با آبگیری سد تالوار

22 اثر تاریخی زیر آب می‌روند

با آبگیری سد تالوار در شهرستان بیجار بخشی از آثار طبیعی و تاریخی منحصر به فرد در این شهرستان زیر آب دفن می شود و به همین دلیل تجدید نظر در خصوص آبگیری این سد و همچنین توجه بیشتر به حفاظت از این آثار تاریخی در این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کد خبر: ۶۹۴۰۵۲
22 اثر تاریخی زیر آب می‌روند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیجار به کاوش های صورت گرفته در این منطقه اشاره کرد و بیان داشت: تا کنون دو فاز کاوش بر روی یکی از آثار انجام شده است و قدمت آن به هزاره ششم قبل از میلاد رسیده و با توجه به اینکه فعلا به خاک بکر نرسیده است شاید زیر این لایه‌هایی که تاکنون رسیده‌ایم لایه‌های قدیمی‌تری نز وجود باشد.

ابراهیم الیاسوند با تاکید بر لزوم تامین اعتبار به منظور نجات‌بخشی این آثار ادامه داد: با توجه به اینکه آبگیری سد آغاز شده است و حتی یکی از روستاها به نام رضاآباد زیر آب رفته است، تلاش میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند از زیر آب رفتن آثار باستانی جلوگیری کند و کمک سایر دستگاه‌ها همچون فرمانداری، استانداری و نمایندگان مردم استان به ویژه نماینده بیجار در مجلس را می‌طلبد تا بتوانیم اعتبار این پروژه را تامین و برای آثاری که قرار است زیر آب بروند، عملیات نجات‌بخشی را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: با آبگیری سد مجموعا 22 اثر تاریخی زیر آب خواهد رفت که در این مجموعه تعداد زیادی آثار شاخص وجود دارد یعنی نسبت به دیگر آثار از نظر علمی اهمیت بسیار بیشتری دارد و به همین دلیل باید در این حوزه با حساسیت بیشتری مسائل را دنبال و پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی که خود شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان انجام داده است، 22 اثر تاریخی با اتمام آبگیری سد زیر آب خواهد رفت، بیان کرد: میان این 22 اثر تاریخی 11 اثر شاخص و مهم یعنی قابل حفاظت و ثبت نیز وجود دارد که متاسفانه تاکنون اقدامی عملی برای نجات آنها صورت نگرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی بیجار در بخش دیگری از سخنان خود به فرهنگ دالما و ضخامت شش متری لایه‌ها و قدمت آن اشاره کرد و بیان داشت: تاکنون هیچ آثاری با قدمت بیشتری از فرهنگ دالما در باستان‌شناسی کشف نشده است اما آثار کشف شده کنونی 10 متر ضخامت دارند یعنی چهار متر بیشتر از فرهنگ دالما که با قدمت‌ترین آثار باستانی است، که تاکنون کشف شده است.

وی عنوان کرد: یکی از نقاط جالب توجه این اثر این است که همزمان با آسیای صغیر (ترکیه کنونی)، بین‌النهرین (عراق کنونی) و مرکز کشور، ارتباط داشته که بسیار جالب توجه است.

الیاسوند همچنین به عدم اختصاص اعتبار کافی برای نجات آثار باستانی این شهرستان اشاره کرد و گفت: اعتباری که شرکت آب منطقه‌ای زنجان به عنوان مجری این پروژه برای نجات‌بخشی در نظر گرفته است کافی نیست واین مشکل مهمی است که باید برای رفع آن چاره اندیشی شود. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها