رئیس‌جمهور پس از قزاقستان به تاجیکستان رفته و در اجلاس شانگهای شرکت می‌کند

آغاز سفر 5 روزه روحانی به آسیای میانه

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان عصر دیروز همراه هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی عازم آستانه پایتخت قزاقستان شد تا تور پنج روزه خود برای حضور در دو کشور آسیای میانه را آغاز کند.
کد خبر: ۷۱۴۹۸۳

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی را در این سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور و حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور همراهی می‌کنند. وزرای راه‌وشهرسازی، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، به همراه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رئیس کل بانک مرکزی همراهی می کنند.

ایـــــن نخستین دیـــــدار روحانی پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری از قزاقستان است که به دعوت رسمی همتای قزاقستانی انجام می‌شود. قرار است در این سفر چند تفاهم‌نامه در بخش‌های مختلف همکاری به امضای طرفین برسد. دیدار با نخست‌وزیر و رئیس مجلس سنای قزاقستان از دیگر برنامه‌های روحانی در سفر به این کشور است. رئیس‌جمهور قرار است در آستانه، در همایش بازرگانان، صاحبان صنایع و کارآفرینان ایران و قزاقستان شرکت کند.

روحانی پس از قزاقستان برای شرکت در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای که در شهر دوشنبه برگزار می‌شود به تاجیکستان سفر می‌کند.

تاکید روحانی بر همکاری ایران و قزاقستان در دریای خزر

حسن روحانی پیش از عزیمت به قزاقستان در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره برنامه‌های سفرش به دو کشور آسیای میانه گفت: از این سفر پنج روزه، دو روز به دیدار رسمی دوجانبه از قزاقستان و دو روز به دیدار رسمی دوجانبه از تاجیکستان و یک روز نیز مربوط به شرکت در اجلاس شانگهای در تاجیکستان اختصاص دارد. رئیس‌جمهور، قزاقستان را از همسایگان مهم جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: ایران و قزاقستان همکاری‌های گسترده‌ای در عرصه‌های اقتصادی، علمی و فناوری دارند و علاوه بر اینها همکاری‌های مهمی نیز در زمینه مسائل دریای خزر به عنوان دو کشور ساحلی دارند.روحانی اظهار کرد: در دیدار با رئیس‌جمهور قزاقستان محور مذاکرات ما عمدتا درباره روابط دوجانبه خواهد بود، اما مسائل منطقه نیز در دیدار ما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

احتمال تغییر جایگاه ایران در اجلاس شانگهای

در همین حال رسانه‌های محلی تاجیکستان خبر دادند که به احتمال زیاد جمهوری اسلامی ایران در اجلاس پیش روی سازمان همکاری شانگهای از کشور ناظر به کشور عضو این سازمان بین‌المللی پذیرفته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سازمان همکاری‌های شانگهای به طور رسمی در سال 2002 تشکیل شد. اعضای کنونی این سازمان را کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان تشکیل می‌دهند.در سال 2004 مغولستان و در سال 2005 ایران، پاکستان و هند به عنوان ناظر در این سازمان پذیرفته شدند. در این سال آمریکا نیز درخواستی برای عضویت به عنوان ناظر در این سازمان ارائه کرد که با مخالفت اعضا روبه‌رو شد.از ویژگی‌های این سازمان، همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بین اعضاست. این سازمان تاثیرات ناتو را بر معادلات بین‌المللی تعدیل می‌کند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه تاجیکستان، در جریان سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان، توربین دوم نیروگاه «سنگتوده ـ2» به بهره‌برداری می‌رسد.

ایران یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ در تاجیکستان به حساب می‌آید که تجارت میان دو کشور طی ده سال اخیر به 300 میلیون دلار بالغ شده است.

اکنون بیش از 150 شرکت ایرانی در تاجیکستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی فعالیت دارند. طی 22 سال گذشته میان ایران و تاجیکستان بیش از یکصد توافق‌نامه همکاری به امضا رسیده که بیشتر آنها در این کشور عملی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها