دستاورد جدید مهندسان سامسونگ؛

ساخت تلویزیونی هوشمند با فریمی از چوب+عکس

این روزها سازندگان تلویزیون‌ سخت در تلاشند علاوه بر واقعی‌تر ساختن تصاویر، کارکردهای دیگری را نیز برای جعبه‌ جادو تعریف کرده و تلویزیون را به ابزاری همه‌کاره تبدیل کنند.
کد خبر: ۷۰۴۱۴۰
جعبه‌های هوشمند و آینده پخش تلویزیونی

حالا تلویزیون‌ها می‌توانند صدای شما را بشناسند یا حرکت دست را تشخیص دهند، برنامه‌های دلخواهتان را برای شما باز پخش کنند یا فهرست متنوعی از درگاه‌های ورودی و خروجی یو.اس.بی (USB)، اچ.دی.ام.آی (HDMI) و... را با فضا‌های ذخیره جانبی متصل شده در هر لحظه که بخواهید، به نمایش بگذارید. امروزه این کارایی‌ها جزو کارهای عادی تلویزیون‌ها محسوب می‌شوند. هر چقدر تلویزیون‌ها پیشرفته‌تر می‌شوند، بیشتر از پیش جای خالی خلاقیت در آنها احساس می‌شود. البته این مساله تا قبل از تلاش تلویزیون‌ها برای استفاده از اینترنت چندان به چشم نمی‌آمد. تا پیش از ورود تلویزیون‌ها به عرصه اینترنت، تجربه‌های کاربران به مراتب بیشتر از حالا بود، شبکه‌های گسترده و بسیار قدرتمند تلویزیونی با آن سابقه‌های درخشان‌شان اجازه ورود رقیبی دیگر را به این صحنه نمی‌دادند. اما پس از رواج رسانه‌های اینترنتی و پخش انواع محتوای رسانه‌ای و کانال‌های تلویزیونی گوناگون شبکه‌های بزرگ و کوچک از طریق اینترنت، نیاز همه‌جانبه روز افزون به وجود یک پخش‌کننده چند رسانه‌ای دیجیتال در بازار حسابی حس شد. اواخر سال 2006 میلادی کمپانی محبوب اپل (Apple) دست به معرفی محصول جدید خود اپل تی.وی زد که مانند دیگر تولیداتش تحول عجیبی در این عرصه ایجاد کرد. محصولی که بی‌توجه به تلاش‌های کم توفیق قبل از خود، راهی تازه را طی کرد و اکنون شاهد سومین نسل آن هستیم.

پس از ورود این محصول بود که کمپانی‌های دیگر با الهام گرفتن و دنباله روی از آن، با ابداع دستگاه‌هایی مثل گوگل تی.وی و انواع پخش‌کننده‌های چندرسانه‌ای (مدیاپلیر‌ها) شروع به تولید اولین نسل پخش‌کننده‌های خود کرده و قدم به این میدان رقابت گذاشتند. در این زمینه هم اخیرا گوگل کروم کست (Chromecast) را معرفی کرد و آمازون این روزها در جنب و جوش معرفی محصول جدید خود (Amazon Fire TV) است. اپل تی.وی که از همه این دستگاه‌ها موفق‌تر بود، وسیله‌ای جمع و جور و کوچک است که از طریق اینترنت شما را قادر می‌‌کند تمام فیلم‌ها، سریال‌ها، برنامه‌های ورزشی، موسیقی و دیگر برنامه‌های مورد علاقه‌تان را پیدا کرده و به تماشا بنشینید یا ممکن است در خانه شبکه‌ای کوچک درست کرده باشید و بخواهید فیلمی را که روی دیسک سخت (هارد درایو) رایانه یا لپ‌تاپ دارید در تلویزیون ببینید. اپل تی‌وی راهکاری ساده و جذاب برای لذت بردن بیشتر از فیلم، سریال و موسیقی دلخواه را به کاربران ارائه کرد. پیرو این موفقیت‌های بزرگ و رواج سیستم عامل اندروید در گجت‌های هوشمند، شرکت‌های دیگر نوپا و بعضا گمنام در اقصی نقاط جهان و خصوصا در کشور چین نیز دست به تولید نمونه‌های اندرویدی مشابه این مدیا پلیرهای صاحب نام زدند که بعدها این دستگاه‌ها با نام‌هایی مانند اندروید پی.سی.تی.وی (Android PC TV)، پی.سی.تی.وی باکس (PC TV Box) و سرانجام این روزها با نام اسمارت باکس تی.وی (Smart Box TV) در بازار مصرف مطرح و معروف شدند.

با قدم گذاشتن به عصر دیجیتال و دیجیتالی شدن گیرنده‌های تلویزیونی، امکان استفاده از امتیازات برنامه‌های تلویزیونی اینترنتی آی.پی.تی.وی (IPTV) و تلویزیون‌های کابلی در برخی نقاط جهان برای بسیاری از کاربران و علاقه‌مندان فناوری فراهم شده است. بتدریج گیرنده‌های دیجیتال می‌روند تا تجربه‌ موفق خود را با تلویزیون‌های کابلی نیز تکرار کنند. حالا به وسیله این دستگاه، تلویزیون شما به یک تلویزیون هوشمند تمام عیار تبدیل می‌شود که تمامی قابلیت‌های رایانه‌های لوحه‌ای (تبلت‌ها) و تلفن‌های همراه هوشمند (اسمارت‌فون‌ها) را در اختیار شما می‌گذارد و در عین‌ حال از تمام مزایای یک تلویزیون اینترنتی همراه یک گیرنده‌ دیجیتال قدرتمند نیز برخوردار هستید.

مشخصات فنی

اسمارت باکس با بهره‌گیری از پردازنده‌ قدرتمند دو یا چهار هسته‌ای به همراه یک یا دو گیگابایت حافظه‌ رم داخلی امکانات و قابلیت‌های بسیاری را به کاربران عرضه می‌دارد. سیستم‌های‌عامل‌ قدرتمند اندروید نگارش جیلی بین 4.2 یا کیت کت 4.4 با محیط زیبا و کاربری آسان خود،هر روز هر چه بیشتر کاربران این دستگاه را از ویژگی‌های بی‌نظیری بهره‌مند می‌کنند. شما قادرید با اتصال حافظه‌های جانبی مانند فلش دیسک‌های یو.اس.بی، کارت‌های حافظه و دیسک‌های سخت خارجی (هارد‌های اکسترنال) تا حجم یک یا دو ترابایت (البته این روزها انواعی از این دستگاه‌ها در بازار هستند که ظرفیت‌های بیشتر دیسک سخت تا شش ترابایت را نیز مورد پشتیبانی قرار می‌دهند) به ورودی‌های یو.اس.بی متعدد این دستگاه، از داده‌های خود به بهترین وجه استفاده کنید. در عین حال‌ حافظه‌ داخلی چهار، هشت یا 16 گیگابایتی این دستگاه‌ها که با استفاده از کارت حافظه اس.دی از 32 تا 64 گیگابایت قابل گسترش هستند نیز امکان آرشیو کردن برنامک‌ها (اپلیکیشن‌ها یاApps ) و فایل‌های محتوای چندرسانه‌ای (مالتی‌مدیا) و ذخیره‌سازی فیلم‌ها را براحتی برای شما فراهم می‌سازد.

قابلیت‌ها و امکانات

شما با کمک این دستگاه می‌توانید از همه برنامک‌های سازگار با سیستم اندروید بهره ببرید. انواع بازی‌ها، نرم‌افزار‌های ارتباطی، شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزار‌های کاربردی، پخش فیلم و موسیقی و نمایش عکس فقط بخشی از قابلیت‌های باکس‌های هوشمند است. علاوه بر اینها شما می‌توانید لوازم جانبی از قبیل ماوس و صفحه‌کلید یا مودم‌های سیمکارت خور GSM یا 3G را برای استفاده از اینترنت به این دستگاه متصل کنید. گیرنده‌ دیجیتال داخلی قدرتمند این باکس‌های هوشمند با استفاده از یک آنتن رومیزی کوچک، امکان دریافت‌ همه شبکه‌های دیجیتال صدا‌وسیما را فراهم می‌کند. همچنین تمامی قابلیت‌های یک گیرنده‌ هوشمند مانند ضبط زمان‌بندی شده‌ برنامه‌های تلویزیونی روی حافظه نیز در این دستگاه فراهم شده‌است. از طریق سیستم وای ـ فای (Wi-Fi) اسمارت باکس می‌توانید به اینترنت بی‌سیم منزل و محل کارخود متصل شوید. همچنین در این دستگاه درگاه اتصال اینترنت نیز تعبیه شده است که امکان اتصال به کابل شبکه و استفاده از اینترنت و اینترانت را در اختیار کاربر می‌گذارد. شما با اتصال باکس هوشمند آی.پی.تی.وی به اینترنت از تمامی امکانات یک گجت هوشمند و کارایی‌های پایه یک رایانه در ابعادی بسیار کوچک روی صفحه تلویزیون خود بهره‌مند می‌شوید.

امتیاز دیگر باکس هوشمند نسبت به پخش‌کننده‌های چند رسانه‌ای مشابه، امکان دستیابی به تمامی زیرساخت‌های موجود و استفاده‌ از حداکثر قابلیت‌های این فناوری است. به این منظور شرکت مخابرات ایران با همکاری برخی شرکت‌های دیگر ایرانی طرح مشترکی را به نام رسا راه‌اندازی کرده‌اند. این پروژه‌ مشترک، امکان استفاده از همه امکانات اینترنتی و ارتباطی را برای باکس‌های هوشمند تائید شده شرکت مخابرات فراهم می‌کند و امکان استفاده از سرویس‌های یک تلویزیون کابلی را نیز با توجه به تقاضا و درخواست متقاضی فراهم ساخته و در اختیار کاربران می‌گذارد. البته انواع جدید و پیشرفته این اسمارت باکس‌ها از امکانات ارتباطی بی‌سیمی چون بلوتوث و ارتباط نزدیک میدانی ان.اف.سی (NFC) نیز بهره برده و حتی از امکان پخش ویدئوی فوق العاده با کیفیت اولترا اچ.دی (4K) نیز برخوردار است.

استفاده از خدمات آنلاین اینترنتی

در ادامه مطلب به برخی خدمات و امکانات آی.پی.تی.وی اشاره می‌کنیم.

1ـ خدمات VOD و AOD که امکان انتخاب و مشاهده و همچنین دریافت موسیقی و فیلم را با توجه به سلیقه شما فراهم می‌کند. با استفاده از سرویس AOD می‌توانید از رادیو‌های آنلاین و موزیک‌های موجود در آرشیو استفاده کنید. با استفاده از سرویس VOD مجموعه‌ای از فیلم‌ها و سریال‌ها برای مشاهده‌ آنلاین در دسترس شما قرار می‌گیرد. همچنین سرویس PPV ـ که زیرمجموعه‌ خدمات اشتراک‌گذاری محتوای رسانه‌ای است ـ امکان دریافت کانال تلویزیونی را از طریق اینترنت مهیا می‌کند. هزینه‌ مشاهده‌ هر محتوای رسانه‌ای اختصاصی از طریق قبض تلفن اعلام می‌شود.

2 ـ مشاهده و خرید‌ فیلم‌ها و سریال‌های موردعلاقه شما از شبکه سینمای خانگی در سریع‌ترین زمان و با بهترین کیفیت و پرداخت هزینه‌ها از طریق قبض تلفن

3 ـ امکان استفاده از بازی‌های اندرویدی به وسیله‌ ماوس و صفحه‌کلید یا با تهیه دسته‌های کنترل بازی مخصوص و همچنین ریموت کنترل هوشمند دستگاه

4 ـ پخش فایل‌های تصویری باکیفیت فول اچ.دی 1080p یا 4K به اضافه ذخیره‌سازی و ویرایش آنها

5 ـ ویرایش فایل‌های متنی استاندارد و تصاویر روی صفحه‌ تلویزیون منزل شما

6 ـ پرداخت قبض‌ها و نظارت بر حساب‌های بانکی از طریق برنامک‌های رسمی ارائه شده از سوی بانک‌ها و نهاد‌های مالی

7 ـ برخورداری از سرویس‌های گفت‌وگوی تصویری (ویدئو کال) مانند اسکایپ، تانگو و لاین یا مکالمه تلفنی رایگان توسط برنامکی مثل وایبر با اتصال وب‌کم، هدست و وسایل جانبی دیگر

8 ـ امکان گشت و گذار اینترنتی در وب و شبکه‌های اجتماعی از منزل و محل کار. (ضمیمه کلیک)

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها