متخصص بیماری‌های عفونی گفت: علائم اولیه هپاتیت B بسیار شبیه سرماخوردگی بوده و با علائمی مانند آبریزش بینی، تب و سرفه خود را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۷۰۳۴۶۷
هپاتیت، عفونتی با علائم سرماخوردگی ‌

جام جم سرا: دکتر بهداد مهدویان با اشاره به وجود دو دسته هپاتیت کلاسیک و غیرکلاسیک عنوان کرد: هپاتیت‌های کلاسیک که شایع‌تر هستند شامل هپاتیت A، B، C، D و E هستند.

به گفته مهدویان، در میان این نوع هپاتیت‌ها هپاتیت A از همه شایع‌تر است که این نوع هپاتیت به همراه هپاتیت نوع E از راه آب و غذای آلوده منتقل می شود.

وی در خصوص راه انتقال هپاتیت‌های نوع B، C و D نیز عنوان کرد: این نوع هپاتیت‌ها راه انتقال مشابهی با بیماری ایدز داشته و از طریق تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، مادر آلوده به جنین، وسایل تیز و برنده آلوده و نیز از راه ارتباط جنسی منتقل می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه بسیاری موارد هپاتیت‌های B، C و D بدون علامتند، عنوان کرد: تنها در برخی موارد بیمار با علامت افزایش آنزیم‌های کبدی مراجعه می‌کند که در این زمینه آزمایش تشخیص هپاتیت برای او انجام می شود.

به گفته مهدویان، در فرم حاد این نوع هپاتیت‌ها علائم مقدماتی مشابه سرماخوردگی مانند تب، سرفه، آبریزش بینی، ضعف، بی حالی و بی اشتهایی در افراد ظاهر می شود.

وی تصریح کرد: پس از رفع این علائم، نشانه‌های اصلی بیماری مانند تغییر رنگ ادرار و مدفوع ایجاد می شود و در نهایت تغییر رنگ پوست و به ویژه ملتحمه چشم به زردی ظاهر می‌شود.

به گزارش جام جم سرا، این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: برخلاف هپاتیت‌های A و E که با یک بار ابتلا به آنها مصونیت مادام العمر در افراد ایجاد شده و هیچگاه مزمن نمی شوند، هپاتیت‌های نوع B، C و D می توانند بصورت مزمن در بدن فرد باقی مانده و در درازمدت ایجاد نارسایی کبد کند. در افرادی که دچار اختلالاتی از جمله نقص سیستم ایمنی هستند و نیز در 10 درصد افراد عادی هپاتیت های نوع B، C و D می‌تواند بعد از 20 تا 30 سال منجر به سرطان کبد در افراد شود.

به گفته مهدویان، در درمان هپاتیت نوع A و E استراحت و استفاده از مایعات توصیه می‌شود و در موارد حاد فرد بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

وی با اشاره به وجود درمان دارویی کمکی در درمان هپاتیت‌های نوع B، C و D اظهار کرد: این داروها می توانند مزمن شدن هپاتیت را کاهش داده و یا روند پیشروی به سمت نارسایی و نیز سرطان کبد را کاهش دهند. در موارد معدودی نیز این داروها می توانند به طور کل ویروس هپاتیت را از بدن فرد پاک کنند.

این متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به وجود واکسن هپاتیت B در کشور عنوان کرد: افرادی که در خانواده آنها فرد مبتلا وجود داشته و یا در محیط های پرخطر فعالیت کرده و یا رفتارهای پرخطر دارند باید از این واکسن در جهت پیشگیری از ابتلا به این نوع هپاتیت استفاده کنند. (هشت صبح)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها