اعطای نخستین جایزه مصطفی (ص) به تعویق افتاد

جایزه مصطفی (ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یکبار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام (ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی، به معنای برگزیده نامگذاری شده است.
کد خبر: ۷۵۷۳۵۶
اعطای نخستین جایزه مصطفی (ص) به تعویق افتاد

هدف اصلی از اعطای این جایزه شناسایی و معرفی برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام اعلام شده است.

قرار بود پس از ارزیابی طرح‌های علمی و فناورانه در سطح جهان اسلام، این جایزه در سه حوزه علوم و فناوری نانو، علوم و فناوری زیستی و علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات به سه دانشمند از میان دانشمندان 56 کشور اسلامی تعلق گیرد و یک جایزه نیز به برترین دانشمند مسلمان جهان اعطا شود.

مبلغ این جایزه 500 هزار دلار (حدود یک میلیارد و 750 میلیون تومان) برای هر برنده تعیین شده است که هزینه آن از محل موقوفات علمی تامین می‌شود.

گرچه طبق اعلام قبلی انتظار می‌رفت اعطای این جایزه دی‌ماه امسال انجام شود، اما شورای سیاستگذاری جایزه از موکول شدن زمان اهدای اولین جایزه مصطفی به وقت دیگری خبر داده است.

در این باره چند روز پیش عبدالمجید آیت‌اللهی، عضو شورای جایزه پیامبر اعظم (ص) به مهر گفت: «ممکن است امسال اعطای این جایزه صورت نگیرد، زیرا برنامه‌ریزی‌های صحیحی برای اعطای جایزه به افراد شایسته وجود ندارد. باید برنامه‌ریزی‌ها صحیح و کاملا پیش‌بینی شده باشد، چراکه جایزه پیامبر اعظم(ص) در سطح جوایزی مانند نوبل مطرح شده است».

اما نشست شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی عصر روز سه‌شنبه برگزار شد. در این جلسه مشخص شد که کمیته علمی جایزه موظف است فهرست نامزدهای نهایی را ظرف شش ماه آینده تهیه و به نشست آینده شورا ارائه کند.

همچنین مقرر شد اعطای جایزه که قرار بود امسال صورت گیرد با یک سال تأخیر در دی‌ماه سال 94 اعطا شود.

سالانه حدود 300 جایزه معتبر علمی در سراسر دنیا اعطا می‌شود و تردیدی نیست که در نظر گرفتن چنین جایزه‌ای می‌تواند در رشد و شکوفایی مسیر علمی در سطح جوامع مختلف کمک بزرگی باشد. اما این که برگزاری نخستین دوره جایزه علمی مصطفی (ص) به دلایلی از جمله آنچه عدم برنامه‌ریزی صحیح عنوان شده است، به تعویق بیفتد اندکی ناخوشایند به نظر می‌رسد.

اگر طبق اظهارات اعضای شورای سیاستگذاری بودجه لازم برای برای این جایزه تامین شده است، شورای داوران می‌توانند حتی در زمان کوتاهی از مجموع دانشمندان نامزد شده برای دریافت این جایزه در سه حوزه مطرح نفرات برتر را انتخاب کنند.

با وجود تبلیغات گسترده و برنامه‌ریزی‌های فراوانی که از ماه‌ها قبل انجام شده، اگر دست‌اندرکاران نتوانسته‌اند این برنامه را طبق همان برنامه‌ریزی‌ها به پیش ببرند، یعنی در این مسیر کاستی‌ها و محدودیت‌هایی وجود داشته است.

کاش پیش از تعیین زمان برگزاری مراسم اولین جایزه مصطفی، ابتدا برای رفع محدودیت‌ها و زمان‌بندی دقیق‌تر چاره‌اندیشی می‌شد تا به این ترتیب اعتبار برنامه‌ریزی اهدای این جایزه علمی پیش از اهدای اولین مورد آن محل اشکال قرار نگیرد.

فرانک فراهانی‌جم ‌- گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها