عباس​سجادی، مجری- کارشناس برنامه‌های ادبی:

تلویزیون کتاب های ادبی جدید را معرفی کند

ادبیات در سرزمین ما یکی از چشمگیر‌ترین پدیده‌هاست، برای این‌که اصلا مردم ما خودشان شعرند و با ادبیات زاده می‌شوند و با ادبیات هم از جهان خارج می‌شوند و به هر دلیلی خوشبختانه تا حالا ادبیات بخش قابل توجهی از زندگیشان بوده است و به نظر می‌رسد در این تعامل رسانه نقش مسئولانه‌ای در دوران فعلی نسبت به ادبیات دارد.
کد خبر: ۷۰۹۲۷۵
یادداشت محمد صالح علا درباره برنامه های ادبی تلویزیون

فکر می‌کنم اکنون وضع ادبیات خوب است و خوب است چون پژوهشگران، نویسندگان و شاعران همه در کار تولید ادبیات هستند، اما در این میان یک مشکل اساسی وجود دارد و آن این​​که نیاز به ادبیات احساس نمی‌شود و این خیلی موضوع مهمی است. شاید حرف من شوخی به نظر بیاید، اما حتما دیده‌اید شهرداری یک تابلوهایی می‌گذارد سر چهارراه‌ها که وضع هوا را نشان می‌دهد، مثلا نشان می‌دهد که امروز هوا بد است و کودک و کهنسال نباید از خانه بیرون بیایند. عجیب است، ولی شاید به همان اندازه نیاز است سر چهار‌راه‌ها تابلویی برای غلظت ادبیات نصب بکنند و مسئولانی هم باشند که بگویند امروز بچه‌ها و خانم‌ها از خانه بیرون نیایند، زیرا امروز غلظت بی‌ادبی بالاست!

ما باید یک قرار تازه‌ای برای تولید ادبیات در سرزمینمان بگذاریم، وقتی شاعری در خانه‌اش نشسته و دارد شعر تولید می‌کند یا نویسنده‌ای، داستان تازه‌ای می‌نویسد یا محققی کار پژوهشی انجام می‌دهد این به تنهایی خیلی اثرگذار نیست، ولی یک نفر که در جامعه حرفش بسرعت منتشر می‌شود و حرفش بازخورد دارد، خود به خود مهم می‌شود که چه می‌گوید و چه کار می‌کند. از این منظر توقع از صدا و سیما بیشتر است، ولی من نمی‌دانم چه کار باید کرد تا بیش از اینها بین رسانه و ادبیات تعامل برقرار شود.

باید اتفاقی بیفتد که بحث تحقیق در برنامه‌های مختلف جدی گرفته شود. خود من بیشتر تهیه‌کننده و برنامه‌ساز بوده‌ام و چند برنامه هم مجری بوده‌ام و با مجری سر و کار داشته‌ام و البته تدریس کرده‌ام و سال‌هاست در رادیو برنامه دارم، اما یادم نمی‌آید بدون تحقیق سر برنا‌مه‌ای بروم. این خیلی مهم است که برنامه براساس نیازهای مخاطب تولید شود.

واقعیت این است که ادبیات گذشته برای گذشته است و ادبیات آینده هم برای آینده و در این میان چیزی که به آن کم می‌پردازیم و پرداخته‌ایم، ادبیات روز ماست و چیزی است که نمایانگر ایرانی بودن ما باشد. بعضی برنامه‌ها را که می‌بینید، واقعا نمی‌دانید کجایی هستند؛ از نظر شکل و ساختار و حرکت دوربین خیلی خوب هستند، ولی آنچه در این برنامه‌ها مغفول مانده فرهنگ ایرانی است و این تبعات دارد و اصلا چیز خوبی نیست. می‌گویند اگر فرانسه یا پاریس‌ ویران شود، کافی است رمان‌هایی که بالزاک نوشته بازخوانی شود تا مجددا آداب و رسوم، ساختمان‌ها و معماری را بنا کرد. آیا ما چیزی داریم که مبتنی بر آن بتوانیم فقط کرج یا لواسان را بازسازی کنیم، ما خیلی جفا کردیم. (محمد صالح‌علا/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها