9 شهریور، ناپدیدشدن امام موسی صدر

امروز 9 شهریور 1393 هجری شمسی؛ 4 ذی القعده 1435 هجری قمری؛31 اگوست 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده،بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۱۵۸۹
9 شهریور، ناپدیدشدن امام موسی صدر

هجری شمسی

9 شهریور 1286

متن قرارداد تقسیم ایران میان روسیه و انگلستان ـ قرارداد 1907ـ انتشار یافت.

9 شهریور 1326

حسن پیرنیا، ـ مؤتمن الملک‌ـ رئیس دوره‌های اولیه مجلس شورای ملی، در 73 سالگی در تهران درگذشت‌.

9 شهریور 1350

بیست و دومین دوره مجلس شورای ملی که در 14 مهر 1346 آغاز به کار کرده بود، پایان یافت.

9 شهریور 1357

امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان 5 روز پس از آن که از الجزایر وارد طرابلس ـ لیبی ـ شد، ناپدید گردید.

9 شهریور 1365

عملیات کربلای دو با هدف آزادسازی ارتفاعات حاج عمران آغاز شد.

9 شهریور 1376

دکتر محمد کریم پیرنیا استاد برجسته رشته معماری درگذشت. او در یزد متولد شد و تحصیلاتش را تا سطح متوسطه و زادگاهش به اتمام رساند. پیرنیا از اوایل نوجوانی به فراگیری اصول معماری سنتی ایران بسیار علاقه مند شد. او تجربیات استادان برجسته قدیمی را با اصول جدید درآمیخت. دکتر محمد کریم پیرنیا در مرمت صدها بنای و ساختمان تاریخی نقش مثمر ثمر و فعالی داشت و آثار مرمتی بسیار از خود به جای گذاشت.

هجری قمری

4 ذی القعده 681

ابوالمظفَّر عطامَلِک علاءالدین بن بهاءالدین محمد بن محمد جُوینی وزیر و سیاستمدار ایرانی درگذشت وی در سال 623 ق در جوین از توابع خراسان متولد شد. پس از خاتمه‏ی تحصیل وارد کارهای دیوانی شد، زیرا پدر و برادر وی از دیوانیان بودند. وی پیش از حمله‏ هلاکوخان به ایران، سفرهایی به مغولستان نمود. در سال 657 ق، هلاکوخان پس از فتح بغداد، حکومت عراق را به عطاملک واگذاشت و او تا سال 680 در این شغل باقی بود. با حضور عطاملک جوینی در دستگاه اداری مغولان، اقدامات بی‏رحمانه‏ی آنان علیه مردم تا حدودی کاهش یافت. او 24 سال، اداره‏ی عراق را به عهده داشت اما دشمنانش به تدریج، خان مغول را به او بدبین کردند. بدین ترتیب اقتدار عطاملک تدریجاً افول کرد و خان مغول بر او چندان سخت گرفت که در اثر این فشارها وفات یافت. عطاملک جوینی مؤلف تاریخ معروف جهانگشای فارسی است که شامل تاریخ چنگیز خان و هلاکوخان مغول و شرح جنایات آنان می‏باشد. از آثار خیریه‏ی جوینی احداث نهر نجف است. او در آن سرزمین مقدس، نهری حفر کرده و با صرف هزینه‏ای فراوان، آبِ رودِ فرات را به حوالی نجف اشرف جاری نمود.

میلادی

31 اگوست 1821

هرمان لودویک هلمهولتز فیزیکدن آلمانی متولد شد. او در 1849 استاد فیزیک و فیزیولوژی دانشگاه های برلین و هایدلبرگ شد. او گرچه به عنوان فیزیکدان، زیست شناس و پزشک شهرت داشت، ریاضیدان و فیلسوف نیز بود و ضمن بسط دامنه استعمال قانون بقای انرژی آن را تحت فرمول ریاضی درآورد. هلمهولتز واضع اصول هیدرودینامیک و آیرودینامیک و مخترع دستگاه اوفتال موسکوپ برای دیدن قسمت های درونی چشم است. او در 73 سالگی درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها