نگاهی به برنامه‌های پرمخاطب آیتمی در جهان

برنامه‌های آیتمی پر بیننده‌ جهان

از قدیم گفته‌اند هر کس صبح زود سر کار برود، روزی بیشتری نصیبش می‌شود و به نظر می‌رسد رسانه هم از این قاعده مستثنا نیست و یکی از بهترین راه‌های جذب مخاطب، برنامه‌های ترکیبی بخصوص از نوع صبحگاهی‌اش است.
کد خبر: ۷۱۱۴۹۵
برنامه‌های آیتمی پر بیننده‌ جهان

برنامه ترکیبی ـ آیتمی، یکی از سبک‌های برنامه‌سازی در تلویزیون است که به مجله تصویری هم موسوم است. این سبک برنامه‌ها با توجه به ساعت پخش خود از رسالت خاصی برخوردارند. مجلات صبحگاهی در ساعات ابتدای روز خود را وقف ایجاد نشاط و تولید انرژی برای مخاطبی می‌کنند که یک روز کاری را پیش‌رو دارد. درواقع برنامه‌های صبحگاهی تزریق انرژی مثبت به مخاطب را رسالت خود می‌دانند، پس با انتخاب دکورهای شاد، مفرح و با نشاط و نیز موسیقی‌های تازه، اجرای گرم و پرنشاط مجریان و ارائه مطالبی متناسب سعی در جذب مخاطب دارند. پخش این برنامه‌ها معمولا از ساعت 6 تا 9 صبح شروع می‌شود و چند طیف مختلف را دربرمی‌گیرد و مخاطبان آن مردان، زنان شاغل، بچه‌های مدرسه‌ای و در نهایت کارمندان خاص مشاغل شیفتی هستند. برنامه‌های ترکیبی ـ آیتمی ظهر، به علت مخاطبان این ساعت خود که بیشتر خانم‌های خانه‌دار هستند، به فضای خانوادگی تعلق دارند و مسائل مربوط به این کانون را که عبارتند از مسائل زوجین، تربیت فرزندان، مسائل مربوط به خانم‌ها و... را مطرح می‌کنند. برنامه‌های شبانگاه با همان قالب با مخاطبی روبه‌رو هستند که یک روز کاری را پشت سر گذاشته و اکنون درصدد رسیدن به آرامش است. بنابراین تلویزیون در این ساعات خود را موظف به آرامش بخشیدن به مخاطب و دور کردن تنش‌های روزانه او می‌داند. غول‌های رسانه‌ای جهان از این سبک برنامه‌سازی بشدت استقبال می‌کنند. باهم چند نمونه از این نوع برنامه‌سازی را مرور می‌کنیم.

طلوع آفتاب آخر هفته

«طلوع آفتاب آخر هفته»، نام ویژه‌برنامه‌ای است که از سال ۲۰۰۶ ساعت 7 روز‌های تعطیل از شبکه هفت استرالیا پخش می‌شود. مدت زمان این برنامه ترکیبی ـ آیتمی، دو ساعت است. مصاحبه، دعوت از مهمان، اعلام آب و هوا ورزش از بخش‌های مختلف این برنامه است. علاوه بر این، شبکه هر نیم ساعت یک‌بار اقدام به پخش اخبار می‌کند.

با توجه به این‌که طلوع آفتاب برای تمام استرالیا پخش می‌شود و از آنجا که استرالیا دارای چند منطقه زمانی است، در هر قسمت از آن مردم این برنامه را در زمان‌های متفاوت نگاه می‌کنند.

با آل بیدار شو

«با آل بیدار شو» با اجرای آل روکر، یکی از برنامه‌های پرطرفدار شبکه ان‌بی‌سی آمریکاست. این برنامه هر روز از ساعت 5 و 30 دقیقه تا 7 صبح به صورت زنده پخش می‌شود و شامل قسمت‌های هواشناسی، خبر و مصاحبه با افراد مشهور است. البته این برنامه صبحگاهی از سال ۲۰۰۹ پخش خود را آغاز کرده و چند بار دچار تغییرات اساسی در طراحی دکور و لوگوی برنامه شده است. ظاهرا یکی از بخش‌های جذاب با آل بیدار‌ شو بخش مربوط به اعلام وضع آب و هواست که به شکل خاصی اجرا می‌شود.

بیدار شو

در بین برنامه‌هایی که از چند بخش مختلف تشکیل می‌شوند، برنامه «بیدار شو» جایگاه خاصی در برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون استرالیا دارد. این برنامه به‌شدت سعی دارد سبک زندگی مردم غرب استرالیا را بهبود ببخشد. اغلب مهمانان این برنامه سیاستمداران برجسته، بنگاه‌های خیریه، گروه‌ها، سازمان‌های اجتماعی و ورزشی هستند.

بیدار شو دارای آیتم‌هایی مانند اخبار محلی، ورزش، آب و هوا، قیمت سوخت، امور جاری یا گفت‌وگو با مسئولان سازمان‌های محلی است. وجه تمایز این برنامه با دیگر برنامه‌ها معرفی فرصت‌های شغلی و اجتماعی برای استعدادهای جوان است. بیدار شو از سال 2006 راس ساعت ۷ صبح شروع و تا ۸ صبح پخش می‌شود. بیدار شو چند جایزه در بخش‌های مختلف برنامه‌سازی کسب کرده است.

صبح جو

این برنامه که پخش آن از سال ۲۰۰۹ شروع شده، برنامه‌ای صبحگاهی است و متعلق به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکاست. صبح جو هر روز از ساعت ۶ تا ۹ صبح پخش می‌شود و یکی از ویژگی‌های آن دعوت از مهمان‌های ویژه مانند جو بایدن، هیلاری کلینتون، رودی جولیانی، مایک هاکبی، جان مک‌کین، باراک اوباما، ران پل و میت رامنی است. این برنامه یکی از جدی‌ترین رقبای برنامه‌های صبحگاهی شبکه‌های دیگر مانند سی‌ان‌ان و فاکس محسوب می‌شود. صبح جو شامل آیتم‌هایی چون مرور تیتر روزنامه‌ها، اخبار ورزشی، میزگرد سیاسی و بخش ویژه بینندگان با عنوان امروز چه آموخته‌اید، است.

مایک ومایک

«مایک ومایک» یکی دیگر از برنامه‌های ترکیبی صبحگاهی است که از شبکه اس‌پی‌ان‌تو پخش می‌شود. این برنامه با رویکرد ورزشی به صورت طنز به بررسی اخبار و حاشیه‌های پیشامدهای روز می‌پردازد. یکی از خصوصیت‌های این برنامه نوع اجرای آن است که به شکل رادیویی اجرا می‌شود و از نکات جالب آن اجرای طنز آمیزش است که دو مجری مدام در حال کری خواندن در‌باره تیم مورد علاقه‌شان برای یکدیگر هستند. «مایک و مایک» دارای آیتم‌هایی مانند خبر، مصاحبه با کارشناسان، نظرسنجی و مسابقه است و جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های از این نوع محسوب می‌شود.

صبح بخیر بریتانیا

«صبح بخیر بریتانیا» برنامه‌ای است ترکیبی و صبحگاهی که از فوریه 1983 در حال اجراست. یکی از نکات عجیب این برنامه به ادعای عوامل سازنده آن، این است که تاکنون نزدیک به 30 هزار مهمان روی مبل آن نشسته‌اند. صبح بخیر بریتانیا از اخبار و امور جاری، آب و هوا، کارتون، موسیقی و بسیاری از مهمانان محبوبی که به این برنامه دعوت می‌شوند، استفاده می‌کند.

«عکس فوق» اولین شات افتتاحیه از این برنامه است که در آن مجریان برنامه وینسی، ریچارد کلید، آن الماس، نیک اوون و... را نشان می‌دهد. ساعت در تصویر، ساعت 6 و 15 دقیقه است که زمان شروع برنامه را مشخص می‌کند. نکته دیگر این‌که برنامه برای همه مستعمرات قبلی انگلستان مانند استرالیا نیز پخش شده است.

صبح بخیر با آن و نیک

«صبح بخیر با آن و نیک» نام برنامه انگلیسی زبان دیگری است. این برنامه تلویزیونی ‌که از اکتبر ۱۹۹۲ تا می ۱۹۹۶ از شبکه بی‌بی‌سی‌ وان پخش می‌شد، مخاطبان زیادی داشت و همواره در رقابت با دیگر برنامه صبحگاهی بریتانیا یعنی صبح بخیر انگلستان بود. این برنامه شامل بخش‌هایی چون آموزش باغبانی، مد، دامپزشکی، پخت و پز و... بوده است.

این است صبح سی‌بی‌اس

این برنامه که با اجرای هری اسمیت گوینده سابق خبر صبح بخیر آمریکا از سال ۱۹۸۷ از شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پخش می‌شود و شامل بخش‌های مختلفی مانند اخبار فشرده، تحلیل اخبار روز، هواشناسی و... است. ویژگی این برنامه دکور آن است که دارای دو بخش داخلی و بیرونی است. استودیوی این برنامه کاملا شبیه فضای داخلی خانه طراحی شده و دارای کفپوش و تزئینات داخل خانه است که در آنجا قسمت‌های مختلف برنامه اجرا می‌شود. در قسمت دیگر این استودیو فضایی شبیه دفتر کار طراحی شده است. این استودیو دارای یک نمایشگر بزرگ برای بررسی اخبار و آب و هواست که جزو جذاب‌ترین بخش‌های این برنامه است. (سجاد قهران/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها