8 شهریور، شهادت رجایی و باهنر رئیس جمهور و نخست وزیر

امروز 8 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 3 ذی القعده 1435 هجری و 30 آگوست 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۱۱۳۱
8 شهریور، شهادت رجایی و باهنر رئیس جمهور و نخست وزیر

هجری شمسی

8 شهریور 1286

میرزا علی اصغرخان اتابک ـرئیس الوزرا ـ مقابل در مجلس شورای ملی ترور شد. قاتل وی بلافاصله خودکشی کرد.

8 شهریور 1286

وزیر مختار انگلیس، قرارداد تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ روسیه و انگلستان را طی یادداشتی تسلیم وزارت امور خارجه ایران کرد.

8 شهریور 1297

ابراهیم منشی زاده و اسدالله ابوالفتح زاده ـ اعضای موثر کمیته مجازات ـ هنگام فرار، هدف گلوله قرار گرفتند و به قتل رسیدند.

8 شهریور 1303

سردار سپه رئیس الوزراء، کابینه خود را تشکیل داد. این کابینه تا 28 آذر 1304 برقرار بود

8 شهریور 1348

سیدضیأ الدین طباطبایی ـ عامل کودتای سوم اسفند 1299 ـ در 80 سالگی در تهران درگذشت‌.

8 شهریور 1360

محمد علی رجائی (رئیس جمهور)‌ و محمدجواد باهنر (نخست‌وزیر) در انفجار بمب در ساختمان نخست وزیری به شهادت رسیدند. سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت.

هجری قمری

3 ذی القعده 1316

"آیت‏ اللَّه سیدمحمد فشارکی" فقیه محقق و عالم امامی درگذشت . وی از بزرگان علمای شیعه در اوایل قرن چهاردهم هجری و از شاگردان میرزای شیرازی است. او در همان زمان، مرجعِ تدریسِ افاضل بسیاری در سامرا بود. پس از وفات استاد، راهی نجف اشرف گردید و حوزه‏ درس وی نیز در آن سامان برپا شد. میرزای نایینی و حاج شیخ عبدالکریم حائری و دیگر بزرگان از شاگردان ایشان هستند. مراتب علم و فضل آیت اللَّه فشارکی به اندازه‏ای است که درکلمات برخی از بزرگان به "استادِ کبیر" معروف است. علی رغم فراهم بودن شرایط لازم جهت به دست گرفتن ریاست علمی و مرجع دینی، به این امور اعتنایی نکرد و تنها به تدریس و تالیف پرداخت. اِصالةُ البَرائه، الاغتسالِ و الفُروعُ المُحَمَّدیَّه ازآثار اوست. مدفن این عالم بزرگ در نجف واقع شده است.

میلادی

30 آگوست 1987

"ناجی العلی" طراح و کاریکاتوریست معروف فلسطینی درگذشت . وی در سال 1937م در فلسطین به دنیا آمد ولی بر اثر خشونت و اشغال‏گری صهیونیست‏ها، در کودکی به همراه خانواده ‏اش مجبور به اقامت در اردوگاهی در جنوب لبنان شد. وی که با درد و رنج فلسطینی‏ها و جنایات صهیونیست‏ها از نزدیک آشنا بود، بر اساس گرایش و ذوق هنری خود، به طراحی و کاریکاتور روی آورد و با کاریکاتورهای خود، ضمن آگاه ساختن افکار عمومی، رژیم صهیونیستی را رسوا و افشا می‏ کرد. سرانجام تروریست‏های موساد ناجی العُلی را هنگام عزیمت به دفتر کارش در لندن در 22 ژوئیه 1987م مورد هدف قرار دادند که سرانجام پس از 38 روز بیهوشی، در روز 30 اوت 1987م در 50 سالگی درگذشت. اتحادیه بین‏ المللی ناشران، جهت ارج‏نهادن به هنر سیاسی ناجی‏ العُلی، شش ماه پس از مرگ این هنرمندِ مبارز فلسطینی، جایزه قلمِ طلاییِ آزادی را به وی اهدا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها