1 مهر، تاسیس ثبت احوال و صدور شناسنامه در ایران

امروز اول مهر 1393 هجری شمسی؛ 27 ذیقعده 1435 هجری قمری؛ 23 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۰۲۹۶
1 مهر، تاسیس ثبت احوال و صدور شناسنامه در ایران

هجری شمسی

1 مهر 1297

به تصویب هیئت وزیران وقت، ثبت احوال و صدور شناسنامه در ایران آغاز شد. بدین ترتیب ثبت احوال در وزارت داخله در تهران تاسیس شد و به تدریج در نقاط دیگر کشور توسعه یافت. این اداره ابتدا «سجل احوال» نام داشت و در سال 1316 به «اداره آمار و ثبت احوال» تغییر نام داد. در سال 1337 وظایف ادارات آمار و ثبت احوال از یکدیگر تفکیک و تشکیلاتی به نام اداره کل ثبت احوال و نیز سازمان ثبت اسناد کشور تاسیس شد.

1 مهر 1298

به پیشنهاد سید حسن مدرس، اجتماع بزرگی در تهران در اعتراض به انعقاد قرارداد 1919 وثو‌ق‌ الدوله با انگلیسی‌ها برگزار شد.

1 مهر 1304

بازار تهران در اعتراض به کمبود نان تعطیل شد و کسبه و مغازه‌داران دست از کار کشیدند.

1 مهر 1340

تهیه فیلمی درباره زندگانی حضرت رسول اکرم (ص) در ایتالیا، با اعتراض بسیاری از علما و مراجع ایران روبرو شد.

1 مهر 1355

نظامیان ایران در قالب نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، راهی خطوط تماس در لبنان شدند.

1 مهر 1379

دکتر یحیی ماهیار نوابی از مفاخر ایران، ادیب و زبان شناس برجسته درگذشت. ایشان تا مقطع دکتری در ایران تحصیل کرد و سپس در لندن و آلمان زبان های کهن پهلوی، اوستایی، پارسی باستان و ترکی را آموخت. دکتر نوابی در دانشگاه های تبریز و تهران سالیان متمادی تدریس و تحقیق کرد و در سمت های مختلف فرهنگی نیز مشغول فعالیت بود. از آثار ایشان یادگار زریرانف بندهش ایرانی و تصحیح دیوان وقار شیرازی است.

هجری قمری

27 ذی القعده 804

بغداد به تصرف "تیمور گورکانی" درآمد. وی شهر بزرگ بغداد را که در قتل و غارت هلاکوخانِ مغول در سال 565 ق ویران شده بود تصرف کرد و چون چند سرباز او در آن شهر کشته شده بودند، دستور داد تا هر یک از سربازان او دو سر حاضر کنند و به دنبال آن، قتل عام سختی در بغداد رخ داد و هزاران نفر از کوچک و بزرگ و زن و مرد بی‏گناه، کشته شدند.

میلادی

23 سپتامبر 1939

زیگموند فروید پزشک و روانشنانس اتریشی در لندن درگذشت. فروید پس از به قدرت رسیدن نازی ها به لندن مهاجرت کرد. او شیوه ای نو مبنی بر عقده گشایی را در معالجه بیماری های روانی ارائه کرد و اولین بار قواعد روانکاوری را تنظیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها