هنگام اولین ملاقات با دیگران، لحن صدایتان بسیار مهم است و میتواند تاثیری پایدار روی فرد مقابل بگذارد. صدایتان میتواند تا حدی شخصیتتان را نشان دهد و شما را از دیگران متمایز کند و اغلب نشاندهنده این است که در شرایط متفاوت چه احساساتی دارید.
یک صدای کامل و طنیندار میتواند با دیگران و ویژگیهای احساسی آنها ارتباط برقرار کند و فرد را خوشصحبت و بامحبت نشان دهد و چنین صدایی در شرایط بحران معمولا آرامشبخش است.
اکثر ما هنگام صحبت کردن به صدایمان توجهی نداریم و بیشتر روی موضوع مورد صحبتمان متمرکز میشویم. در گفتوگوهای معمولی و روزمره این مساله چندان مشکلی ایجاد نمیکند، اما در تعاملات مهمتر مانند گفتوگوهای تجاری و کاری قضیه کاملا متفاوت است. در اینگونه مواقع ما بدقت به زبان بدن شنونده توجه میکنیم تا ببینیم آیا توانستهایم تاثیر دلخواه را روی او بگذاریم. در این لحظات معمولا مراقب هستیم مناسبترین کلمات را انتخاب کنیم و به کار ببریم، اما چندان توجهی به صدایمان نداریم و بهطور کل قدرت صدایمان را و اینکه شنوندگان ممکن است با شنیدن لحن صدایمان یکسری ویژگیها را به ما نسبت دهند، کاملا فراموش میکنیم.
چرا برخی صداها نسبت به صداهای دیگر کمتر رضایتبخش است؟ مقصر اصلی در این مساله اختلال صدا یا طنین صدا یا عادتهای بد صحبت کردن است. اختلال صدا درواقع آشفتگی در زیر و بمی صدا، بلندی یا کیفیت در ارتباط با سن و جنسیت یا زمینههای فرهنگی فرد است. اختلال صوتی میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد و برای برطرف کردن آنها میتوان از متخصصان حلق، گوش و بینی کمک گرفت تا اگر راهحلی برای برطرف کردن مشکل وجود دارد به آن پرداخته شود.
اگر از مشکلات بدصدایی بگذریم باید به لحن صدای خود در گفتوگوها کاملا دقت کنیم تا بتوانیم روی دیگران تاثیر مناسبی بگذاریم. روشهای زیر میتوانند موثر باشند:
ابتدا ببینید صدایتان چه تاثیری روی مخاطب میگذارد. لحن صدایتان آنگونه است که میخواهید؟ سرشار از اعتماد به نفس است؟ این موضوع در این دنیای رقابتی بسیار مهم است. برای اینکه مطمئن شوید لحنتان چگونه است، صدایتان را ضبط کرده و گوش کنید. همیشه وقتی به صدایتان برای بار اول گوش میکنید خودتان خوشتان نمیآید و متوجه میشوید چقدر بد آن را به کار بردهاید. این موضوع در پیامهای صوتی بسیار مشهود است و بیشتر مردم هنگام صحبت کردن لحن مناسبی به کار نمیبرند. همین مساله نیز باعث میشود در روابط کاری و شخصیشان چندان موفق نباشند. با کمک ضبط و همچنین بازخورد دیگران میتوانید تشخیص دهید لحن صدایتان چگونه است؛ رضایتبخش، پر از اعتماد به نفس یا خسته و کسلکننده؟وقتی صدایتان را ضبط میکنید به موارد زیر توجه کنید:
لحن: لحن صدایتان چگونه است؟ قوی؟ مطمئن؟ یا پر از ترس و نگرانی و نابالغی؟
انعطافپذیری: هنگام صحبت کردن در مورد مسائل مهمی که قصد دارید روی آنها تاکید کنید باید صدایتان منعطف باشد و با این انعطاف حتی گاهی اوقات میتوانید مفهوم یک معنی را برسانید.
زیر و بمی صدا: هنگام صحبت کردن باید بدانید چه موقع صدایتان را بالا و چه موقع پایین ببرید. افرادی که این موضوع را خوب میدانند، میتوانند روی دیگران تاثیر زیادی بگذارند.
لهجه: داشتن لهجه غلیظ ممکن است باعث شود دیگران سخنان شما را متوجه نشوند.
سرعت گفتار: سرعت صحبت کردنتان برای مخاطبانتان بسیار مهم است. نباید خیلی تند حرف بزنید که دیگران متوجه حرفهایتان نشوند و نه خیلی آرام که حوصلهشان سر برود.
با تعلیم لحن صدای خود میتوانید بهترین تاثیر را روی مخاطبتان داشته باشید.
Psychologytoday / مترجم: نادیا زکالوند
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد