تلویزیون استرالیا و برنامه‌سازان آن در چند دهه اخیر نشان داده‌اند که توانایی ساخت مجموعه‌هایی قوی را دارند و می‌توانند به صورت همزمان، تماشاگران داخلی و بین‌المللی را جذب مجموعه‌ها و کارهای متنوع خود کنند. مجموعه all saint که در ایران با نام «پرستاران» این روزها از شبکه سلامت بازپخش می‌شود، یکی از همین مجموعه‌هاست.
کد خبر: ۷۱۵۷۱۳
رکوردشکنی سریال«پرستاران» در استرالیا

این درام پزشکی از نظر فیلمنامه و ساختار در حد کارهای قابل دفاع و مقبول اروپایی و آمریکایی است و حتی در برخی اپیزودها از مجموعه‌های رقیب خارجی و بین‌المللی خود جلو می‌زند. بیون‌لی خالق این مجموعه، از جمله چهره‌های سرشناس رسانه تلویزیون استرالیاست که در دهه​های 80 و 90 ، یکی از پرکارترین چهره‌های هنری بود و چند مجموعه پربیننده را تولید کرد. وی برای ساخت پرستاران تحقیقی هفت ماهه کرد و تقریبا به بیش از نیمی از بیمارستان‌های کشور سر زد و از نزدیک، شاهد نحوه کار و فعالیت پزشکان و دیگر دست‌اندرکاران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بود. در این سرکشی‌ها و تحقیقات، یک تیم پنج نفره فیلمنامه‌نویس همراه او بودند و زمان نگارش فیلمنامه فصل‌های مختلف آن، یک گروه ویژه پزشکان، او و همکارانش را یاری می‌دادند.

اولین اپیزود پرستاران اواخر فوریه سال 1998 پخش و بلافاصله با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شد. حال و هوای متفاوت و پزشکی مجموعه در بین مجموعه‌های رایج پلیسی و خانوادگی، به‌مذاق تماشاگران خوش آمد و خیلی زود، به یکی از پربیننده‌ترین کارهای تلویزیونی زمان خود تبدیل شد. اواخر اکتبر سال 2009 (یعنی حدود 12 سال پس از پخش قسمت اول مجموعه)‌ آخرین اپیزود پرستاران به نمایش درآمد و تماشاگران استرالیایی برای همیشه با ماجراها و شخصیت‌های آن خداحافظی کردند. در فاصله این سال‌ها، 12 فصل مجموعه ساخته و در کل 493 قسمت آن پخش شد. این رقم، یک رکورد تازه برای مجموعه‌های تلویزیونی در استرالیا بود و از آنجا که پرستاران حال و هوایی اکشن و پلیسی نداشت، این رقم بالا بیشتر جلب توجه می‌کند. قصه مجموعه در یک بیمارستان خیالی اتفاق می‌افتد که در غرب استرالیا قرار دارد و بخش 17 آن، مرکز اصلی رخدادهای ماجراست. این بخش پس از سال‌ها فعالیت، در سال 2004 بسته و تعطیل می‌شود. داستان مجموعه، سرنوشت افراد و کارمندان فعال در این بخش را پس از تعطیلی آن هم دنبال می‌کند، تغییرات تازه در بیمارستان باعث می‌شود کارمندان بخش 17 به بخش موقعیت‌های ضروری فرستاده شوند و ادامه قصه در این بخش دنبال می‌شود.

آخرین اپیزود پرستاران هیجان‌ زیادی را بین تماشاگران و طرفداران آن برانگیخت، کمتر کسی باور می‌کرد قصه آن پس از یک پخش بدون وقفه و نفسگیر دوازده‌ساله به پایان برسد. تهیه‌کنندگان مجموعه بعدها گفتند تماس‌های بسیار زیادی با آن گرفته شد که پرستاران به حیات خود ادامه دهد، اما باور آنها این بود که قصه مجموعه بیش از این نمی‌تواند کش داده شود و همچنان بینندگان بی‌شمار خود را حفظ کند. شخصیت اصلی مجموعه پرستاری به نام تری سولیوان (با بازی گریگوری پارکر)‌ بود، او همکارانی در بخش 17 داشت که اوضاع بخش را سر و سامان می‌‌دادند و در عین حال، درگیر مسائل خانوادگی خود هم بودند.

سازندگان مجموعه هر بار با شروع فصل تازه‌ای از آن، تغییراتی جزئی و کلی در داستان و شخصیت‌های آن وارد می‌کردند تا مانع ریزش تماشاگران شوند و بتوانند موفقیت اولیه آن را حفظ کنند. برای مثال، یکی از مهم‌ترین تغییرات در سال 2003 و پس از آن صورت گرفت که یکی از شخصیت‌های اصلی یعنی دکتر میچ استیونس (با بازی اریک تامپسن)‌ مرد. در آن زمان، بیون لی احساس کرد داستان مجموعه باید با یک شوک و تغییر بزرگ همراه شود تا محبوبیت بالای مجموعه حفظ شود و دست‌نخورده باقی بماند.

بیون لی در یکی از گفت‌وگوهای خود، به شکل جالبی درباره تغییرات در فضای کلی مجموعه صحبت‌ کرد و گفت: «همان‌طور که قصه در یک بیمارستان اتفاق می‌افتد و آدم‌ها در آنجا درمان می‌شوند، ما هم هر چند وقت یکبار نیازمند یک درمان و جراحی هستیم. گروه فیلمنامه‌نویس ما با شروع هر فصل تازه، باید مشکلات درونی قصه را شناخته و پیدا کرده و برای بهبود این بیمار (فیلمنامه‌نویس)‌ نسخه‌‌های دارویی و اصلاحی خوبی تجویز کند. جراحی‌هایی که روی فیلمنامه انجام می‌شود، باعث بهبود حال و وضع کلی قصه و ساختار آن شده و تماشاچی با یک مجموعه سالم و شاداب روبه‌رو می‌شود. واقعیت امر این است که فیلمنامه‌ ما هم بعضی وقت‌ها سر از اتاق وضعیت اضطراری در می‌آورد و کار پزشکی زیادی روی آن انجام می‌شود. این مساله باعث شد یک سری از چهره‌های آشنا از مجموعه بیرون بروند و گروهی آدم تازه وارد ماجرا و بیمارستان شوند. با همراهی برخی همکارانم، اپیزودهای فصل‌های قبلی مجموعه را دوباره تماشا می‌کردیم تا بتوانیم طرح‌ها و حرف‌های تازه‌ای را مطرح کنیم.»

پخش پرستاران در استرالیا خالی از جنجال هم نبود. رسانه‌های گروهی به این نکته اشاره می‌کنند که سه اپیزود آن، سر و صدا و بحث زیادی را در سطح عمومی برانگیخت. بحث‌هایی که این اپیزودها برانگیخت در ارتباط با نوع نمایش، وضعیت و کارهای کارمندان بخش بود که به گفته اعتراض‌کنندگان، درست نبوده و چهره‌‌ای نادرست از بیمارستان‌ها به نمایش می‌گذارد. در یکی دو مورد، این جنجال‌ها باعث عذرخواهی سازندگان مجموعه از جامعه پزشکی شد.

IMDB / مترجم:‌ کیکاووس زیاری/ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها