داستان زال آخرین اثر هنرمند فقید اسفندیار احمدیه است. استاد احمدیه، نقاش و هنرمند چیره‌دست انیمیشن ایران سال 1334 اولین انیمیشن ایران را به نام ملانصرالدین ساخت. وی به دلیل سال‌ها تجربه، نوآوری و تلاش در انیمیشن ایران، پدر انیمیشن ایران نامیده می‌شود.
کد خبر: ۶۹۹۷۵۷
«داستان زال» در قاب انیمیشن

احمدیه بیش از50 سال در انیمیشن ایران هنرنمایی کرد و آخرین اثر او انیمیشن داستان زال است که متاسفانه وی قبل از اتمام این اثر به دیار باقی شتافت؛ اما هنرمندان همراه وی در این اثر پس از وفات استاد به ادامه این اثر پرداخته و آن را به اتمام رساندند.

داستان با تکنیک دوبعدی دستی (سنتی) و به کمک رایانه به مدت 60 دقیقه و به سفارش مرکز پویانمایی صبا تولید شده است. این اثر مانند دیگر آثار احمدیه متاثر از سبک خاص نقاشی وی است و می‌توان هنر منحصر به فردش را در تک تک فریم‌های کار ـ که توسط وی نقاشی شده ـ دید.

احمدیه در پرونده خود آثار متعدد و برگزیده‌ای دارد که همگی با روش سنتی و هنرمندانه دوبعدی تولید شده است. این روزها این روش به دلیل نبود هنرمندان متعدد و مسلط این سبک در حال منسوخ شدن است. در این کار هم مثل کارهای دیگر استاد احمدیه، طراحی شخصیت‌های زیبا و پس‌زمینه‌های خوش‌آب و رنگ و حساب شده که از ویژگی‌های کارهای انیمیشن و تابلو‌های نقاشی وی است، دیده می‌شود.

فیلم سینمایی انیمیشن داستان زال، اولین کاری است که مرحوم اسفندیار احمدیه با تکنیک دوبعدی و به‌صورت دیجیتال کار کرد، قبل از این او آثارش را به صورت 35 میلی​متری کار می‌کرد.

این اثر اقتباسی وفادار به اصل از شاهنامه است. به عبارتی موضوع این انیمیشن با داستان زال در شاهنامه فردوسی تفاوت چندانی نداشته و زمان و مکان و شخصیت‌ها و ماجرای آن بر اساس روایت شاهنامه است.

سازندگان اثر:

اسفندیار احمدیه طراحی شخصیت، طراحی میانی، استوری بورد و اجرای زمینه را به عهده داشت. بهنام برنجی، طراحی شخصیت‌های پایانی داستان، طراحی کلید، استوری بورد و آسیه هندی تهیه‌کننده و دستیار کارگردان، و ابوالفضل کیهانی نویسندگی فیلمنامه را عهده دار بودند. موسیقی فیلم را نیز خشایار احمدیه نوه استاد احمدیه ساخته است.

تولید این انیمیشن همزمان با شدت گرفتن بیماری اسفندیار احمدیه بود به این دلیل تهیه و تولید آن سه سال به طول انجامید و در نهایت سال 1391 یک سال بـــعد از درگذشت استاد به پایان رسید. (ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها