روایت جذاب اهالی یک شهر از ویژگی مشهور منتسب به خودشان

شیرازی‌ها: تنبل نیستیم، حسودها داستان می‌سازند!

روایت خواندنی اهالی یک شهر از ویژگی منتسب به خودشان

اصفهانی‌ها: خسیس نیستیم؛ مقتصدیم!

«یک روز یک اصفهونیه...»؛ وقتی در ابتدای یک جمله کنایه‌آمیز، چنین عبارتی می‌آید، در ادامه باید منتظر چه بود؟ پاسخ یکی از همان انگاره‌هایی است که در عرف و ادبیات عمومی در مورد بعضی شهرها ساخته شده است. بعضی نامش را مقتصد بودن می‌گذارند و بعضی دیگر اهل حساب و کتاب بودن و بعضی‌ها هم ولخرج نبودن.
کد خبر: ۷۱۲۵۵۵
اصفهانی‌ها: خسیس نیستیم؛ مقتصدیم!

اسمش هر چه باشد، اما معنایش به کم پول خرج کردن و سخت پول خرج کردن بازمی‌گردد. هرچند شاید الان صرفا وجه شوخی این انگاره برای مردم پررنگ باشد، یعنی بیش از آن که این انگاره در قضاوت واقعی مردم در مورد هموطنان اصفهانی غالب باشد، بیشتر در شوخی‌های کلامی و فکاهی‌ها حضور دارد.

متاثر از همین انگاره و صرفا برای دانستن دیدگاه خود اصفهانی‌ها در این مورد، یعنی انگاره ذهنی برخی از مردم به آنها که اتفاقا زیبا هم نیست، این هفته تصمیم گرفتیم همین موضوع را به اقتراح عمومی ـ البته از نوع تلفنی آن ـ بگذاریم. وقتی شماره اصفهانی‌ها با کد 031 را تصادفی گرفتیم، یکراست رفتیم سراغ همین خصیصه و پرسیدیم که چرا به غلط یا درست تنها به خسیسی مشهورید؟ اگرچه خودمان هم می‌دانستیم این شهرت بیشتر از سر شوخی و سر به سر گذاشتن است، اما خودمان را زدیم به آن راه و اینقدر اصرار کردیم تا خلاصه مردم خوب نصف جهان راضی شوند کمی در این باره با ما حرف بزنند. تا شاید بشود شرح این خصیصه‌ای را که به آن مشهورند، یک بار هم که شده از زبان خودشان و نه از اغیار بشنویم. البته کاملا موفق نشدیم، چون در تماس‌های تلفنی ما هم روایت خلقیات اصفهانی‌ها نشد که کاملا دست اغیار خارج شود، چون چند غیراصفهانی مقیم اصفهان از قضا در فهرست شماره‌های تصادفی ما گنجیدند، غیراصفهانی‌هایی که البته تجربه سال‌ها زندگی و حشرونشر با اصفهانی‌ها را داشتند و حداقل خودشان مدعی بودند که خوب آنها را می‌شناسند. پس این شما و این هم روایت اصفهانی‌ها و ساکنان غیراصفهانی این شهر، از یک خصلتی که درست یا نادرست به اصفهانی‌ها و چند شهر دیگر آن نسبت می‌دهند.

92....36

با این که دست آخر می‌گوید اصفهانی نیست، اما اولش چنان گاردی می‌گیرد که نگو و نپرس: «کی گفته اصفهانی‌ها خسیس‌اند؟ از چه نظر همچین حرفی می‌زنند خب؟»

پنجاه و نه ساله است و از زمانی که 9 سالش شده از گلپایگان به اصفهان آمده و همان جا هم ماندگار شده است. حالا که 50 سال از اصفهانی شدنش می‌گذرد «قلق» مردم این شهر را یاد گرفته است. می‌گوید: «اصفهانی‌ها خسیس نیستند، بیشتر از بقیه جاها چانه می‌زنند. کار بدی نمی‌کنند از حق خودشان دفاع می‌کنند.»

از نظرش چانه‌زدن تنها وجهه مقتصد بودن مردم اصفهان است، مخصوصا وقتی می‌گوید: «اصفهانی‌ها از نظر خورد و خوراک و مهمان‌نوازی درجه یک هستند، درجه یک»!

89....32

«اصفهانی‌ها تفریح می‌کنند. کوه و ورزش‌شان هم ترک نمی‌شود». اصفهانی‌ها را این گونه شناخته است. این یکی هم به واسطه ازدواج، اصفهانی شده است. اصالتا تهرانی است و حالا هر سه فرزندش برای درس و دانشگاه ساکن تهران شده‌اند، اما خودش و خانمش در اصفهان مانده‌اند.

«در اصفهان اگر یک نفر 200 نفر مهمان دعوت کند، طوری پذیرایی می‌کند که اگر همه سیر از سر میز بلند شوند باز هم به اندازه 200 نفر غذا روی میزها می‌ماند، اما در تهران اینجوری نیست.» به همین جانانگی از اصفهانی‌ها دفاع می‌کند.

البته منصف هم هست: «خوب خرج می‌کنند، اما وقتی می‌خواهند چیزی بخرند، تا می‌توانند چانه می‌زنند یعنی تلاش می‌کنند ارزان بخرندکه گاهی هم موفق نمی‌شوند. چون اگر امروز جنسی را نخری فردا باید دو برابر بابت آن پول بدهی... اصلا کسی که بخواهد مو را از ماست بیرون بکشد، کلاه سرش می‌رود». اینها را از این جهت می‌گوید که خودش انبار پلاستیک دارد و با مردم دادوستد می‌کند.

74....32

ـ اصفهانی‌ها به چی معروفند؟

ـ خب معلومه به خسیسی‌شون؟

ـ واقعا خسیس‌اند؟

ـ نه، خسیس نیستند، با دقت خرج می‌کنند.

مرد خوش برخورد و خوش‌صحبت و خوش‌لهجه‌ای است. شروع می‌کند به تعریف از اصفهانی‌ها که چقدر مذهبی هستند: «در طول سال در اصفهان روضه‌خوانی برپاست. مثل بقیه شهرها نیست که فقط تاسوعا و عاشورا و ایام خاص روضه داشته باشد. اکثریت روضه‌ها هم شام دارد با غذاهای خوب و متنوع.»

همین طور که صحبتش گل انداخته و از جهات مختلف از اصفهانی‌ها تعریف می‌کند که مثلا «وقتی مهمان برایشان می‌آید برای هر نفر یک بشقاب پرمیوه می‌آورند مثل برخی شهرها که بشقاب می‌گذارند و میوه را می‌چرخانند، نیستند.» مشتری وارد مغازه‌اش می‌شود: «خانوم من از این بحث شما خیلی خوشم آمده، می‌شود لطفا هشت و نیم به بعد تماس بگیرید تا مفصل برایتان توضیح بدهم؟»

16....35

این یکی شاید جالب‌ترین مورد طرف صحبت ما باشد، کسی که اصفهانی نیست، اما عروس اصفهانی‌‌هاست. در اصفهان دانشجو شده و بعد هم عروس اصفهانی‌ها. سی و یک ساله است و 14 سال است در نصف جهان زندگی می‌کند.

می‌گوید: «اصفهانی‌ها بیشتر از هر چیزی کنجکاوند. تا ته هر چیزی را در می‌آورند. وقتی می‌خواهند با کسی رابطه بگیرند تا شجره‌نامه آبا و اجدادش را درمی‌آورند.»

او البته از خانواده‌ای که عروس‌شان شده بسیار راضی است، اما گویا در دوران دانشجویی مواجهه‌های نه‌چندان خوبی را تجربه کرده است.

همه مواجهه‌هایش اما بد نیست؛ چون ادامه می‌دهد: «مردم سرزنده‌ای هستند جاهای دیگر ندیدم این همه بروند و بیایند. به مهمانی، تعطیلات آخر هفته و سفر خیلی اهمیت می‌دهند و تا جایی هم که دلت بخواهد بریز و بپاش دارند». البته انگار گاهی چندان دل خوشی از این بریز و بپاش‌ها ندارد.

موقع خداحافظی می‌گوید: «خوب شد تماس گرفتید، دستتان درد نکند، من یک مقداری حرف زدم، سبک شدم.»

43....34

«اصفهانی‌ها فقط به گز معروفند... ما مال غرب اصفهانیم... خیلی کم مردم را می‌بینیم... معاشرت ندارم با کسی.» گوشی را می‌گذارد.

94....33

اجازه بدهید گوشی را بدهم به اخوی... محمد، بیا!

محمد گوشی را می‌گیرد:

ـ نه، اصفهانی خسیس نیست. حسابگره، پول الکی خرج نمی‌کند. پولی که در‌آورد را روی هوا خرج نمی‌کند، اما از خورد و خوراکش کم نمی‌گذارد.

ـ آخرین باری که ولخرجی کردم همین چند روز پیش بود که گوشی سونی گرفتم یک و 300.

ـ آخرین هدیه‌ای که دادم یک گوی بود که زیاد گران نبود، 40 تومان گرفتم.

این جوان بیست‌وشش ساله که در کار ساختمان‌سازی است، وقتی می‌خواهد گوشی را بگذارد دوباره عرق اصفهانی بودنش بالا می‌زند: «هر چه از اصفهانی‌ها می‌گویند باور نکنید، مردم اصفهان خیلی هم خوب خرج می‌کنند.»

73....32

خانم خانه گوشی را برمی‌دارد، موضوع را که برایش توضیح می‌دهم، بدون مکث می‌گوید: پس اجازه بدهید گوشی را بدهم به همسرم. همسر خانم خانه می‌پرسد چرا هماهنگ نشده مصاحبه می‌گیرم و پس از کمی گپ‌وگفت مشخص می‌شود شماره خانه یکی از مدیران اقتصادی استان اصفهان را گرفته‌ام. جالب است که «مقتصد بودن» اولین ویژگی اصفهانی‌ها از نگاه آقای مدیر اقتصادی است: «80-70 درصد اصفهانی‌ها مقتصدند. نه فقط اصفهانی‌های اصیل که کسانی که ساکن آن شده‌اند هم به صورت اکتسابی مقتصد شده‌اند. این البته فقط جنبه مادی هم ندارد، آنها تلاش می‌کنند برای هر کاری کمتر هزینه کنند و بیشتر به دست بیاورند. حتی در راه رفتن از مسیری می‌روند که زودتر به مقصد برسند.»

63....34

همین روزها وارد 32 سال می‌شود و از حدود 12 سال پیش که پدرش بازنشسته شده، با خانواده از خوزستان به اصفهان آمده‌ تا در هوای پاک‌تری نفس بکشد گرچه به نظرش هوای این روزهای اصفهان به هوای آن روزهای خوزستان شانه می‌زند. می‌گوید: «اصفهانی‌ها حسابگرند. برای ما که حسابی اهل بریز و بپاش بودیم، اصفهان این خوبی را داشت که عادت‌هایمان را عوض کرد.»

اگرچه به نظرش اصفهانی‌ها در برخی موقعیت‌ها مانند برگزاری مراسم مختلف کم نمی‌گذارند، ولی ویژگی‌های منحصر به خودشان هم دارند. «قدیم‌ترها اصفهانی‌ها اصلا مارک نمی‌پوشیدند اما حالا که مهاجر در این شهر زیاد شده، مارک‌پوشی هم دارد وارد فرهنگ اینجا می‌شود. هنوز هم مقاومت‌هایی در برابر استفاده از لوازمی که تبلیغ می‌شود اینجا هست. مثلا من گاهی از شوهر خواهرم که اصفهانی است و مغازه دارد، می‌خواهم مارک خاصی را برایم بیاورد اما او می‌گوید چرا پول به این چیزها می‌دهی؟»

24....32

صدای نسبتا پیری دارد و لهجه شیرینی. می‌گوید: «دخترم من نمی‌دانم چه بگویم» اما باز هم به چند سوالم، جواب‌های کوتاه می‌دهد: «همه جور آدمی هست اینجا، بعضی‌هایشان هستند، بعضی‌ها‌یشان هم نه... در خانواده من... نه، تقریبا نه... خودم؟... نیستم، دلم می‌خواهد هر چه دارم، به مردم بدهم تا خوشحالشان کنم... البته چیز زیادی هم ندارم، برایشان مجانی خیاطی می‌کنم.»

مریم محمدپور-چمدان ( ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۷ انتشار یافته: ۱۹
محمد جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۲
۱۰
بیشترین جوانان شهید شده مال این شهره و همچنین بالاترین كمكها در زمانی كه منطقه ای از كشور دچار حادثه ای شده و نیز بیشترین مدارس خیر ساز مربوط به این شهر هست و........
محمود گلابدره ای
United States of America
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۲
۷
جذاب و خواندنی! هم دست شما درد نكنه، هم دست اصفهانی‌ها به خاطر این جوابای قشنگشون. اصفهانی‌ها از با محبت‌ترین و دست و دلباز ترین مردم ایرانن.
حشمت
Germany
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۲
۱۰
اگر اصفهانیها خسیس بودند اینقدر شهرشون آباد و لوكس نبود . من فكر میكنم خیلی ها از روی حسادت این حرف را می زنند و یا از روی جهل و نادانی . من خودم كسی را دیدم كه كلی وقت از خسیس بودن اصفهانیها گفت ، چند دقیقه بعد كه موضوع گفتگو چیز دیگری بود تعریف كرد كه چند روز پیش با خانواده ام جمعاً 4 نفر رفتیم رستوران چهل هزار تومان پول دادم تا یك هفته سرم درد می كرد و هیچی نخوردم . من كه داشتم از تعجب میمردم .
حمیدرضا سجادیان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۳
۶
باتشكر از گزارش بسیار خوبتون.
من یه اصفانیه اصیلم و در این مورد باید بگم اصفانیا فقط كلاه سرشون
نمیره هیچوقت و به همین خاطر بعضیها خیلی ناراحت میشن.و وصله
خسیس بودن بهشون میچسبونن.
ناشناس
Germany
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۳
۴
اقا حشمت خدا وكیلی فقط 4 نفر رفتن رستوران اونوقت 40 هزارتومان پول خرج كردن!.....
توانا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۱
۴
اصفهانیا خسیس نیستن ولی اهالی بعضی شهرهای دیگه واقعا خسیسند. خودشون میان خونه ات لنگر میندازن ولی تو كه خونه شون بری كم محلیت میكنن.
بابك
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۶
۴
اهانت به اشخاص و اقوام به طرق مستقیم و غیر مستقیم فكر نكنم با ایرانی بودن ما هماهنگی داشته باشد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۷
۴
تمام این نسبتهایی كه ما در غالب شوخی و جك به همدیگر نسبت میدیم در واقع نوعی تخریبه
ALI
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۳
۸
واقعا اصفهان را دوست دارم
اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
ما برای امنیت كشورمان و دفاع از ناموس وطنمان با خون 23 هزار شهید بزرگترین دست دلبازی كردیم كشورهای درگیر جنگ جهانی هنوز به سربازان خود احترام میگذارند ما مردم اصفهان اگر میتوانیم در جوكهای شما جایی داشته باشیم این اصلا ما را ناراحت نمیكند و مسروریم كه باعث شادی شما ملت ایرانیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۶
۲
جالب بود. لطفاً گزارشی هم از اینكه، اهالی بعضی شهرها به مسافرا آدرس اشتباه میدن، تهیه كنید. ممنون.
حشمت
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۱
۳
احمالاً رفته بوده فلافلی والا مگه 4 نفر بروند رستوران 40000 تومان میشه . موضوع بحث نفرات و مبلغ نیست چیز دیگه هستش
بندرعباس
Australia
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۲
۴
نه اینكه خسیس نباشن شاید هستن ... ولی چندان مهم نیست اینم یه بخش از وجود ادمهاست...شاید در خرج كردن به موضوع هایی فكر می كنن كه ما بندری ها كمتر اهمیت میدیم ...ولی مطمئن باشید هر انسانی كه باور داشته باشه زندگی خیلی كوتاهه زیاد خودشو اذیت نمی كنه ....من به نظر خودم خسیس هستم ولی خیلی ها می گن نیستی ولی ادمی خودشو بهتر میشناسه ......واین در مقایسه با ادمها انجام میگیرد
شورانگیز
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۲
۹
گر نباشد چیزكی مردم نگویند چیزها!!!!!
لری كه اصفهانی شد
-
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
من در اصل لر بختیار هستم و در اصفهان زندگی و به دنیا آمدم...اما انقدر كه به این شهر اعتماد و علاقه دارم و عاشقانه آنرا و مردمش را دوست دارم هیچ كجارا دوست ندارم....
اصفهانی اگر خسیس بود تمیز ترین و شهر را نداشت و با جمعیت كمش دو برابر تهران بزرگ كار و سرمایه نداشت...
اصفهانی اگر خسیس بود شهردارش دزد بود، اصفهانی اگر خسیس بود بیشترین كمك را به مردم بم بعد از زلزه نمیكرد....اصفهانی یعنی روح مخلص خدا
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۲
۵
اینها كار انگلیس در دوره استعماریش بوده كه در میان جوامع برای اختلاف افكنی ابتدا در فكر جدایی فرهنگها با این شیوه های طنز و تمسخر شروع می كرده كه هم به هدفش نایل شود و هم در موقع جوابگویی بگویند این جوك و طنز است و منظوری نیست اگر مردم فریب این روباه مكاررا نمی خوردند و فرهنگ دوستان ما نیز به فكر فرهنگ مردم بودند باید به جای اینكه در طنز و جوكهایشان بگویند یك تركی یا اصفهانی یا كرد میگفتند یك انگلیسی یا المانی یا امریكایی كه لااقل جلوی این فرهنگ متجاوز غربی را می گرفتند مردم ما باید این فرهنگ غلط بیگانه را تغییر دهند در بین همه اقشار مردم ما خصایص مختلفی وجود دارد و فقط به قشر خاصی نیست كه قشری بخواهد از ان مخالفت یا جانبداری كند درصد های كمی بین قشرها همیشه وجود دارد كه دشمنان بتوانند به ان استناد كنند ، ما نباید فریب بخوریم و ادامه دهنده راه بیگانگان باشیم
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۳
۹
چند سال پیش برای اولین بار با خانواده رفته بودیم اصفهان. نیمه شعبان بود و ما بی خبر از جشن اصفهانیها. در بازار بزرگ نزدیك میدان امام اصفهان، دهها دیك بزرگ آش برپا بود و تا دلتان بخواهد من و خانواده ام آش خوردیم، چه آش خوشمزه ای! واقعا جایتان خالی. عصر دیدیم در همه خیابانها دارند برای شب و فرداصبح اون روز هم كمكهای مردمی برای آش نذری تهیه می كنند و واقعا همه مردم كمك كرده بودند. بستنی و چایی و دوغ و شیرینی و .... هم در این جشن مردمی خوردیم، همه اش صلواتی... فقط برای رفتن به رستوران برای خوردن بریونی ناچار شدیم دست به جیب ببریم! خاطره آش اصفهان را هرگز فراموش نمی كنیم. اصفهان هم شهر قشنگی است و هم مردم هنرمند و مهربونی دارد، حیف كه زاینده رودشان خشك شده است....
شهروز
Japan
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۲
۲
با سلام یكی از كاهایی كه صدا و سیما میتواند انجام دهد سوژه سازی برای لطیفه هاست. به این معنی كه مثلا با ساختن یك شخصیت كه لهجه یا لباس قوم خاصی را به تن ندارد اورا به عنوان یك فرد با مشخصه ویژه معرفی نماید تا مردم در لطیفه ها از آن استفاده كنند. مثل آقای ملون یا سق سیا و... كه قبلا معروف بودند. این باعث میشود كرامت اقوام ایرانی حفظ و زمینه غیبت كم شود
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
۵
۷
اصفهانی جماعت زرنگه و نمیذاره كلاه سرش بره ولی خساست هرگز...
وقتی مهمون واسش میاد جونش را پیشكش مهمون میكنه ...
اصفهانی ام و به اصفهانی بودنم افتخار میكنم و عاشق اصفهانم....
حیف و صد حیف كه زنده رودم خشك است و بی آب...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها