دهه هشتادی‌ها، نسل انقلابی

هویت عبارت است از تلقی آدمی از خویش. دانشمندان علوم ارتباطات سه نوع مقطع هویتی را از هم تفکیک کرده‌اند. دوره سنتی با مؤلفه این‌که هویت مسأله نیست. افراد نسبت به این‌که چه کسی هستند؛ دغدغه‌ای ندارند. جامعه به آنها رنگ داده و آنها به فرهنگ خویش دلبسته‌اند و مطابق ارزشهای آن عمل می‌کنند.
هویت عبارت است از تلقی آدمی از خویش. دانشمندان علوم ارتباطات سه نوع مقطع هویتی را از هم تفکیک کرده‌اند. دوره سنتی با مؤلفه این‌که هویت مسأله نیست. افراد نسبت به این‌که چه کسی هستند؛ دغدغه‌ای ندارند. جامعه به آنها رنگ داده و آنها به فرهنگ خویش دلبسته‌اند و مطابق ارزشهای آن عمل می‌کنند.
کد خبر: ۱۵۲۷۲۱۹
نویسنده حجت‌الاسلام حسن خیری - استاد حوزه و دانشگاه فقه

دوره دوم دوره مدرن است که با توجه به تحولات اجتماعی هویت مسأله می‌شود و گذر از سنت به مدرن جست‌وجوگری درباره این‌که من چه کسی هستم را افزایش داده است. 

دوره سوم دوره پست مدرن است که سرعت انتقال اطلاعات و بی‌ثباتی فرد را با هویت تا اطلاع ثانوی، بازتابی، چهل تکه مواجه کرده و خانه و کاشانه فکری و ارزشی از دست رفته و نقطه عزیمت نابود شده است، اما واقعیت چیست؟ واقعیت آن است که رسوخ اندیشه‌های غلط غربی در مورد مبانی انسان‌شناسی ما را در فهم حقیقت ناتوان کرده است. ما از این حقیقت غافل شده‌ایم که انسان سرمایه درونی فطری دارد.

انسان‌ها همه سرچشمه و بن‌مایه استعداد‌های انسانی دارند. آدمیان ورای تحولات فناورانه و گذر زمان و مکان دارای سرمایه استعداد انسانی‌اند و گرایش به خوبی‌ها و فهم واقعیات و جست‌وجوی حقایق در عمق وجود آنها نهفته است؛ لذا امام رضا (ع) فرمود: «اگر مردم، محاسن کلام ما را بفهمند از ما پیروی می‎کنند». از این رو مهم آن است که کلام حق به گوش جان مردم برسد و تحریف و تأویل در آن صورت نپذیرد. اینجاست که ما در دوگانه و سردرگمی در فهم آنچه در علوم اجتماعی و ارتباطات گفته می‌شود و از نسل زد و امثال آن سخن به میان می‌آید و آنچه در واقعیت خارجی از دلدادگی نسل فهیم دهه هشتادی و دهه نودی مشاهده می‌کنیم می‌توانیم راه برون رفت و خروج از حیرت را بیابیم و تحلیل واقعی از این حقیقت داشته باشیم که نسل امروز، با نسل دیروز تفاوت ماهوی ندارد و اصلا انسان‌ها فطرتا با یکدیگر تفاوت ندارند.

مهم آن است که حقایق آنچنان که هست برای آنها به نمایش گذاشته شود. با این چارچوب نظری بیانات مقام معظم رهبری در توصیف نسل امروز جامعه قابل فهم می‌شود که «نسل امروز از دیروز فهیم‌تر و انقلابی‌تر است». ایشان هوشیاری، بصیرت و آگاهی و حساسیت نسبت به مسائل کشور و شجاعت و صراحت و استعداد و توانایی بالا و پرسشگری و مطالبه‌گری را از ویژگی‌های نسل جوان امروزین برمی‌شمارند. باور به امکان درک درست توسط هر انسان در جست‌وجوی حقیقت و کنجکاو، مقام معظم رهبری را بر آن داشته تا در دو نامه خطاب به جوانان غربی آنها را به تفکر درباره واقعیات جهان و قرار گرفتن در سمت درست تاریخ فراخوانند. چنین است که حضور و مشارکت نوجوانان و جوانان را در عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی مشاهده می‌کنیم.

از بپاخاستن جوانان دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی علیه رژیم کودک‌کش صهیونی تا حضور نوجوانان و جوانان در عرصه‌های مختلف مشارکت‌های انقلابی. آخرین این کنشگری فعال انقلابی در روز ۱۳ آبان، روز استکبار‌ستیزی با راه‌پیمایی گسترده دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان اتفاق افتاد. 

در این زمینه آنچه کارگزاران نظام و نخبگان و مربیان و معلمان و گروه‌های مرجع اجتماعی و پدران و مادران باید بدان توجه کنند این است که از خود و فرزندان و آینده‌ساز‌ان این ملت و امت در برابر اندیشه‌های ناصواب محافظت کنند. 
دوم این‌که با درک درست شرایط زمانه نسل نو را از گرفتار آمدن در دام تحریف واقعیات تاریخ و خصوصا از تحریف ماهیت و هویت و دستاورد‌های انقلاب اسلامی مراقبت کنند. 

سوم این‌که با وجود سرمایه مشترک انسانی فرازمانی و فرامکانی به اقتضائات زمانی و مکانی و تغییر و تحولات توجه کنند و نسل نو را با خویش مقایسه نکنند چرا که به فرموده امام علی (ع): می‌بایست فرزندان را مطابق زمان خودشان تربیت کرد چرا که آنها به زمان دیگری تعلق دارند. 

چهارم به نقش باغبانی خویش در تربیت و پرورش نسلی پاک و صالح توجه کنند و به مصداق این کلام نورانی قرآن کریم در آیه شریف ۶ سوره تحریم باشند که «ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود و خانواده تان را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگ‌ها هستند حفظ کنید.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها