گفت‌وگو با نیما مسیحا، خواننده

خواندن از شهدا ادای دین به آنهاست

زخمه‌هایی برای زخم زیتون‌زارها

اهالی موسیقی همیشه نسبت به اتفاقات جهان پیرامون خود واکنش نشان داده‌اند. هر جا حقی پایمال شده، هر جا جامعه‌ای نیاز به کمک داشته، هر گاه خواسته‌اند باوری را به مرز فراموشی یا تحقیر سوق دهند، اهالی موسیقی با استفاده از امکانات خود پا به عرصه گذاشته‌اند و سازهایشان را برای بیان یک اعتراض یا یادآوری برخی موارد به جامعه کوک کرده‌اند.
کد خبر: ۷۲۰۹۰۳
زخمه‌هایی برای زخم زیتون‌زارها

هر چند این روزها تولید چنین آثاری نسبت به گذشته بسیار کمتر شده اما آثار خوبی در دهه 70 و 80 تولید شده که هنوز در ذهن مخاطبان زنده هستند.

سراج با «همپای جلودار»

یکی از نخستین قطعاتی که برای مردم فلسطین در کشورمان خوانده شده، تولید سال 1360 در حوزه هنری است. حسام‌الدین سراج خواننده موسیقی سنتی، قطعه «همپای جلودار» را با شعر حمید سبزواری اجرا کرده است. در این شعر می‌خوانیم:

باید به مژگان رُفت گَرد از طور سینین

باید به سینه رَفت زین جا تا فلسطین

باید به سر زی مسجد الاقصی سفر کرد

باید به راه دوست، تَرک جان و سر کرد

تکبیرزن، لبیک‌گو، بنشین به رهوار

مقصد دیار قدس، همپای جلودار...

یه مسجد وسط دو تا مثلث اسیره

یکی از مواردی که طی سال‌های گذشته تاکنون همواره مورد توجه اهالی موسیقی در کشورمان بوده، ظلم‌هایی است که در حق مردم فلسطین روا شده است. توجه اهالی موسیقی به این موضوع، آثار شاخص، به یاد ماندنی و تاثیرگذاری را خلق کرده که بخشی از آنها را با هم مرور می‌کنیم.

یکی از شاخص‌ترین این قطعه‌ها را امیر تاجیک در دهه 80 خوانده است. «یه مسجد وسط دو تا مثلث اسیره» از جمله کارهای شاخص این عرصه محسوب می‌شود که با آهنگسازی مهرداد نصرتی و ترانه مهدی شادمانی اجرا شده است.

بیان صریح اما استعاری این ترانه، موسیقی متناسب با مضمون و صدای گیرا و اجرای خوب تاجیک این ترانه را در ذهن هر شنونده‌ای ماندگار کرده است.

مسیحا و 3 قطعه برای فلسطین

نیما مسیحا هم یکی از خوانندگانی است که در عرصه موسیقی پاپ کلاسیک فعالیت‌های خوبی دارد. او تاکنون چند قطعه ماندگار برای مردم فلسطین خوانده است. «سرزمین صلح و دین» با شعر اسماعیل امینی که فرهاد برنجان ساخت ملودی و تنظیم آن را به عهده داشته است.

یکی دیگر از آثار مسیحا قطعه «طعم زیتون» سروده عبدالجبار کاکایی است با موسیقی فرهاد برنجان و «فرزند تنهای فلسطین» با زبان انگلیسی، آهنگسازی و تنظیم محمدرضا چراغعلی و شعر مهسا موسوی که با صدای مسیحا درباره مردم مظلوم فلسطین خوانده شده است.

حامی و حمایت از مردم فلسطین

حمید حامی، خواننده مشهور پاپ هم در کارنامه موسیقایی خود چند قطعه درباره جنایت‌های اسرائیل دارد. قطعه «از سنگ تا تفنگ» عنوان یکی از این آثار است که از سوی روانشاد محمد بیگلری‌پور آهنگسازی شده و شعر آن سروده محمدسعید میرزایی است.

«فواره فریاد» با آهنگسازی محمدرضا عقیلی و شعر محمدسعید میرزایی و «مثلث کاغذی» سروده بیژن ارژن و آهنگسازی ایمان جعفری پویان از دیگر آثار این خواننده محسوب می‌شود. این قطعه رژیم اسرائیل را به مثلث کاغذی تشبیه می‌کند که می‌خواهد جهان را تسخیر کند ولی به هیچ کجا نمی‌رسد و خود به بن بست می‌رسد و محو می‌شود.

جغرافیای زخم

علی تفرشی هم چند اثر درباره فلسطین خوانده است. «چشم خشم» سروده حسن عسگری با آهنگسازی جمال‌الدین منبری یکی از این آثار است. «داغ قدس» هم با شعری از مصطفی محدثی خراسانی و آهنگسازی علی تفرشی دیگر اثر اجرا شده اوست.

تفرشی قطعه «جغرافیای زخم» را هم با شعری از محمدسعید میرزایی و موسیقی فرهاد برنجان اجرا کرده که در بخش‌هایی از این ترانه زیبا می‌شنویم:

جغرافیای زخم فلسطین، تاریخ درد در همه عمر

دلواپس بهار تو هستیم، ای کشور شهادت و زیتون

یک قطعه غیررسمی

محسن چاوشی، خواننده موسیقی پاپ هم اثری درباره مردم فلسطین دارد که سال 1385 به صورت غیررسمی منتشر شده اما ترانه‌ای زیبا و ارزشمند دارد که سروده امیر ارجینی است:

دنیا قراره تا به کی این جور باشه

تا کی قراره حرف حرف زور باشه

با این ظلم و ستم انگار دنیا

چیزی نداره تا به اون مغرور باشه

آی ای خدا چی میشه روزی دوباره

از خاک من دستای دشمن دور باشه

تلخ و غم انگیزه که سهم کودک من

پیش چشام تاریکیای گور باشه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها