پول‌های مجازی، جایگزین اسکناس‌ها می‌شود

رقبای تازه نفس بیت‌کوین

چند‌سالی است بحث پول‌مجازی به‌طور جدی در حوزه وب مطرح شده‌است. مفهوم پول مجازی موافقان و مخالفان زیادی داشته است و موافقان بر این باورند که پول مجازی به‌دلیل تمرکززدایی و نیاز نداشتن به تائید و مدیریت بانک‌مرکزی کشورهای مختلف می‌تواند به جریان آزاد نقل‌و‌انتقال پول و در نتیجه رونق هرچه بیشتر تجارت‌آنلاین کمک کند. از سوی دیگر، مخالفان نیز نظارت نکردن دولت‌ها بر تراکنش‌های صورت‌گرفته، امکان پولشویی و سوءاستفاده‌هایی نظیر تبادل پول برای قاچاق سلاح یا موادمخدر را از مخاطرات استفاده از فناوری پول مجازی می‌دانند.
کد خبر: ۷۴۹۱۵۹
رقبای تازه نفس بیت‌کوین
چند‌سالی است بحث پول‌مجازی به‌طور جدی در حوزه وب مطرح شده‌است. مفهوم پول مجازی موافقان و مخالفان زیادی داشته است و موافقان بر این باورند که پول مجازی به‌دلیل تمرکززدایی و نیاز نداشتن به تائید و مدیریت بانک‌مرکزی کشورهای مختلف می‌تواند به جریان آزاد نقل‌و‌انتقال پول و در نتیجه رونق هرچه بیشتر تجارت‌آنلاین کمک کند. از سوی دیگر، مخالفان نیز نظارت نکردن دولت‌ها بر تراکنش‌های صورت‌گرفته، امکان پولشویی و سوءاستفاده‌هایی نظیر تبادل پول برای قاچاق سلاح یا موادمخدر را از مخاطرات استفاده از فناوری پول مجازی می‌دانند.
تردیدی نیست که «بیت‌کوین» نام آشناترین بازیگر این میدان است. ارزش هر واحد از این پول مجازی فقط طی چند سال اخیر افزایش نجومی و باورنکردنی یافت. ‌طوری که روند رو‌به‌رشد استقبال از پول مجازی سبب شده برخی معروف‌ترین وبسایت‌های اینترنتی نیز در کنار شیوه‌های مرسوم دریافت وجه، امکان پرداخت با بیت‌کوین را هم برای کاربران خود فراهم کنند.

معایب بیت کوین

بیت‌کوین از سیستم منحصر به فرد و پیچیده رمزگذاری سود می‌برد که امکان جعل و ردیابی تراکنش‌های انجام شده را از میان می‌برد، با این حال این پول مجازی بی‌نقص نیست. نوسانات شدید قیمت این واحد پول دیجیتال را شاید بتوان اصلی‌ترین عیب آن دانست. با درنظرگرفتن این‌که ثبات قیمت یک واحد پولی سبب رونق استفاده از آن می‌شود، این نوسانات شدید می‌تواند لطمه‌ای به اعتبار بیت‌کوین وارد کند. محدودیت تعداد نهایی بیت‌کوین‌هایی که می‌توان استخراج کرد نیز از دیگر معایب فنی این واحد پولی است که ظاهرا طراحان بیت‌کوین به آن توجهی نکرده بودند.

رقیبان بیت‌کوین

روند رو به‌رشد ارزش بیت‌کوین از یک‌سو و گنجانده شدن امکان پرداخت با این شیوه سبب شد گزینه‌های دیگری نیز به دنیای دیجیتال وارد شوند. برخی از این پول‌های دیجیتال به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که معایب بیت‌کوین را ندارند. در ادامه سه پول مهم مجازی را که راهبردهایی برای کاهش معایب بیت کوین دارند، بررسی می‌کنیم.

فریکوین

فریکوین (Freicoin) یکی از مهم‌ترین رقیبان بیت کوین است. با این‌که فرآیند نصب این پول دیجیتال روی رایانه مشابه بیت‌کوین است، اما تفاوتی اساسی میان این دو وجود دارد و آن هم به هزینه نگهداری آن مربوط می‌شود. احتمالا شنیده‌اید برخی افراد در چند سال اخیر به‌دلیل افزایش چشمگیر ارزش بیت‌کوین در مقایسه با ارزهای واقعی دنیا به ثروتی زیاد دست یافته‌اند. طراحان فریکوین به‌منظور جلوگیری از انباشت این پول مجازی، ترتیبی داده‌اند که هزینه‌ای به نگهداری فریکوین بیش از یک بازه مشخص زمانی اعمال شود. به‌ عبارت دیگر، اگر مقداری از این پول را بیش از مدت زمان تعیین‌شده دست‌نخورده نگه داشته باشید و از آن استفاده‌ای نکنید، مبلغی به‌عنوان هزینه نگهداری (یا بهتر بگوییم جریمه) به‌صورت خودکار از آن کم می‌شود. این راهکار می‌تواند رویکردی موثر برای جلوگیری از انباشت آن و اطمینان‌یابی از گردش این پول مجازی باشد.

این راهکار هم برای فریکوین کاوان (استخراج‌کنندگان فریکوین) و هم برای کاربران سودمند است. تحلیلگران بر این باورند که طراحان بیت‌کوین هیچ نوع پشتوانه‌ای را برای به گردش در آوردن این پول مجازی طراحی نکرده‌اند. بیت‌کوین به گونه‌ای طراحی شده که مقدار آن از 21 میلیون فراتر نمی‌رود. اصلی‌ترین مخاطره موجود در این میان، خطر بروز تورم در این واحد پولی است، زیرا مردم براحتی می‌توانند بیت‌کوین‌های خود را در کیف‌پول مجازیشان به امید افزایش قیمت انباشته کرده و این مساله در نهایت به کمبود این نوع پول مجازی در بازار و در نتیجه تورم می‌انجامد. در واقع، نبود سازوکاری برای جلوگیری از انباشت این نوع پول سبب افزایش شدید قیمت آن در بازار می‌شود.

با این‌که هنوز فریکوین نتوانسته به جایگاهی نظیر بیت‌کوین دست یابد، اما شاید بزودی شاهد گسترش استفاده از آن باشیم. سیاست جلوگیری از انباشت پول در طراحی فریکوین سبب می‌شود افزایش قیمت آنچنانی برای آن اتفاق نیفتد و در نتیجه استفاده از آن کم‌مخاطره‌تر باشد و همین ثبات نسبی می‌تواند به جذب بیشتر مشتری برای این واحد پول مجازی کمک کند.

یکی دیگر از دلایلی که سبب می‌شود آینده‌ای روشن و امیدبخش را برای فریکوین تصور کرد، این است که اهمیت زیادی در آن به فریکوین کاوان (miners) داده شده است. سازوکار این شیوه هم جالب توجه است؛ درصدی که به‌عنوان هزینه نگهداری (جریمه) از کاربران به‌دلیل نگه‌داشتن بیش از حد فریکوین گرفته می‌شود به فریکوین کاوان می‌رسد و به‌این‌ترتیب، انگیزه آنها برای استخراج بیشتر فریکوین افزایش می‌یابد و اطمینان‌خاطر می‌یابند که درآمدی پیوسته در انتظار آنها خواهد بود. این در حالی است که در سیستم بیت‌کوین به‌دلیل محدودیت در شمار بیت‌کوین‌های استخراجی و نبود راهکارهای جلوگیری از انباشت، بیشترین سود به کاربران می‌رسد و نه بیت‌کوین کاوانی که توان پردازشی رایانه‌های خود را به این کار اختصاص می‌دهند.

ریپل

ریپل (ripple) علاوه بر این‌که همانند بیت‌کوین و فریکوین یک واحد پول مجازی است، درگاهی برای پرداخت اینترنتی را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ریپل در اصل یک پروتکل پرداخت است که هدف از طراحی آن، ساده‌تر کردن عملیات پرداخت پول و فراهم کردن امکان پرداخت آنی برای کاربران سراسر دنیاست. واحد پول ریپل XRP نام دارد و فقط در شبکه ریپل می‌توان از آن استفاده کرد.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که این واحد پول مجازی مورد استقبال قرار گرفته، ورود آن به سیستم بانکی ایالات‌متحده است. این شرکت بیست و چهارم سپتامبر امسال اعلام کرد قراردادهایی با دو بانک مطرح این کشور امضا کرده تا بتوان از ریپل به‌عنوان پروتکلی برای پرداخت‌های آنی و بین‌المللی بهره گرفت. به‌این‌ترتیب می‌توان این واحد پولی را به حساب‌بانکی هم منتقل کرد. شاید همین اقدام ریپل، سبب شود این واحد پول مجازی بزودی به یکی از بازیگران اصلی در این رقابت تبدیل شود.

ویپل

ویپل (Vpal) یک شبکه پول مجازی جدید است که با الگوبرداری از ریپل طراحی شده است. ویپل مانند ریپل هم یک واحد پول مجازی است و هم درگاهی برای نقل‌و‌انتقال آن در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌این‌ترتیب، ویپل نیز امکان انتقال آنی پول به هر نقطه‌ از دنیا را فراهم می‌کند.

شهر بیت‌کوین دوست

شهر آرنهم (Arnhem ) در هلند را بیت‌کوین دوست‌ترین شهر دنیا می‌نامند. در چند سال اخیر، بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز مختلف خدماتی این شهر، بیت‌کوین را به فهرست شیوه‌های دریافت وجه از مشتری افزوده‌اند. چند روز پیش یکی از بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای این شهر، این واحد پول مجازی را به فهرست شیوه‌های پرداخت هزینه خرید از سوی مشتریان افزود و به‌این‌ترتیب نخستین سوپرمارکت زنجیره‌ای دنیا لقب گرفت که در استفاده از بیت‌کوین پیشتاز بوده است.

رواج استفاده از بیت‌کوین

گرایش بسیاری از کاربران اینترنتی به استفاده از بیت‌کوین سبب شده شرکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف، این واحد پول مجازی را در تراکنش‌های خود بپذیرند. جالب اینجاست که استقبال از بیت‌کوین فقط به فروشگاه‌های آنلاین محدود نشده و بسیاری از فروشگاه‌های واقعی نیز به این روند علاقه نشان داده‌اند. وبسایت معروف آمازون چندی پیش اعلام کرد بیت‌کوین را نیز به‌عنوان شیوه‌ای برای پرداخت‌های خود می‌پذیرد. البته این پرداخت‌ها باید از طریق وبسایت واسطه pusre.io صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین پذیرندگان بیت‌کوین را باید شرکت معروف دل (Dell) دانست.

اکنون این شرکت امکان خرید محصولاتش با استفاده از بیت‌کوین را فراهم می‌کند. البته این کار به صورت مستقیم صورت نمی‌گیرد و این تراکنش از طریق یک سایت سوم که وظیفه تبدیل بیت‌کوین به دلار را به عهده دارد، انجام می‌شود. وردپرس (WordPress) نیز که یکی از شرکت‌های مطرح در دنیای دیجیتال است و نرم‌افزار مدیریت محتوای آن برای ساخت وبلاگ در دنیا بسیار کاربرد دارد، بیت‌کوین را در شیوه‌های خرید خود جا داده است.

صالح سپهری‌فر / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
۰
۰
.این بیت كوین میت كوین هم از ان حرفهاست.طرف پول نقد توی جیبش است دست وبایش را گم میكند تا چه رسد زمانی كه چیزی در بساط ندارد.بی-بی-سی تبلیغ چیزی را بنام ایكس برو میكند.پدران ومادران ما مطابق یك ایین و رسوماتی ما را پرورش داده اندوما برابر ادبیاتی پرورش یافته ایم كه حداقل در روابط فی ما بین نمی توانیم از انها تخطی كنیم.ما چگونه به كارگرانی كه با عرق جبین تا غروب برای ما كار كرده اند ایكس برو وامثال ان بدهیم.یا وقت عیدی دادن بگوییم ای یك فلان چیز.

نیازمندی ها