی انجام می‌شود. تمام فعالیت‌های ما به طور گسترده برای شفاف‌سازی بوده و این شفاف‌سازی‌ها گام مثبتی برای داشتن ورزش پاک و بدون فساد است. این موضوع یکی از سیاست‌های جدی و محکم ما در وزارتخانه محسوب می‌شود.

وزیر ورزش با اشاره به همین موضوع بیان کرد: در اصفهان که بودیم متوجه شدیم بسیاری از زمین‌های ورزشگاه نقش جهان توسط زمین‌خواران به طور غیر قانونی سند خورده و واگذار شده است. با تلاش فرمانداری و دادستان اصفهان تلاش خوبی داشتیم که 12 نفر در این باره دستگیر شدند و بخش اعظمی از این زمین‌ها به دولت و سیستم ورزش بازگشت که این خود نیز گامی مثبت در جهت ورزش پاک بود. در کردستان نیز چنین موضوعی مطرح شده است و پرونده در حال بررسی است. شفاف‌سازی عنصر مهمی است که می‌تواند به جلوگیری از فساد در ورزش کمک کند. خوشبختانه در حال حاضر عزم دولت برای این موضوع جدی است و کارگروه سلامت اداری نیز برای نظارت بر عملکرد مالی فدراسیون‌ها فعال شده است. نکته دیگر انتقال استقلال و پرسپولیس در سنوات گذشته ابهامات مالی گسترده‌ داشته است که هم‌اکنون نیز باقی است اما دولت این ابهامات را بر گردن گرفته تا مراحل فروش دو باشگاه انجام شود.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه "برای انتخابات فدراسیون هندبال برخی پول‌ها رد و بدل شده و برخی از نامزدها خودشان را منسوب به وزارت ورزش می‌دانند، آیا وزیر از این ماجراها خبر دارد" بیان کرد: هر کس برای اینکه رای بیاورد خود را به ما منسوب می‌کند اما ما از نامزدی حمایت نکردیم. اگر برای ما روشن شود که کدام فرد این فعالیت‌ها را انجام داده برخورد می‌کنیم و احتمال حذفش از رقابت نیز وجود دارد. ما به هیچ وجه از نامزدی حمایت نکرده‌ایم. حتی افرادی بودند که به شخصه مایل نبودم که رییس باشند اما رای آوردند، ابلاغ گرفتند و کارشان را آغاز کردند. اگر متوجه بشویم پولی رد و بدل شده و اطلاعات لازم را به دست بیاوریم، به شدت با این موضوع برخورد خواهیم کرد.

وزیر ورزش در ادامه به موضوع انتقال برخی فدراسیون‌ها به معاونت ورزش همگانی اشاره کرد و گفت: نکته‌ای در این روزها مطرح شده که درست نیست. هیچ فدراسیونی زیرمجموعه یا زیر نظر معاونت خاصی نیست. همه فدراسیون‌ها بر اساس فعالیت و کاری که دارند، با معاونت‌ها ارتباط می‌گیرند. فدراسیون‌ها هر فعالیتی که دارند با توجه به آن فعالیت با معاونت خاص‌شان ارتباط می‌گیرند. برخی فدراسیون‌ها جزو استثناها هستند که زیر نظر یک معاونت قرار می‌گیرند مثلا فدراسیون ورزش همگانی که زیر نظر معاونت ورزش همگانی است.

او در ادامه به بحث انگیزه دادن به بخش خصوصی اشاره کرد و از وام‌ها و موضوعات مالیاتی صحبت کرد که قرار است دولت برای افزایش انگیزه بخش خصوصی شرایطی در اختیار آن‌ها قرار بدهد.

صحبت دیگر وزیر درباره کرسی‌های بین‌المللی بود که گفت: در بعضی از فدراسیون‌ها تنگ‌نظری ایجاد می‌شود. می‌گویند وزارت ورزش نباید در فدراسیون‌ها دخالت کند. ما دخالت و نظارت نمی‌کنیم که نتیجه‌اش می‌شود همین تنگ‌نظری‌ها و از دست رفتن کرسی ‌های بین‌المللی. با این حال تفاهمی با وزارت امور خارجه انجام شده که دوره‌هایی برای نمایندگان کرسی‌دار ما برگزار شود که بتوانیم در بحث کرسی‌های بین‌المللی موفق کار کنیم.

وزیر ورزش در ادامه به خبرنگاران گفت: گروه‌های متعددی در ورزش هستند و تلاش می‌کنند. دیدگاه‌های متفاوتی دارند. در چند سال اخیر افراد قابل توجهی به دلیل شهرت و منافع مالی و جذابیت ورزش وارد این عرصه شده‌اند و از طرف دیگر خانواده ورزش پس زده شده‌اند و از ورزش بیرون رفته‌اند. فریاد همین غیر متخصصان و آویزان‌ها به ورزش برای رسیدن به توقعاتشان بلندتر از اهالی ورزش است. اهالی ورزش که سابقه ورزشی دارند هیچ وقت صدایشان را بلند نکرده‌اند و ما باید تلاش‌ کنیم جایگاه‌ اصلی‌شان را به آن‌ها برگردانیم. افراد غیر ورزشی که هیچ سابقه‌ای در این عرصه نداشته‌اند هر کاری می‌خواهند می‌کنند و حد را نیز نگه نمی‌دارند. باید عدالت در ورزش رعایت شود.

در ادامه از سجادی درباره انتخابات برخی فدراسیون‌ها پرسیده شد که سوال مورد نظر درباره انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری، بسکتبال و شرایط ریاست شجاعی در انتخابات تیروکمان بود که او بیان کرد: برای انتخابات وزنه‌برداری منتظریم استعلام نامزدها به دست ما برسد. موارد قانونی صددرصد رعایت می‌شود و آقای رضازاده نیز باید بین شورا و فدراسیون یکی را انتخاب کند. درباره فدراسیون بسکتبال نیز ما اولویتی برای برگزاری انتخابات نداریم. نامزدها ثبت نام کرده‌اند و با آمدن استعلام آن‌ها تا پایان سال انتخابات فدراسیون برگزار می‌شود.

سجادی درباره فدراسیون تیروکمان نیز گفت: این فدراسیون یک مشکل شکایتی دارد که در مراجع قانونی بررسی می‌شود. برای برگزاری مجمع نیز منتظر همین مورد هستیم.

وزیر ورزش و جوانان نیز درباره فدراسیون تیراندازی با کمان گفت: از طرف مراجع قضایی اعلام شده تا آن‌ها اعلام نکرده‌اند انتخابات برگزار نشود. به زودی اعلام می‌شود و انتخابات برگزار خواهد شد. اجازه برگزاری انتخابات را بگیریم، این اتفاق می‌افتد.

گودرزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا برگزاری مجمع به دلیل شکایت کریم صفایی به دادگاه بین‌المللی است یا نه بیان کرد: به هیچ وجه به آن موضوع ربطی ندارد و باید مجمع انتخاباتی فدراسیون برگزار شود.

خبرنگاری درباره خواست 80 درصدی مردم در برنامه 90 برای ماندن کی‌روش از وزیر پرسید که گودرزی پاسخ داد: ‌برنامه 90 معیار نیست. اگر معیار درستی دارید بیان کنید. هیچ معیاری برای موافقان و مخالفان ماندن کی‌روش وجود ندارد. نباید برای تصمیم تخصصی تحت تاثیر فضاسازی‌ها، جوسازی‌های رسانه‌ای و جوسازی‌های دولتی باشیم. باید بدانیم فدراسیون فوتبال همانند دیگر فدراسیون‌ها مستقل است و خودش سرمربی‌اش را تعیین می‌کند. آن‌ها به نتیجه برسند، با کی‌روش ادامه می‌دهند و اگر نرسند ادامه نمی‌دهند. تلاش ما این است که در این موضوع در کار مستقل فدراسیون‌ها ورود نداشته باشیم.

در ادامه گودرزی از تغییر و تحول در ورزش استان تهران خبر داد و گفت: ورزش تهران دستخوش تحولاتی خواهد شد. ظرفیت‌های تهران بسیار بالاست اما در سال‌های گذشته نزول کرده است. تهران باید پشتوانه‌ی بسیار قوی برای ورزش کشور باشد اما جایگاهش در سال‌های اخیر تضعیف شده است. امیدواریم با تغییرات تحولی در ورزش تهران ایجاد شود.

او در ادامه بیان کرد: نگاه ما به رشته‌های مختلف متوازن است. کل پولی که در اختیار ما قرار گرفته که به فدراسیون‌ها داده‌ایم 60 میلیارد بوده است. 50 فدراسیون از این 60 میلیارد بودجه گرفته‌اند. بودجه فدراسیون کشتی 6.5 میلیارد بوده که نزدیک به یک دهم بودجه ماست. به طور مثال فدراسیون هاکی 800 میلیون بودجه گرفته است. این بودجه‌ها با توجه به بضاعت ماست. ما می‌دانیم فدراسیون کشتی ظرفیت هزینه 60 میلیاردی برای توسعه ورزش کشور دارد. می‌دانیم فوتبال برای توسعه می‌تواند تا 150 میلیارد هزینه کند اما ما محدودیت داریم و با نگاهی متوازن کارمان را انجام می‌دهیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجلس می‌تواند بودجه مستقل برای فدراسیون‌های پرمدال تعیین کند بیان کرد: مجلس بودجه مستقل در نظر نمی‌گیرد. بودجه در اختیار وزارت ورزش قرار می‌گیرد و ما آن را هزینه می‌کنیم.

در ادامه خبرنگاری درباره وضعیت پرسپولیس پرسید که وزیر گفت: پرسپولیس هیات مدیره دارد و آن‌ها درباره باشگاه تصمیم می‌گیرند. آنچه به ما مربوط می‌شد بحث واگذاری است. اگر توپ وارد گل نمی شود من که نمی‌توانم وارد زمین شوم و برای پرسپولیس گل بزنم. به نظر من نباید فضای پرسپولیس را ملتهب‌تر کنیم تا مشکلات‌شان بیشتر نشود. امیدوارم خیلی سریع باشگاه‌ها واگذار شوند و خودشان در مسیر تولید باشند. من نمی‌دانم چرا باشگاه‌های بزرگ ما باید میلیارد میلیارد بازیکن بخرند و هیچ بازیکنی پرورش ندهند. خود ما هم مقصریم. یک مربی می‌آید پس از دو شکست برکنار می‌شود. به نظر من برای این باشگاه‌ها باید سه تا چهار سال دندان روی جگر بگذاریم تا کار بنیادی انجام شود.

در ادامه خبرنگاری با انتقاد از قرارداد کی‌روش و تشبیه آن به قرارداد ترکمانچای، از سجادی پرسید " آیا وزارت ورزش قصد ندارد برای جلوگیری از ادامه کار کی‌روش وارد شود" که سجادی بیان کرد: قرارداد کی‌روش 4 ساله است و نمی‌تواند تغییری در آن ایجاد شود. من با نظر شما موافق نیستم که قرارداد او شبیه به قراردادی که شما ذکر کردید است. طبق قانون قرارداد کی‌روش با فدراسیون بسته شده است و به نظرم ترکمانچای نیست.

در پایان این نشست خبری مناف هاشمی معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش بیان کرد: همزمان با نشست خبری وزیر ورزش پروژه‌های کوچکی نیز در کشور افتتاح شد. درباره بودجه نیز امیدواریم با دائمی شدن برخی قوانین و تبصره‌های بودجه برخی بندها نیز تصویب شود تا افزایش بودجه داشته باشیم. هم‌اکنون که در سال 93 ، 500 میلیارد بودجه ورزش بوده بالای 800 میلیارد کار انجام شده که خیرین، بخش خصوصی و اجاره‌ها این منابع را تامین کرده‌اند. اگر بودجه در سال 94 به 700 تا 800 میلیارد برسد مطمئنا تا 1300 میلیارد کار انجام خواهد شد.

(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها