شهرک سینمایی دفاع مقدس با هدف کمک به ساخت آثار جنگی پا به عرصه وجود‌گذاشت

دوربین پشت خاکریز

دفاع هشت ساله ایران در برابر تجاوز عراق باعث تولد گونه‌ای در سینما و تلویزیون ایران شد که بیشتر با عنوان آثار دفاع مقدس از آن یاد می‌کنند، این نوع آثار به خاطر شرایطی که داستان در آن اتفاق می‌افتد معمولا به لوکیشنی نیاز دارند که جبهه‌های جنگ را در یادها زنده کند و طبیعی است که چنین جایی باید علاوه بر این‌که نیازهای طراحان صحنه آثار جنگی را برآورده می‌کرد، به لحاظ ایمنی و رفاه عوامل نیز پاسخگوی حداقل‌ها بود. شهرک سینمایی دفاع مقدس با چنین نیتی پا به عرصه وجود گذاشت.
کد خبر: ۷۳۶۲۱۷
دوربین پشت خاکریز
شهرک‌های سینمایی مختلفی در جهان ساخته شده که ابعاد برخی از آنها نزدیک به یک شهر کوچک است که برای تردد در آن نیاز به اتومبیل‌سواری است. برای مثال می‌توان به شهرک‌های «چینه چیتا» در ایتالیا، «بالیوود» در هند و «پاین وود» در انگلیس اشاره کرد که میزبان تولید آثار متعددی در مدیوم‌های مختلف بوده‌اند. در ایران نیز شهرک‌هایی به این منظور ساخته شدند که البته تا رسیدن به استانداردهای جهانی فاصله بسیار دارند؛ چراکه چه به لحاظ تعریف و چه به لحاظ اجرا تفاوت‌های بسیار با انواع خارجی خود دارند.

شهرک سینمایی دفاع مقدس به لحاظ مساحت بسیار بزرگ‌تر از شهرک غزالی بوده و بالقوه پتانسیل بسیار خوبی برای خلق صحنه‌های مربوط به عملیات‌ مختلف جنگ تحمیلی دارد. در عین حال تمام لوکیشن‌های کار می‌تواند در همان شهرک ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد بی‌آن‌که نیازی به بیرون رفتن گروه از شهرک احساس شود. همین امر در کاهش هزینه‌های تولید نقشی مهم و کلیدی داشته و در عین حال مانع خستگی و فرسودگی بیهوده گروه سازنده نیز می‌شود. تا به اینجای کار همه چیز به نظر درست می‌آید و انگار شرایط برای تولید یک اثر دفاع مقدسی کاملا مهیاست، اما باید گفت مساله آن‌طور هم که به نظر می‌آید نیست و مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای در این بین وجود دارد که البته پیش از این بارها از زبان مدیران خود شهرک و نیز مسئولان جلوه‌های ویژه میدانی شنیده‌ایم. یکی از این مشکلات نزدیکی این شهرک سینمایی به اتوبان تهران ـ قم است که کار را برای صدابردارها دشوار کرده است. در کنار آن نمی‌توان از کمبود امکاناتی مانند محل اسکان برای گروه تولید هم بسادگی گذشت که سفر نه‌چندان کوتاه هر روزه‌ای را به گروه تحمیل کرده و باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

اما چنین مشکلاتی باعث نشده که کار فیلمسازی در این شهرک متوقف شود و باوجود مشکلات فراوان فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی زیادی در این شهرک ساخته شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اخراجی‌ها و معراجی‌ها هر دو ساخته مسعود ده‌نمکی و مجموعه تلویزیونی نبردی دیگر، همه فرزندان من و... اشاره کرد. در سال‌های اخیر چند مورد حادثه نیز با وجود رعایت همه نکات ایمنی به هنگام ساخت آثار در این شهرک رخ داده که از تلخ‌ترینشان کشته شدن چند هنرور به هنگام ساخت فیلم خداحافظ رفیق و مرگ چند نفر دیگر ازجمله جواد شریفی‌راد و دستیارش سر صحنه فیلمبرداری معراجی‌ها بر اثر انفجار چاشنی مواد منفجره بود، البته از این نوع اتفاقات در پشت صحنه سینمای جهان رخ می‌دهد و نمی‌توان تنها آن را منحصر به سینما و تلویزیون کشورمان دانست، اما می‌توان ضریب ایمنی را در لوکیشن‌هایی چون شهرک سینمایی دفاع مقدس بالا برد تا فیلمسازان با اطمینان بیشتری صحنه‌های جنگی آثار دفاع مقدس را تهیه کنند. باتوجه به روند فیلمسازی در کشور و نیز تمرکز ویژه مسئولان و هنرمندان به ساخت آثار دوران دفاع مقدس، باید به این شهرک سینمایی بیش از اینها توجه و رسیدگی شود. از آنجا که ساخت صحنه‌های جنگی باشکوه و باور‌پذیر از دغدغه‌های همیشگی هنرمندان عرصه دفاع مقدس بوده است، تجهیز شهرک سینمایی می‌تواند به خودی خود انگیزه‌ای قوی برای بخشی از فیلمسازان این حوزه باشد که می‌کوشند همچنان در این عرصه فعالیت کنند و آثاری با موضوع جنگ هشت ساله ایران و عراق روانه پرده سینما یا آنتن تلویزیون کنند. (ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها