امروز 25خرداد 1393 خورشیدی برابر با 17 شعبان 1435 هجری و 15 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۴۰۹۱

هجری شمسی

25 خرداد 1290

مورگان شوستر ـ خزانه‌دار ایران ـ برای اجرای تصمیمات خود مبنی بر وصول مالیات از متنفذین مبادرت به تشکیل نیروی نظامی نمود و نام آن را «ژاندارمری‌» نهاد. این نیرو تحت فرماندهی یک نظامی انگلیسی قرار گرفت‌.

25 خرداد 1300

واحدهای ژاندارمری مشهد تحت فرمان کلنل پسیان، در این شهر به رژه نظامی و قدرت نمایی پرداختند.

25 خرداد 1301

مجلس شورای ملی ضمن ایجاد تغییراتی در قانون مصوب 30 آبان 1300، به دولت اختیار داد امتیاز نفت شمال را به کمپانی امریکایی که 10 میلیون دلار وام در اختیار دولت ایران می‌گذارد، قرار دهد.

25 خرداد 1338

مهندس محمد علوی عضو کمیته مرکزی حزب توده تیرباران شد.

25 خرداد 1343

قرارداد وین راجع به مصونیت کارمندان هیأت مستشاری امریکا به تصویب نمایندگان مجلس سنا رسید.

25 خرداد 1344

به دنبال محاکمه 13 نفر به اتهام قتل حسنعلی منصور در دادگاه‌های نظامی، حکم اعدام درباره 4 نفر از آنان به شرح زیر به اجرا درآمد: محمد بخارایی‌، صفار هرندی‌، صادق امانی و نیک نژاد. بقیه به حبس‌های سنگین محکوم شدند.

25خرداد 1360

تجمع اعتراض‌آمیز طرفداران جبهه ملی که قرار بود در اعتراض به لایحه قصاص صورت گیرد، پیرو هشدار امام‌خمینی و با حمایت مردم از بیانات امام، برگزار نشد.

هجری قمری

17 شعبان 807

تیمور گورکانی سرسلسله‏ تیموریان درگذشت. تیمور گورکانی در سال 736 ق در نزدیک سمرقند به دنیا آمد. در ابتدا، به خدمت یکی از امرای ماوراءالنهر درآمد و درجات ترقی را پیمود. او پس از چندین بار لشکرکشی به خوارزم، آن شهر را تصرف کرد و به تعدی به سرزمین‏های مجاور پرداخت. تیمور در دوران حکومت چهل ساله‏ی خود بارها به شهرها و مناطق گوناگون حمله برد و صدها هزار نفر را از دم تیغ گذراند. یورش‏های سه،پنج و هفت ساله‏ی او باعث ویرانی قسمت عمده‏ی شهرهای آن دوران گردید. وی در آخرین مرحله قصد تصرف چین را در سر می‏پروراند که اجل، مهلت کشتار دوباره به او نداد و جانش را گرفت. کشور او از دیوار چین تا دریای مدیترانه امتداد داشت ولی جانشینان تیمور این اراضی را بین خود تقسیم کردند و امپراطوری او، متلاشی شد.

17 شعبان 1361

آیت ‏اللَّه شیخ حسنعلی اصفهانی معروف به نخودکی درگذشت. آیت‏اللَّه شیخ حسنعلی اصفهانی معروف به نخودکی فرزند ملاعلی اکبر در نیمه‏ی ذی‏قعده سال 1279 قمری در اصفهان دیده به جهان گشود و از کودکی تلاش و جدّیت وافر در تزکیه نفس، تهجّد و عبادت داشت. وی با مراقبت حاج محمدصادق فولادی تحصیلات مقدماتی را در اصفهان فرا گرفت. آن گاه ازمحضر آخوند ملامحمد کاشی، جهانگیرخان و حاج سید سینا بهره‏ها گرفت. سپس به نجف اشرف عزیمت نمود و از محضر بزرگانی چون سیدمحمد فشارکی، سید مرتضی کشمیری و ملااسماعیل قره‏باغی تلمذ نمود. آیت‏اللَّه نخودکی اصفهانی پس از مراجعت از نجف اشرف در مشهد مقدس اقامت گزید و از محضر فرزانگان این دیار نیز بهره‏مند گشت. او علاوه برتدریس و تحقیق و عبادت بسیار، به مستمندان و نیازمندان توجه ویژه‏ای داشت. آیت اللَّه نخودکی سرانجام در 17 شعبان 1361 قمری وفات یافت و در جنب ایوان عباسی (مقابل صحن ایوان طلا) در حرم حضرت رضا(ع) مدفون شد.

17 شعبان 1398

آیت ‏اللَّه ملاعلی آخوند همدانی دارفانی را وداع گفت. آخوند ملاعلی همدانی، در سال 1313 ق در یکی از روستاهای همدان به دنیا آمد. مقداری از دروس خود را در همدان خواند و سپس چند سالی در تهران ادامه تحصیل داد. وی در سال 1340 ق به قم رفت و از درس میرزا جواد ملکی تبریزی و آیت اللَّه حائری استفاده برد. آخوند ملاعلی همدانی در سال 1350 ق حسب امر آیت‏اللَّه حائری یزدی در همدان مقیم شد و حوزه‏ی علمیه‏ی همدان را تاسیس کرد. از وی تالیفات متعددی به جا مانده است. این عالم ربانی سرانجام در 85 سالگی در همدان دار فانی را وداع گفت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

میلادی

15 ژؤئن 1708

قیام استقلال طلبان اسکاتلندی توسط نیروهای انگلیس سرکوب شد. انگلستان از دیرباز همواره در صدد الحاق منطقه اسکاتلند در شمال این کشور، به سرزمین اصلی خود بود تا اینکه این امر در اوایل قرن هفدهم تحقق یافت. اما قیام‏های متعدد اسکاتلندی‏ها علیه سلطه انگلیس حاکی از نارضایتی آن‏ها از چنین وضعیتی بود. با این حال، پارلمان‏های دو کشور در سال 1707م در یک‏دیگر ادغام شدند. این تصمیم خشم اسکاتلندی‏ها را برانگیخت و موجب قیام دیگری شد که در روز پانزدهم ژوئن 1708م سرکوب گردید. با این حال، در پی گسترش اعتراض‏ها، لندن مجبور شد با تأسیس یک پارلمان محلی در اسکاتلند موافقت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها