یک جراح گلوکوم گفت: گلوکوم یک بیماری ارثی است و بر این اساس، افرادی که در فامیل خود فرد مبتلا به گلوکوم دارند، با خطر ابتلای بیشتری در ارتباط با این بیماری روبه‌رو هستند.
کد خبر: ۷۳۸۶۷۵

دکتر محمد پاکروان، متخصص چشم در گفت‌و‌گو با جام‌جم افزود: عوارض مصرف برخی داروها مانند کورتون‌ها و قطره‌های بتامتازون که گاهی در فصل بهار برای درمان بیماری آلرژی ممکن است بی‌رویه مصرف شود، می‌تواند بروز گلوکوم باشد. البته ضربه، انواع جراحی‌های داخل چشم و برخی بیماری‌ها نیز ممکن است در بروز این بیماری موثر باشد.

وی تاکید کرد: گلوکوم، مختص سن خاصی نیست و افراد از دوران نوزادی تا سنین بالا ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، اما هرچه سن افراد بالا برود، احتمال بروز این بیماری نیز بیشتر می‌شود به گونه‌ای که در افراد بالای 70 سال احتمال بروز این بیماری به حدود 10 درصد می‌رسد.

150 دقیقه ورزش هفتگی علیه دیابت

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: مهم‌ترین و ارزان‌ترین راهکار برای پیشگیری از دیابت توجه به نوع تغذیه و ورزش به صورت منظم است.

دکتر حمیدرضا آقایی میبدی افزود: اگر داشتن فعالیت بدنی به مدت 150 دقیقه در طول هفته به صورت یک روز در میان باشد و با در نظر گرفتن این نکته که بیش از یک روز بین فعالیت‌ها فاصله نیفتد، کافی است.

وی تاکید کرد: متاسفانه سیستم بهداشتی کشور به آموزش بیماران دیابتی بی‌توجه است. نیمی از مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند، نیمی از بیماران مطلع، به پزشک نمی‌روند. نظام سلامت حتی برای آنها که مراجعه می‌کنند برنامه ندارد و کمتر از شش درصد این بیماران تحت کنترل هستند. بیمار دیابتی برای درمان بیماری‌اش باید دارای اطلاع کافی از بیماری، انگیزه و مهارت کافی برای درمان باشد که همه این موارد در کلاس‌های آموزشی محقق می‌شود. درواقع، دنیا به این نتیجه رسیده که هر فرد دیابتی نیازمند سالانه حداقل 15 ساعت آموزش است. در کلاس‌های آموزشی به بیماران گفته می‌شود انسولین در درمان دیابت نوع2 نقشی بسیار اساسی ایفا می‌کند، زیرا فرد مبتلا به دیابت، دچار مقاومت به انسولین و کاهش ترشح انسولین است. وی خاطرنشان کرد: داروهای خوراکی زمانی کارایی دارد که لوزالمعده انسولین داشته باشد، اما این مساله به بیماران ما آموزش داده نمی‌شود. متاسفانه برخی بر این باورند که انسولین یعنی آخر خط زندگی یک بیمار؛ در حالی که این طرز تفکر صد درصد غلط است و فرد می‌تواند سالیان متمادی با کمک انسولین به درمان و زندگی خود ادامه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها