سازمان سلامت جهانی به صورت رسمی اعلام کرده هرسال به طور متوسط بیش از 107 میلیون اهدای خون در سراسر جهان صورت می‌گیرد. هرچند بیشتر این خون‌های اهدایی برای نجات جان انسان‌ها به کار می‌رود، اما آمارها نشان می‌دهد همچنان تعداد زیادی از درخواست‌ها در این زمینه بی‌پاسخ می‌ماند.
کد خبر: ۶۸۶۰۳۲
سلامت بدون محدودیت

سازمان سلامت جهانی در همین خصوص توضیح داده بخش عمده‌ای از نیازمندان خون در کشورهای جهان سومی یا در حال توسعه قرار دارند و این خون‌ها به دست آنها نمی‌رسد. به همین منظور تعدادی از محققان دانشگاه اسکس در حال تولید خون مصنوعی هستند که تمام خصوصیات نمونه اصلی را در اختیار داشته و هیچ‌گونه ویروس یا بیماری نیز ندارد.

در این پروژه که «هائم 2» نام دارد، محققان دانشگاه اسکس خونی را تولید می‌کنند که به مدت دو سال در دمای اتاق باقی بماند. این قابلیت به سازمان انتقال خون اجازه می‌دهد بدون تجهیزات مورد نیاز برای پایین نگهداشتن دمای خون، آن را به هر جایی منتقل کنند.

نکته قابل توجه این که خون مصنوعی در حال تولید هیچ محدودیتی برای استفاده ندارد و به تمام انسان‌ها با گروه‌های خونی‌ مختلف قابل تزریق است. شاید بیشترین استفاده از این خون مصنوعی در زمان اتفاق افتادن بلایایی طبیعی باشد. در چنین مواقعی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با موجی از زخمی‌ها روبه‌رو می‌شود که هر کدام به یک گروه خونی خاص نیاز دارند.

وجود چنین خونی که برای هر کسی قابل استفاده باشد، مطمئنا در تسریع درمان بیماری بسیار تاثیر خواهد گذاشت. هرچند مراحل تولید خون مصنوعی در دانشگاه اسکس دنبال می‌شود، اما محققان این مرکز توضیح داده‌اند برای رساندن این پروژه به نتیجه نهایی به 2.5 میلیون دلار بودجه نیاز دارند.(ضمیمه سیب)

محمد طالبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها