وقتی پای کنترل وزن به میان می‌آید، همه به دنبال این هستند که سوخت‌وساز بدن خود را افزایش دهند و کالری بیشتری بسوزانند. ولی این امر براحتی به​دست نمی‌آید؛ بلکه بالا بودن سوخت‌وساز بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ یا مثلا سوخت‌وساز بدن مردان حتی در زمان استراحت به مراتب بالاتر از زنان است و از این رو مردان سریع‌تر از زنان وزن کم می‌کنند.
کد خبر: ۷۱۸۰۱۷
سوخت‌وساز بدن‌تان را تقویت کنید

جام جم سرا: در عده‌ای نیز سوخت‌وساز پس از چهل سالگی کند می‌شود. موارد گفته‌شده تقریبا از کنترل ما خارج است؛ ولی با انجام برخی راهکارها می‌توان به مدیریت و تقویت آن کمک کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر عضله روزانه حدود 6 کالری انرژی مصرف می‌کند از این رو، محققان معتقدند انجام ورزش‌هایی مانند بدنسازی که به شکل‌گیری و تشکیل ماهیچه‌های جدید کمک می‌کند، ممکن است روند سوخت‌وساز را افزایش دهد. ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک با وجود این که باعث ساخت حجم بالای ماهیچه‌ای نمی‌شود، ساعاتی پس از ورزش سوخت‌وساز را تقویت می‌کند. هرچه شدت حرکات بیشتر باشد، سوخت‌وساز هم بیشتر خواهد شد.

بدن برای افزایش سوخت‌وساز به آب نیاز دارد و هرچه کم‌آبی بدن بیشتر شود، سوخت‌وساز کند می‌شود. نوشیدن هشت لیوان آب یا بیشتر در طول روز سرعت سوختن کالری‌ها را در بدن بالا می‌برد.

تقسیم وعده‌های غذایی و زیاد غذا نخوردن در یک وعده، تاثیر بسزایی بر کاهش وزن دارد. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند افراد وعده‌های غذایی خود را از سه​وعده به پنج، شش افزایش دهند. مصرف حجم زیادی از غذاها در یک وعده سوخت‌وساز بدن را کاهش می‌دهد. سعی کنید هر سه، چهار ساعت یک بار از میان‌وعده‌های سالم مانند میوه و سبزی استفاده کنید. در این میان استفاده از فلفل به عنوان چاشنی یا خوردن آن همراه غذا سوخت‌وساز را تشدید می‌کند.

بدن هنگام هضم پروتئین کالری بیشتری می‌سوزاند تا کربوهیدرات. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند هنگام صرف کربوهیدرات‌ها، مواد پروتئینی مانند گوشت گاو و گوسفند، مرغ و ماهی را نیز در برنامه خود بگنجانید تا سوخت‌وساز بدن افزایش یابد.

چای سبز با داشتن ترکیباتی مشابه کافئین باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود. بنابراین محققان بر این باورند که نوشیدن دوتا چهار فنجان چای سبز در طول روز ممکن است تا 17 درصد سرعت سوزاندن کالری را تشدید کند. (ضمیمه سیب)

مترجم: ندا اظهری

منبع: WebMd

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها