ناشرانی که می‌آموزانند و نمی‌آموزند

ناشر کتاب بودن، یکی از شریف‌ترین شغل‌ها در کشور ماست. کسی که ناشر است، خون جگرهای زیادی می‌خورد تا بتواند چرخ کسب و کارش را بچرخاند. در شرایطی که بسیاری از مشاغل آزاد در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات قیمت ارز و تورم تا مرز ورشکستگی رفتند، شوخی نیست بتوان چرخ نشر را چرخاند.
کد خبر: ۷۳۲۸۸۴
ناشرانی که می‌آموزانند و نمی‌آموزند

قیمت کاغذ بالا می‌رود، هزینه‌های چاپ افزایش می‌یابد، کتاب گاهی در ارشاد گیر می‌کند، نویسنده اعتراض دارد، ویراستار و حروفچین و صفحه‌بند و طراح جلد هر کدام مطالباتی دارند. ناشر همه اینها را به جان می‌خرد تا کتاب منتشر شود.

تازه این شروع کار است. حالا باید مطالبات را بپردازد، حق‌التالیف بدهد، پول پخش بدهد، هزینه انبار بدهد.

تازه به همه اینها مسائل صنفی مثل مالیات و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف را هم اضافه کنید. هیچ‌کدام از اینها شوخی نیست. به همین دلیل می‌گوییم ناشری شغل شریفی است.

روز دوشنبه انتخابات هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در حالی برگزار شد که ناشران عمومی عضو اتحادیه چندان این موضوع را جدی نگرفته بودند.

طبیعتا نتیجه انتخابات هم به‌گونه‌ای رقم خورد که اعضای منتخب اتحادیه را بیشتر نمایندگان ناشران دانشگاهی، کودک و نوجوان و کمک ‌آموزشی برخلاف سال‌های گذشته حضور پررنگی در این مجموعه داشته باشند.

همین موضوع منجر به این شد که محمود آموزگار، دبیر دوره قبل اتحادیه که در این انتخابات هم با اقتدار بیشترین آرا را به خود اختصاص داد، به ایسنا چنین بگوید: برگزاری این دوره از انتخابات هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان می‌تواند برای ناشران عمومی تجربه و درسی باشد تا در آینده آن را جدی‌تر بگیرند؛ چون ما نمی‌توانیم برای پیگیری مطالبات خود مانع حضور دیگر همکاران ناشر در انتخابات شویم.

به گفته او در اتحادیه ناشران صنف‌های مختلفی از جمله انجمن‌ها و ناشران دانشگاهی و کمک‌آموزشی حضور دارند که الزاما منافع یکسانی ندارند، بنابراین طبیعی است که هر کدام از گروه‌ها نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را دارند و هر حوزه باید بکوشد که منافع و دغدغه‌های خود را پیگیری کند.

درست است که مجموعه مختلفی از ناشران، شامل ناشران آموزشی، دانشگاهی، کودک و نوجوان و بین‌المللی در عرصه نشر فعالیت می‌کنند و چرخ نشر کشور را می‌گردانند، اما واقعیت این است که بیشتر انتظار در جامعه از ناشران عمومی است.

این ناشران عمومی هستند که باید در مسائلی مانند معافیت‌های مالیاتی، مسأله ممیزی، تعیین محل نمایشگاه‌های کتاب در شهرهای مختلف و نیز بسیاری دیگر از مسائل کلان نشر، صاحب نفوذ باشند تا بتوانند احقاق حق کنند.

کاش ناشران عمومی، در کنار دیگر دغدغه‌های خود، در کنار انتشار تمام این کتاب‌هایی که این سال‌ها منتشر کردند و به مردم آموزاندند، خود می‌آموختند چنین فرصت‌هایی را باید جدی بگیرند.

سجاد روشنی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها