جشنواره فیلم سارایوو با تجلیل از دو فیلمساز فلسطینی، شاهد فراخوان کن لوچ کارگردان مشهور بریتانیایی برای تحریم اسراییل شد.
کد خبر: ۷۰۸۵۳۴
کارگردان مشهور بریتانیایی خواستار تحریم اسراییل شد

در جشنواره سینمایی سارایوو کن لوچ با «قلدر» خواندن آمریکا گفت تمامی برنامه های فرهنگی که در آنها ردپایی از اسراییل وجود دارد، باید تحریم شوند.

وی در مراسمی که برای تجلیل از دو کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو برپا شده بود سخنرانی تاثیرگذاری ایراد کرد که با تایید حضار نیز روبه رو شد.

کارگردان «بادی که کشتزار جو را می لرزاند» شب گذشته جایزه بنیاد کاترین کارتلیج را به عبدالسلام شهاده و اشرف مشهراوی دو کارگردان فلسطینی اهدا کرد.

لوچ این دو کارگردان را به عنوان دو تن از بزرگترین فیلمسازان جهان امروز خواند زیرا از غزه فیلم می سازند.

با تاکید بر خاطراتی از محاصره سارایوو در فاصله سال های 1992 تا 1996، لوچ گفت: می دانم مردم این سرزمین تلاش و شجاعتی را که در شرایط محاصره مورد نیاز است، می شناسند و می‌دانم شما بیش از هر جای دیگری با مردم غزه احساس همدردی می کنید. این دو کارگردان هم تنها برای بقا مبارزه نمی کنند، بلکه دارند فیلم‌های فوق العاده می سازند.

کن لوچ با بیان احساساتش از کشتار مردم غزه به عنوان خشم و ناامیدی عظیم گفت: کشور من، در نهایت شرمندگی، رفتارهای قلدرانه آمریکا را دنبال می کند. اما ما هم بی قدرت نیستم. ما هم می‌توانیم با هم وارد عمل شویم.

در این بخش از سخنرانی‌اش بود که کن لوچ پیشنهاد کرد باید کاملا همه فعالیت‌های فرهنگی را که ردی از اسراییل در آن وجود دارد، تحریم کرد.

وی افزود: این شامل فیلم، موسیقی، مطالعات دانشگاهی، همه چیز می شود.اسراییل باید به یک رژیم کاملا منفور و پس زده بدل شود. حتی بگویم اسراییل نباید در مسابقات موسیقی یوروویژن حضور داشته باشد و هیچ تیم فوتبال نباید در رقابت‌های اروپایی با تیم این کشور بازی کند. من نمی‌دانم از کی اسراییل جزو اروپا شده، انگار جغرافی من خوب نیست.

این کارگردان مشهور جهانی پیش از این که جوایز این دو کارگردان را به آنها اهدا کند، افزود: این دو فیلم دو داستانی را بیان می کنند که لازم است ما آنها را بدانیم.

مشهراوی فیلمساز فلسطینی که به عنوان یک مهاجر در غزه زندگی می‌کند و تاکنون جوایز دیگری را برای پوشش وقایع حمله اسراییل به غزه در سال 2008 و 9 دریافت کرده گفت: من این قلب سارایوو را به مردم غزه تقدیم می کنم زیرا می‌دانم این قلب مردم است که همان چیزی را که ما تلاش می کنیم نشان دهیم، تجربه می‌کند.

وی افزود: من اینجا هستم تا صدای بچه‌هایی را که کشته شده اند به گوش شما برسانم.

فیلم های مشهراوی دربرگیرنده ماجرای غزه و فلسطینی‌هاست، اما او فیلم‌های دیگری نیز با تمرکز بر موضوع هایی از مناطق دیگر مانند «بردگی در یمن» و «جاده‌ای به تاورگها» درباره لیبی ساخته است و جایزه بروکسل را برای حقوق بشر از آن خود کرده است.

همکار وی عبدالسلام شهاده نیز در غزه زندگی می کند و بیش از 15 فیلم مستند چون «نیشکر»، «بازمانده»، «رنگین کمان و سایه» در کارنامه اش دارد که در جشنواره‌های بین‌المللی به نمایش درآمده‌اند.

جشنواره فیلم سارایوو که از 15 آگوست تا 23 (24 مرداد تا اول شهریور) برگزار می شود، امشب آخرین شب خود را پشت سر می‌گذارد.

کن لوچ فیلمساز بریتانیایی و جامعه‌گرای شناخته شده تا کنون جوایز بسیاری از جمله جایزه فستیوال کن برای فیلم «بلک جک» را در سال 1979 و همچنین نخل طلای سال 2006 را برای فیلم «بادی که کشتزار جو را می‌لرزاند» که درباره جنگ استقلال ایرلند بود، از آن خود کرده است. او همچنین برای ساخت فیلم «سهم فرشتگان» که توسط لاورتی نوشته شده بود نیز برنده جایزه هیات داوران کن شده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها