نگاهی به سبک زندگی بیماران دیالیزی به مناسبت روز جهانی کلیه

روزی که تصفیه‌خانه بدن از کار بیفتد...

علت اصلی گران شدن برخی اقلام دارویی برای بیماران در نیمه اول امسال کاهش سهم پوشش بیمه‌ای است

280 میلیارد تومان اعتبار ویژه بیماران پیوندی و دیالیزی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اعتباری که امسال برای بیماران پیوندی و دیالیزی درنظر گرفته شده، 280 میلیارد تومان است.
کد خبر: ۷۴۲۶۵۵

به گزارش ایسنا، رسول دیناروند افزود: یارانه دارویی بیماران خاص و صعب‌العلاج نسبت به سال 92 افزایش داشته است. معاون وزیر بهداشت درباره یارانه دارویی بیماران صعب‌العلاج نیز اظهار کرد: یارانه بیماران صعب‌العلاج و خاص در سال 93 افزایش داشته و تجمیع حمایت‌ها را برای بیماران پیوندی و دیالیزی انجام داده‌ایم.

وی عنوان کرد: این حمایت‌ها از طرف سازمان‌های بیمه‌گر صورت می‌گیرد، البته اعتبار این یارانه‌ها را سازمان غذا و دارو به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کرده و این پرداخت‌ها نیز ادامه دارد.

همچنین رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کاهش سهم پوشش بیمه از برخی داروهای خارجی در نیمه اول امسال عامل گران شدن دارو برای بیماران است، در حالی که خود دارو گران نشده است؛ البته در مورد داروهای ایرانی احتمال افزایش قیمت برخی اقلام وجود دارد.

رسول دیناروند در گفت‌وگو با فارس درباره تغییر قیمت داروها در سال 93 توضیح داد: تغییر قیمت داروها برای بیماران به طور کلی به دو صورت رخ می‌دهد؛ یکی این‌که قیمت خود دارو تغییر کند و دوم زمانی که میزان حمایت و پوشش بیمه‌ای از داروها تغییر کند، بدون این‌که قیمت دارو تغییر کرده باشد.

وی ادامه داد:‌ پوشش سازمان‌های بیمه‌گر از داروها گاهی تغییر می‌کند و کم یا زیاد می‌شود بخصوص زمانی که داروی مشابه ارزان‌تر وارد فهرست دارویی کشور شود. این اتفاق در نیمه اول امسال هم افتاد و تعدادی از اقلام دارویی بدون این‌که افزایش قیمت داشته باشند، اما به علت کاهش پوشش بیمه‌ها برای بیماران گران شدند.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت عنوان کرد: بسیاری از بیماران هستند که حتی به خود من مراجعه می‌کنند و از گران شدن قیمت داروها گلایه دارند. قیمت پرداختی برای دارو را نسبت به قبل مقایسه می‌کنند، مثلا می‌گویند فلان داروی ام‌اس را 400 هزار تومان می‌خریدند، ولی الان 700 هزار تومان می‌خرند، در حالی که قیمت آن دارو تغییر نکرده است.

دیناروند یادآور شد: این اتفاق متاسفانه ناشی از تغییر پوشش بیمه‌ای است و وزارت بهداشت نمی‌تواند در این زمینه دخالت کند، البته می‌توانیم از سازمان‌های بیمه‌گر موضوع را پیگیری کنیم، ولی در نهایت مردم ناراضی، این گران شدن دارو را از چشم وزارت بهداشت می‌بینند.

وی تاکید کرد: سیاست سازمان‌های بیمه‌گر این است که معمولا قیمت داروی ارزان‌تر را مبنای پوشش قرار می‌دهند، به همین علت گاهی داروی قدیمی که معمولا بیمار به آن عادت کرده است به علت ورود داروی ارزان‌تر برای بیمار گران می‌شود. مساله‌ای که عمدتا در مورد داروهای وارداتی رخ می‌دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد:‌ علت اصلی گران شدن برخی اقلام دارویی برای بیماران در نیمه اول امسال همین مساله و کاهش سهم پوشش بیمه‌ای است و نه افزایش قیمت خود دارو و متاسفانه این مساله باعث شده که پرداختی مردم برای این داروها افزایش پیدا کند و نارضایی ایجاد شود.

دیناروند با بیان این‌که وظیفه وزارت بهداشت براساس قانون حمایت تولید داخل است، اظهار کرد: برای این‌که داروهای تولید داخل افت کیفیت نداشته باشند یا به علت کاهش تولید با کمبود دارو مواجه نشویم، برخی داروهای تولید داخل تا پایان سال افزایش قیمت خواهد داشت.این مقام مسئول عنوان کرد: البته افزایش قیمت داروهای تولید داخل طی ماه‌های آینده از سال 93 با توجه به افزایش قیمت پایه بیمه‌ای و حمایت بیمه، برای مردم خیلی سنگین نخواهد بود.

کاهش قیمت 206 قلم داروی وارداتی

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت نیز ضمن اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش قیمت 206 قلم داروی وارداتی از شش ماهه دوم امسال، گفت: بسته به نیاز کشور، موعد واردات هرکدام از این اقلام دارویی که رسیده، قطعا کاهش قیمت داشته‌اند.

مهدی پیرصالحی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بسیاری از این 206 قلم دارو با کاهش قیمت‌های اعمال شده، وارد شده‌اند. در مجموع بسته به نیاز کشور هرکدام از این اقلام دارویی که موعد واردات‌شان رسیده، برای خرید و واردات اقدام شده و قیمت‌هایشان نیز کاهش یافته است. در مجموع کاهش قیمت داروهای وارداتی که از نیمه دوم امسال آغاز شده، همچنان ادامه دارد. پیرصالحی در پاسخ به این پرسش که این کاهش قیمت در مورد چه داروهایی اعمال می‌شود، ادامه داد: این موضوع مربوط به داروهایی است که از لحاظ ریالی بیشترین مصرف را داشته‌اند. در این زمینه سقفی تعیین کرده‌ایم که از سقف مورد نظر به بالا، مشمول واردات موازی می‌شوند. در برنامه داریم قیمت آن دسته از داروهایی را هم که کمتر از سال قبل فروش داشتند، در مذاکرات با شرکت‌ها کاهش دهیم.

وی همچنین درباره اقدامات انجام شده در جهت اصلاح قیمت داروهای تولید داخل نیز عنوان کرد: با توجه به هزینه‌های تورم که متوجه شرکت‌های داروسازی است و همچنین متناسب با داروهایی که به لحاظ اقتصادی زیانده شده باشند، قیمت‌ها اصلاح می‌شوند.

پیرصالحی همچنین درباره تدابیر اتخاذ شده جهت واردات واکسن پنتاوالان، تاکید کرد: طبق اعلام معاونت بهداشت، نیاز کشور به این واکسن برای یکسال، پنج میلیون دوز است که دو میلیون دوز آن را وارد کرده و در سراسر مراکز بهداشتی کشور توزیع شده است. سه میلیون دوز بقیه نیز بتدریج تا پایان سال وارد شده و کل نیاز کشور را پوشش خواهد داد.

وی با بیان این که برنامه‌هایمان برای واردات این واکسن در سال آینده نیز مشخص است، اظهار کرد: این واکسن طی فرآیندی دو ساله باید به تولید داخلی برسد؛ به این معنی که واردات آن همزمان با انتقال دانش فنی خواهد بود. به این ترتیب شش ماهه اول فقط واردات آن صورت می‌گیرد، شش ماهه دوم انتقال دانش فرمولاسیون و پس از آن بحث پایداری‌ها و آزمایش‌هاست. در مجموع دانش فنی این واکسن باید طی دو سال به‌طور کامل به داخل منتقل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها