آنقدر این روزها آسمان با تهران قهر است که اگر قطرات بارانی نیز بر زمین دود گرفته این کلانشهر ببارد، هزاران مدعی پیدا می‌کند،مدعی‌هایی که برای به کرسی نشاندن گفته‌های خود زمین را به آسمان می‌دوزند؛ این حکایت بارش چند روز پیش پایتخت است که بعد از باریدن پدران زیادی پیدا کرد، درست مانند ضرب‌المثلی که می‌گوید شکست یتیم است، اما پیروزی هزاران پدر دارد.
کد خبر: ۷۶۶۶۱۱
باران پدر دارد؛ اما کم‌آبی یتیم است

ماجرا از آنجا شروع شد که یکشنبه گذشته بعد از بارش تهران مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران به فارس گفت: باروری ابرها در تهران جواب داد و ریزش دو شب پیش بعد از باروری ابرها بود.

هر چند خسرو ارتقایی نیز معتقد است باروری ابرها 10 تا 15 درصد موفقیت‌آمیز است، اما او روی گفته خود پافشاری می‌کند به همین دلیل روز گذشته نیز در گفت‌وگو با مهر دلیل بارش باران را دو سورتی پروازی می‌داند که برای باوری ابرها در تهران انجام شد.

این در حالی است که احد وظیفه، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این باره نظر متفاوتی دارد، به نظر او باروری ابرها نمی‌تواند دلیل بارش چند روز گذشته تهران باشد، زیرا کارشناسان هواشناسی از چند روز قبل ورود این سامانه را پیش‌بینی کرده بودند.

وظیفه در این باره به جام‌جم می‌گوید: براساس پیش‌بینی‌ها ما که از سوی رسانه‌ها نیز منتشر شده ما این بارش را پیش‌بینی کرده بودیم حتی براساس مدل‌ها پیش‌بینی شده بود در تهران ده میلی‌متر باران ببارد، اما فقط پنج میلی متر بارش داشتیم.

از این گذشته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تاکید می‌کند این ادعا از نظر علمی پذیرفتنی نیست، زیرا با یک باروری ابر نمی‌توان با یقین گفت این بارش‌ها تحت تاثیر باروری اتفاق افتاده است.

اما باید تاکید کرد چنین اظهارنظرهایی گره از کار بی آبی کشور بر نمی‌دارد، بنابراین باید مسئولان به جای تلاش برای به کرسی نشاندن ادعا‌های خود در بهبود شرایط قدم بردارند، زیرا اگر سالانه حدود 400 میلیارد متر مکعب ریزش جوی در کشور داشته باشیم به دلیل جدی نگرفتن آبخیزداری در کشور فقط حدود 130 میلیارد مترمکعب از آن برداشت می‌شود. متاسفانه از این مقدار حدود 30 میلیارد مکعب نیز در شبکه آبرسانی کشور هدر می‌رود، نکته اینجاست که از حدود یکصد میلیارد مترمکعب آب باقی مانده حدود ده میلیارد مترمکعب صرف مصارف خانگی و صنعتی می‌شود و 90 هزار میلیارد متر مکعب باقی مانده با بازده 30 درصد در بخش کشاورزی به کار گرفته شده و حدود 60 میلیارد متر مکعب آن هدر می‌رود.

بنابراین باید از مسئولان خواست به جای این‌که خود را باعث و بانی اندک باران پایتخت بدانند، برای مدیریت بهتر منابع آب در کشور تلاش کنند تا بارش پنج میلی‌متر باران به قول معروف آنها را جوگیر نکند.

مهدی آیینی‌ - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها