دنیای بیکران / نقد و بررسی بازی Battleheart

بهترین نقش‌آفرینی موبایل؟!

ترفندهایی برای ناپدید شدن

راز ناپدید شدن ناگهانی پسربچه‌ای به نام اتان کارتر

عنوان بازی: The Vanishing of Ethan Carter پلتفرم: PC ناشر: The Astronauts سازنده: The Astronauts سبک: ماجرایی اشاره و کلیک امتیاز: 9
کد خبر: ۷۳۴۴۷۴
راز ناپدید شدن ناگهانی پسربچه‌ای به نام اتان کارتر

چند سالی از شروع بحث و جدل‌ها بر سر این‌که بازی‌ها تا چه اندازه باید در قصه‌گویی پیش بروند و آیا ساختاری که انتخاب می‌کنند مناسب این صنعت است یا خیر، می‌گذرد. با این‌که کلیت قصه ‌ The Vanishing of Ethan Carter را که در مورد ترس، رمز و راز و درام انسانی است می‌توان در یک رمان یا فیلم نیز بیان کرد، اما هر جای دیگری غیر از بازی، مهم‌ترین فرمول این ماجرا از بین خواهد رفت؛ یعنی دیگر ایمرشن یا غوطه‌وری در کار نخواهد بود. «ناپدید شدن اتان کارتر» عنوانی است که شما را به معنای واقعی کلمه جذب دنیای خود می‌کند. بخشی از یک قصه‌ روایت نشده بودن، داشتن این اختیار که آن را کند‌وکاو کنید و قطعات پازل را با سرعتی که صلاح می‌دانید در کنار هم قرار دهید، همگی باعث شده این بازی تجربه‌ای برایتان به ارمغان بیاورد که اگر تبدیل به فیلم یا کتاب می‌شد هرگز به آن دست نمی‌یافتید.

با شروع بازی شما هدایت پائول پراسپرو، یک کارآگاه روان‌شناس را به‌عهده می‌گیرید که برای حل پرونده‌ای به شهری آرام فراخوانده می‌شود تا پرده از راز ناپدید شدن ناگهانی پسربچه‌ای به نام اتان کارتر بردارد. بنابراین کارآگاه داستان، یعنی شما، باید با جستجو در شهر، روستاها و محل‌های اطراف، شواهدی به دست آورید که با قرار دادن آنها کنار هم بتوان به راز ترسناک اتفاقاتی که به گم شدن اتان‌کارتر منجر شده، دست یابید.

بازی هم از نظر داستان و هم گیم‌پلی دست شما را آزاد می‌گذارد و از همان لحظه‌ ورودتان به منطقه‌ رِدکریک، ولی توسط تونل قطار تاریک، خودتان هستید و خودتان. می‌توانید آزادانه در محیط گشت‌و‌گذار کنید و با توجه به این‌که تقریبا تمام قسمت‌های نقشه از همان ابتدا در دسترس است، ریتم و سرعت بازی را به‌دلخواه خود تعیین کنید. کلید اصلی پیشروی در خط اصلی داستان حل کردن ده معمای مشخص است، اما بازی با زیرکی هیچ ترتیبی برای آنها در نظر نگرفته و اگر دوست داشته باشید می‌توانید از همان ابتدا سراغ آخرین معما بروید. با این حال تا زمانی که تمام این معماها را حل نکرده‌اید، بازی تمام نشده و پایان آن را نخواهید دید. با وجود این، بازی هیچ اصراری به شما نکرده و مسیری مشخص برایتان ترسیم نمی‌کند. شاید این آزادی عمل در یک عنوان ماجرایی در نگاه اول کمی نگران‌کننده به نظر برسد، اما هر چه بیشتر به تجربه‌ بازی ادامه می‌دهید، در پیدا کردن سرنخ‌های موجود در محیط به تبحر بیشتری می‌رسید و درنهایت موفق به یافتن و حل کردن معمای مربوط خواهید شد.

این بستر باز برای جستجوی آزادانه به‌نوعی حکم یک شمشیر دولبه را دارد؛ از طرفی بخوبی با محیط‌های زیبای بازی آشنا شده و از دیدن گرافیک و کیفیت بصری بازی لذت می‌برید و از طرف دیگر مجبور به آمدوشد‌های مکرر خواهید شد و از آنجا که سرعت حرکت کاراکتر اصلی چندان زیاد نیست، این مساله کمی به تجربه‌ گیم‌پلی لطمه وارد کرده است. خوشبختانه حل کردن معما به نوعی پاداش این رفت‌و‌آمدهای پیاپی به‌شمار می‌رود؛ زیرا هیچ یک از معماهای بازی زیاد پیچیده نیستند؛ هرچند نبود آموزش در بازی، مواجهه با اولین معماها را اندکی مبهم جلوه می‌دهد. بازی هیچ راهنما یا سرنخ مستقیمی به‌عنوان راه‌حل یک معما به شما نمی‌دهد، ولی از طرفی جواب‌ها همگی ساده بوده و چالش اصلی، پیدا کردن راهی برای رسیدن به جواب است.

کارآگاه پراسپرو برای حل کردن معماها می‌تواند از توانایی عجیب قدرت ذهنی خود استفاده کند تا به سرنخ‌هایی ارزشمند دست یابد، اما برای این کار نیاز است شما ابتدا یک صحنه‌ جرم یا حادثه را شبیه‌سازی کنید تا موفق شوید تصاویری از آنچه واقعا اتفاق افتاده، ببینید. چیدن و شبیه‌سازی صحنه‌ها و وقایع آن‌طور که به نظر می‌رسد کار زمان‌بر و سختی نیست و وقتی بدانید دقیقا باید چه کار کنید، همه‌ آن را می‌توانید ظرف چند دقیقه انجام دهید. به‌هرحال فراموش نکنید تمام مناطق را چندبار با دقت جستجو کنید، نسبت به محیط اطراف‌تان بیش از پیش توجه نشان دهید و در نظر داشته باشید شاید چیزی که به نظرتان طبیعی به نظر می‌رسد، کلید حل معما باشد. این جادوی عجیبی است که بازی «ناپدید شدن اتان کارتر» دارد؛ شما را وادار می‌کند طوری محیط پیرامون خود را زیر نظر داشته و تحلیل کنید که در هیچ بازی دیگری انجام نداده‌اید.

این بازی روح یک عنوان مستقل را در خود دارد، مثلا هیچ درگیری یا پلات داستانی قدرتمندی در آن دیده نمی‌شود، اما از نظر گرافیکی به اندازه‌ AAA به آن توجه شده است. جهان بازی پهناور نیست، اما جزئیات به‌حد دیوانه‌کننده‌ای زیاد است. بنابراین تنظیمات گرافیکی بازی را تا جایی که سیستم‌تان اجازه می‌دهد بالاببرید، زیرا هر اینچ از محیط با جزئیات و عشق فراوان تیم تولید زینت داده شده است.

The Vanishing of Ethan Carter حدود سه تا چهار ساعت از وقت شما را به خود اختصاص خواهد داد و از مواردی به شمار می‌رود که ثابت می‌کند بعضی از قصه‌ها در بستر بازی به بهترین شکل روایت می‌شوند. اگر دوستدار قصه‌گویی در بازی‌ها هستید و آینده را از آن عناوینی می‌دانید که داستان را در محوریت خود قرار می‌دهند، تجربه کردن این بازی برای شما ضروری است.

مجید رحمانی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها