یک فیلمنامه خوب با اوج و فرودهای متناسب و ریتم حساب شده نیمی از روند تولید یک سریال را به انجام می‌رساند. فیلمنامه برای یک فیلم یا سریال حکم نقشه راه را دارد و مسیر را مشخص می‌کند؛ آنچه بازیگران، کارگردان و دیگر عوامل تولید اثر انجام می‌دهند، خلاقیت‌ها و فضاسازی‌هایی است که به این مسیر زیبایی و هویت می‌بخشد.
کد خبر: ۶۹۸۱۷۱

یک کارگردان با در دست داشتن یک فیلمنامه بی‌نقص کافی است به دانش اولیه کارگردانی مجهز باشد تا حتی با کمترین خلاقیت اثری قابل قبول بسازد. بهترین بازیگران هم زمانی که با یک متن درست و اصولی و شخصیت‌پردازی محکم و پخته روبه‌رو باشند، مشتاق به همکاری خواهند شد.

اما زمانی که فیلمنامه یک سریال از نقص‌های جدی رنج ببرد حتی از توانمندترین و خلاق‌ترین کارگردان‌ها، مولف‌ترین و مشهورترین بازیگرها هم کاری ساخته نیست. فیلمنامه‌ای که پایه و اساسش به اندازه لازم و کافی محکم نباشد، حتما با انتقاد مخاطب روبه‌رو خواهد شد.

یک کارگردان توانمند می‌تواند با ایجاد ریتم، افزودین جزئیات، دکوپاژهای هدفمند و فضاسازی خلاقانه به یک اثر هویت بدهد و از لحاظ بصری آن را دیدنی و جذاب ارائه کند اما بی‌شک نمی‌تواند نقص داستانی را از چشم مخاطب بپوشاند. بازیگران هم زمانی می‌توانند نقش‌های جذاب و دیدنی ارائه کنند که هم شخصیت‌‌پردازی درستی در فیلمنامه صورت گرفته باشد و هم رویدادها و مناسبات نقش‌ها به شیوه‌ای منطقی و قابل قبول طراحی شده باشد و اگر جز این باشد یا بازیگران طراز اول و خوب حاضر به پذیرش نقش‌ها نخواهند بود یا اگر بپذیرند به ناچار آن را تا پایان ادامه خواهند داد.

به عنوان مثال زمانی که میزان اتفاقات، اوج و فرودها و کشمکش‌های یک سریال به طور متناسب در تعداد قسمت‌های یک سریال توزیع نشده باشد یا اگر سریالی به لحاظ داستانی برای تعریف شدن در 20 قسمت جا داشته باشد اما قرار به ارائه در 30 قسمت باشد، هر قدر کارگردان تلاش کند این زمان را با نماهای دیدنی، دکوپاژهای متفاوت و هر روش دیگری پر کند، مخاطب به نقص فیلمنامه پی خواهد برد. یا اگر سریالی به لحاظ داستانی از کشش و جذابیت‌های لازم بهره‌ای نبرده‌باشد، سوپراستارها یا بازیگران مولف و استخوان‌دار هم فقط می‌توانند مخاطب را تا یکی دو قسمت با سریال همراه کنند و بعد از آن مخاطب میل و رغبتی به تماشای سریال نخواهد داشت زیرا بازیگر تا حد و اندازه‌ای می‌تواند در ساختار یک اثر سهم داشته باشد و هر قدر بازیگر توانمند باشد، خارج از چارچوب بازیگری نمی‌تواند چیز زیادی به کل یک سریال اضافه کند و مخاطب هم آن‌قدر باهوش هست که بداند در کجای روند تولید سریال نقص وجود داشته و حتی دلیل احتمالی این نقص‌ها را نیز می‌تواند پیش‌بینی کند.

مخاطبان امروز اطلاعات زیادی درباره روند تولید یک سریال و حتی نقش و جایگاه هر کدام از عوامل در شکل‌گیری آن دارند و نمی‌توان این مخاطب را با نماهای متفاوت یا بازیگران چهره و شناخته شده، فریب داد.

آذر مهاجر

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها