یک تور آموزشی و علمی با سرپرستی یک استاد راهنما قرار است در جنگل های شمال کشور به منظور آموزش چگونگی یافتن گنج و دفینه برگزار شود.
کد خبر: ۷۰۱۹۲۱
تور گنج یابی در جنگل های شمال ؟!

چندی پیش از انتشار قارچ گونه سایت های گنج یابی خبر داد و اعلام کرد که در این سایت ها افراد سودجو به راحتی اقدام به تبلیغ چگونگی پیدا کردن گنج و دفینه های طلا و غارت محوطه های تاریخی می کنند بدون اینکه اداره حقوقی، حراست و یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی اطلاعی از این موضوع داشته باشند. پیگیریهای مهر حاکی از آن بود مسئولان مربوط یا برای اولین بار است که چنین موضوعی را شنیده اند و یا تاکنون برایشان پیگیری چگونگی فعالیت گردانندگان این سایت ها اهمیت چندانی نداشته است.

البته چندی بعد یگان حفاظت از میراث فرهنگی که وظیفه شناسایی این تخلفات را دارد دو گزارش از برخورد با متخلفان حوزه میراث فرهنگی منتشر کرد. اما این پایان ماجرا نبود؛ به تازگی در سایت های مجازی و شبکه های اجتماعی اطلاعیه دیگری منتشر شده که نشان می دهد افرادی به سرپرستی یک استاد راهنما به نام "ف.ب" گروه کاوش تشکیل داده و قرار است اواخر مرداد ماه به تور علمی و آموزشی چگونگی دفینه یابی در جنگلهای شمال کشور بروند.

در تبلیغات مربوط به این تور آموزشی آمده است: "توجه داشته باشید از آنجا که این کمپینگ علمی در قالب یک تور تحقیقاتی همراه با کاوش واقعی است، تنها ویژه اعضای باشگاه و مشترکانی است که مورد تایید استاد ... باشند. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر و چگونگی ثبت نام و رزرو جا با خانمی به اسم ... و شماره تلفن .... تماس بگیرید."

فعالیت این گروه تنها معطوف به برگزاری تورهای علمی تحقیقاتی نیست. آنها در شبکه های اجتماعی کلیپ های متعددی درباره چگونگی آموزش گنج یابی به مخاطبان خود پخش کرده اند. در یکی از این کلیپ ها، گرداننده این سایت آورده که هدف ما از آموزش تنها زدن سنگ میراث فرهنگی به سینه است. متولیان میراث فرهنگی برخورد قهری با گنج یابان انجام می دهند ولی ما به آنها آموزش می دهیم که ناشیانه یک محوطه و یا بنای تاریخی را تخریب نکنند بلکه با شناخت بهتر به سراغ گنج بروند.

این موضوع به اطلاع روابط عمومی اداره میراث فرهنگی استان مازندران رسید و وی قول پیگیری آن را از طریق معاونت میراث فرهنگی و یگان حفاطت این اداره کل داد.

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی این استان نیز بگفت که تا کنون به چنین موضوعی برخورد نکرده است با این حال آموزش گنج یابی را ممنوع و اقدامی خلاف قانون دانست. (مهر )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها