در مناظره تلویزیونی مطرح شد

انتخاب شهرداران با رای مردم یا شوراهای شهر

در مناظره تلویزیونی انتخاب مستقیم شهرداران که عصر امروز از شبکه اول سیما روی آنتن رفت موضوع انتخاب شهرداران با رای مردم یا شوراهای شهر مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت.
کد خبر: ۷۲۸۴۰۲
انتخاب شهرداران با رای مردم یا شوراهای شهر

انتخاب مستقیم شهرداران با رای مردم، موضوع برنامه مناظره این هفته صدا و سیما بود که علی نوذر پور نماینده وزارت کشور، محمد قسیم عثمانی نماینده مجلس شورای اسلامی،غلامرضا انصاری عضو شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران رییس شورای عالی استانها و رییس شورای اسلامی شهر تهران به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

غلامرضا انصاری گفت: درقانون اساسی بر مردمسالاری دینی، شهروند مداری، مشارکت مردم، واگذاری تصدی های دولت به دولت های محلی و هماهنگ سازی ماموریت ها و وظایف در حریم شهرها و قانون جامع مدیریت شهری تاکید شده و شورا به عنوان رکن چهارم دموکراسی است که در دوره چهارم آن به سر می بریم .

وی با بیان اینکه از قانون بلدیه یک صد سال می گذرد و قانون شهرداری ها 6 دهه را پشت سر گذاشته است، افزود: بازنگری اساسی در قانون مدیریت شهری ، شوراها و شهرداری از نکاتی است که دولت باید در دستور کار قرار دهد .

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: با اینکه در دوره چهارم شوراها هستیم، هنوز بحث مدیریت منابع مالی و یا به تعبیری دیوان محاسبات شهری را شکل نداده ایم و بحث ذی حسابی ها و استقلال مالی شوراها از نکاتی است که باید انجام شود.

وی تاکید کرد: وظیفه اصلی شوراها نظارت ، مقررات گذاری و سیاست گذاری و هماهنگی است .

انصاری خاطر نشان کرد: با توجه به گذشت عمر شورا باید به سمتی برویم که در کنار انتخاب نمایندگان مردم در شهر، به طور همزمان نیز شهردار را انتخاب کنیم؛ بدین صورت می توانیم چهره ملی و کارآمد را در دستور کار قرار دهیم و هم انتخابات ما برنامه محور می شود و هم می توانیم به سمتی برویم که کل انتخابات را در قالب برنامه محوری دنبال کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به 4 اصل وظیفه شوراها، منتخب مردم در مدیریت شهری و منتخبین مردم در شوراها می توانند تعامل سازنده داشته باشند و در ذیل آن شهرداران و مدیریت شهری با رای شوراها منصوب شود تا برای کوچکترین اتفاقات شهر مجبور نشویم شهردار را استیضاح کنیم بلکه خود شهرداران منطقه ای را به پرسش می گیریم.

اولین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار است

«مهدی چمران» رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از ماهیت شوراها دفاع می کنم زیرا شوراها در کشور ما مظلوم واقع شده اند و هر از چند گاهی مورد هجمه قرار می گیرند تا از اختیاراتشان کاسته شود.

وی با بیان اینکه شروع کار شوراها با فرمان امام خمینی در 19 اردیبشهت 59 بود، گفت: جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری دینی پایه ریزی شده است و هر چقدر مردم را بیشتر در امور دخالت دهیم، مطمئنا موفق تر خواهیم بود.

وی افزود: انتخاب شهردار توسط شورای شهر را مهم می دانم زیرا اولین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار است.

در ادامه محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: اصل 100 قانون به طور واضح و روشن حدود اختیارات و سلسله مراتب شوراها را مشخص کرده یعنی اختیاراتی در مجلس به شوراها داده شده است.

وی ادامه داد: آنچه امروز ما را نگران کرده این است که شوراها مستقیما در امورشهرداری ها دخالت کنند که خلاف نص صریح قانون است.

عثمانی افزود: با کمال تاسف، شورای شهر در شهرداری خلاصه شده است و مجلس اصولگرا و دولت اعتدال نیز به این نتیجه رسیده اند که شوراها در وضعیت فعلی نه تنها باری از دوش مردم برنداشته اند بلکه به باری بر دوش مردم تبدیل شده اند.

مغایرت مدل مجلس با قانون اساسی

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت :مدلی که از سوی مجلس برای انتخاب شهردار مطرح شده، دارای اشکالاتی است از جمله اینکه با قانون اساسی مغایرت دارد زیرا نماینده مجلس نمی تواند در امور اجرایی دخالت کند.همچنین بر بحث نظارت توسط مجلس خدشه وارد می شود زیرا اگر شهردار توسط مجلس انتخاب شود دیگر مجلس نمی تواند بر آن نظارت کند.

وی بیان داشت: باید به سمتی برویم که مجلس به سمت کارهای کلان برود در حالی که طرح دوستان مغایر این وظیفه است؛ مدلی هم که از سوی دولت مطرح می شود مغایرت های قانونی دارد. انتخاب شهرداران در قانون نیست و قطعا شورای نگهبان نسبت به این موضوع ایراد می گیرد.

قادری ادامه داد: نظام ما حزبی نیست بنابراین معتقدم تا زمانی که چنین نظامی شکل نگرفته است حتی انتخاب رییس جمهور نیز توسط رای مستقیم مردم دارای اشکال است.

در ادامه علی نوذرپور نماینده دولت با بیان اینکه مدل مدیریت شهری یکی ازموضوعات کلیدی در نحوه اداره شهرها است، گفت: به رغم ظرفیت های خوبی که در قانون فعلی شوراها وجود دارد اما مدل فعلی در انتخاب شهردار دارای اشکالاتی است.

وی یکی از این اشکالات را تفکیک نشدن مدیریت تخصصی از مدیریت اجتماعی دانست و ضعف نظارتی، یکسان بودن مدل مدیریت شهری و محدود بودن وظایف نهاد مدیریت شهری را از دیگر ضعف های مدل فعلی در انتخاب شهرداران بیان کرد.

تغییر قانون شوراها هجمه نیست وظیفه است

محمد قسیم عثمانی در واکنش رییس شواری شهر تهران اظهار داشت: اینکه مجلس به تغییر قانون شوراها بپردازد هجمه نیست بلکه وظیفه نمایندگان مردم است؛ این اصلاح امور و خواست مردم است.

وی خطاب به چمران گفت: شما در رسانه ها گفته اید در مورد این طرح کوتاه نمی آیید؛ بدانید که به فرمایش رهبرمعظم انقلاب قانون فصل الخطاب است ؛ هرچیزی را مجلس تصویب کند و شورا تایید کرد باید اجرا شود.

رییس شورای شهر تهران نیز در جواب افزود: من در مقابل شما کوتاه نمی آیم نه در مقابل مردم.

نماینده مردم بوکان و طراح طرح یک فوریتی انتخاب شهرداران توسط مردم افزود: این نظر سنجی است و خواست مردم است؛ مردم چطور تشخیص می دهند، نماینده و عضو شورا را انتخاب کنند ولی قدرت تشخیص انتخاب شهردار را ندارند؟

عثمانی خاطر نشان کرد: اولویت انتخاب ما در انتخاب شهرداران مردم هستند و آنها می توانند شهردار را انتخاب کنند؛ این موضوع طبق اصل ششم قانون اساسی هیچ منافاتی با اصل قانون ندارد.

عثمانی افزود: من موافق طرح دولت هم در این زمینه هستم و بر این تغییر در نحوه انتخاب شهرداران تاکید دارم.

وی اضافه کرد: یک فوریت این طرح در مجلس تصویب شده و جزییاتش هنوز تصویب نشده است؛ اینکه باید خارج از نوبت رسیدگی شود تصویب شده است ولی هنوز زمان لازم را می خواهد.

لزوم بازنگری قانون

انصاری عضو شورای شهر نیز افزود: مواردی در قانون است که باید بازنگری شود؛ طراحان این طرح را مورد توجه قرار ندهند و نکات دیگری باید اضافه کنیم.

وی ادامه داد: باید اصل را بر این بگذاریم که مداخله قوا در این مورد انجام نگیرد؛ اصل برون سپاری ها در دولت را مورد لحاظ قرار دهیم.

این عضو شورا اضافه کرد: درباره قانونی که یک قرن از آن می گذرد باید بازنگری انجام گیرد و در شورا موضوع نظارت، ذی حسابی و توجه به نظارت بر شورا باید مد نظر قرار گیرد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كیومرث خواجه باشی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
۰
۰
باسلام وسپاس...ازاینكه انتخاب شهرداران به بحث گذاشته شده سپاسگزاریم و استدعا داریم بخاطر برخی از مسایل انتخاب شهرداران از طرف مردم صورت بگیرد بعقیده ما بهتر است.

نیازمندی ها