پولدارها در برزیل چگونه از خویش حفاظت می کنند؟

هزینه هنگفت ثروتمندان برای امنیت خود در جام جهانی

آیا جام بیستم جهانی در سرزمین قهوه می ماند؟

همه نگاه‌ها به برزیل

گروه A، گروهی که همیشه با حضور میزبانان جام جهانی حال و هوایی متفاوت دارد، در جام بیستم علاوه بر برزیل میزبان، مکزیک، کرواسی و کامرون را هم دارد تا با جذابیتی دوچندان پیگیری شود. انتظارات از برزیل به عنوان مدافع عنوان قهرمانی بیشتر از دیگر مدعیان است و لوئیس فیلیپه اسکولاری می‌داند این می‌تواند یک عامل بازدارنده بزرگ، پیش پای شاگردانش باشد.
کد خبر: ۶۸۲۵۶۳
همه نگاه‌ها به برزیل

برای تیمی که حتی نایب قهرمانی هم هوادارانش را راضی نمی‌کند، صعود از گروه به عنوان تیم نخست کمترین انتظار است. بد نیست بدانید برزیلی‌ها فقط یک بار و آن هم در جام جهانی 1966 در همان مرحله گروهی از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند و به نظر می‌رسد آن اتفاق تاریخی دیگر برای آنها تکرار نشود.

طلایی‌پوشان جام جهانی را فردا شب با دیدار مقابل کرواسی افتتاح می‌کنند و در ادامه نیز به ترتیب با مکزیک و کامرون روبه‌رو می‌شوند، سه دیداری که به هیچ وجه آسان نیست. با این حال اسکولاری باید نیمی از تمرکزش را روی نخستین بازی مرحله حذفی بگذارد؛ جایی که احتمالا تیمش باید با یکی از دو تیم اسپانیا یا هلند روبه‌رو شود.

البته همسطح بودن سه تیم کرواسی، مکزیک و کامرون می‌تواند به تقسیم امتیازها میان این سه تیم بینجامد که در این صورت کار برزیل را برای صدرنشینی کمی آسان می‌کند. نکته جالب دیگر درباره همگروهی برزیل و مکزیک است. این برای چهارمین بار است که این دو تیم در مرحله گروهی جام جهانی در کنار هم قرار می‌گیرند که این خود یک رکورد محسوب می‌شود.

برنامه بازی‌های گروه A

جمعه 23 خرداد : برزیل ـ کرواسی (30 دقیقه بامداد)، مکزیک ـ کامرون (ساعت 20 و 30 دقیقه)

سه‌شنبه 27 خرداد: برزیل ـ مکزیک (ساعت 23 و 30 دقیقه)

پنجشنبه 29 خرداد: کامرون ـ کرواسی (ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد)

سه شنبه 3 تیر: کرواسی ـ مکزیک، کامرون ـ برزیل (30 دقیقه بامداد)

ستاره‌های ایرانی مقابل مسی

بعد از بازی با هلند، آلمان و پرتغال در جام ‌های جهانی 1978، 1998 و 2006، این بار تیم ملی کشورمان در گروهی قرار گرفته است که تیم ملی آرژانتین هم هست. اگر هلند با آری هان، یوهان نیسکنز و راب رزنبرک، آلمان با لوتار ماتیوس، توماس هسلر و یورگن کلینزمن و بالاخره پرتغال با لوئیس فیگو، دکو و کریستیانو رونالدو مقابل تیم ملی ایران بازی کردند حالا وقت آن است که بازی مقابل مارتین دمیکلیس، خاویر ماسکرانو، آنخل دی ماریا، سرخیو آگوئرو، گونزالو ایگواین و لیونل مسی نامدار را با خاطرات فوتبالی مان سنجاق کنیم. بعد از برزیل میزبان، همگروهی با آرژانتین، دومین احتمال بدی بود که در جام جهانی برای تیم‌های سید چهار می‌توانست اتفاق بیفتد که این اتفاق با بیرون آمدن گوی ایران، برای تیم ملی فوتبال کشورمان افتاد. نیجریه و بوسنی و هرزگوین دیگر تیم‌های حاضر در گروه F هستند. نیجریه در این میان با چهار بار حضور در جام جهانی، پرسابقه‌ترین تیم بعد از آرژانتین است. این تیم با مربی بومی‌اش استفان کشی سال گذشته قهرمان جام ملت‌های آفریقا شد و پس از آن هم برای حضور قدرتمندانه در جام جهانی 2014، در کمتر از یک سال با 17 تیم مختلف دیدار تدارکاتی برگزار کرد که آخرین بازیش سه شب پیش با آمریکا بود. بوسنی هم اگر چه نخستین حضور خود در جام جهانی را تجربه می‌کند اما فقط کافی است نگاهی به فهرست نفرات این تیم انداخت تا به قدرت آنها پی برد. از 23 بازیکنی که سافت سوسیچ در فهرست نهایی تیم ملی بوسنی قرار داده است 22 بازیکن خارج از بوسنی و در لیگ‌های معتبری چون بوندس لیگای آلمان، لیگ برتر انگلیس یا سری A ایتالیا بازی می‌کنند.

برنامه بازی‌های گروه F

دوشنبه 26 خرداد: آرژانتین ـ بوسنی (ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد)، نیجریه ـ ایران (ساعت 23 و 30 دقیقه)

شنبه 31 خرداد: آرژانتین ـ ایران (ساعت 20 و 30 دقیقه)

یکشنبه 1 تیر: نیجریه ـ بوسنی (ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد)

چهارشنبه 4 تیر: نیجریه ـ آرژانتین، ایران ـ بوسنی (ساعت 20 و 30 دقیقه)

گروه مرگ شماره 2

در گروهی که پرتغال با کریستیانو رونالدو، آمریکا با یورگن کلینزمن و غنا به عنوان آماده‌ترین تیم آفریقایی حضور دارند، فقط جای تیم ملی آلمان کم بود تا این گروه همچون گروه D به گروه مرگ معروف شود.

اگرچه آلمان به عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در جام جهانی بیستم، نامزد شماره یک صدرنشینی در گروه G به شمار می‌رود، اما یوآخیم لو خوب می‌داند برای آن‌که بتواند تیمش را به عنوان تیم نخست به مرحله حذفی برساند، سه بازی سخت و نفسگیر را پیش رو دارد؛ دیدارهایی که با بازی مقابل پرتغال، دیگر مدعی صدرنشینی در این گروه آغاز می‌شود.

پرتغال را همه با کریستیانو رونالدو می‌شناسند؛ فوق‌ستاره سال 2014 فوتبال دنیا. البته رونالدو یک هفته گذشته را به دلیل مصدومیت نتوانست خوب تمرین کند و حتی این شائبه درباره او مطرح است که شاید نتواند در یک یا دو بازی نخست پرتغالی‌ها به میدان برود. بدون شک آماده بودن یا آماده نبودن رونالدو در این تورنمنت، همچون بودن یا نبودنش در ترکیب پرتغال می‌تواند در نتایج رقابت‌های این گروه تاثیرگذار باشد. دیگر تیم این گروه غناست. این تیم که آپیا را روی نیمکت خود دارد همچون دو جام جهانی قبلی، فقط یک هدف را پیش روی خود دارد؛ صعود از مرحله گروهی. غنایی‌ها در جام جهانی 2010 تا مرحله یک چهارم نهایی هم صعود کردند تا در میان تیم‌های آفریقایی بعد از کامرون دومین تیم باشند که تا یک قدمی نیمه‌نهایی پیشروی کرده است. اما کار برای غنا مثل پرتغال و آلمان سخت است، چون در این گروه آمریکا هم حضور دارد. آمریکایی‌ها اگرچه در فوتبال در ردیف تیم‌های مدعی نیستند، اما دو سال است با سرمربی سرشناسی همچون یورگن کلینزمن به تیمی یکدست و آماه تبدیل شده‌اند و برای هر حریفی دردسرساز هستند. حضور کلینزمن روی نیمکت آمریکا، بیش از همه برای آلمان نگران‌کننده است، بخصوص اگر تکلیف تیم‌های صعودکننده با امتیازات دو دیدار پایانی مشخص شود.

برنامه بازی‌های گروه G

دوشنبه 26 خرداد: آلمان ـ پرتغال (ساعت 20 و 30 دقیقه)

سه شنبه 27 خرداد: غنا ـ آمریکا (ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد)

شنبه 31 خرداد: آلمان ـ غنا (ساعت 23 و 30 دقیقه)

یکشنبه اول تیر: آمریکا ـ پرتغال (ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد)

پنجشنبه 5 تیر: پرتغال ـ غنا، آمریکا ـ آلمان (ساعت 20 و 30 دقیقه)

گروه H، بدون مدعی

در گروه H همچون گروه C خبری از تیم‌های مدعی نیست تا بازی‌های این گروه برای فوتبالدوستان با جذابیت کمتری همراه باشد. عنوان چهارمی بلژیک در جام جهانی 1986 و چهارمی کره جنوبی در جام جهانی 2002، بهترین عناوینی است که توسط تیم‌های حاضر در گروه پایانی جام بیستم کسب شده است. البته در مورد بلژیک باید با احتیاط بیشتری حرف زد؛ تیمی که کارشناسان معتقدند می‌تواند همه را در برزیل شگفت‌زده کند.

بلژیک که هدایت آن را بازیکن دهه 90 فوتبال این کشور، مارک ویلموتس به‌عهده دارد سیر صعودی خود را از همان زمانی آغاز کرد که در راهیابی به یورو 2012 ناکام ماند. آنها در کمتر از دو سال آن‌قدر خوب نتیجه گرفتند که یکباره به جمع هشت تیم اول رنکینگ فیفا راه پیدا کردند و برای نخستین بار به عنوان یکی از سرگروه‌های جام جهانی انتخاب شدند. تیبو کورتوا دروازه‌بان اتلتیکو مادرید اسپانیا، ویسنت کمپانی مدافع منچستر سیتی، توماس فرمالن مدافع آرسنال، دنیل فن بویتن مدافع بایرن مونیخ، مروان فلینی هافبک منچستر یونایتد، ادن هازارد مهاجم چلسی و عدنان یانوزای که فصل گذشته در خط حمله منچستر یونایتد بازی کرد از جمله ستاره‌های درخشان بلژیک هستند که در کنار هم می‌توانند تیمی قدرتمند را تشکیل دهند تا بلژیک بعد از 28 سال بتواند برای اولین بار به یک چهارم نهایی جام جهانی صعود کند. رقیب جدی بلژیک در این گروه، روسیه میزبان جام جهانی بعدی است. روس‌ها این بار با فابیو کاپلو آمده‌اند تا اگر شانس با آنها یار بود بتوانند یقه تیم‌های بزرگ را بگیرند. در این گروه کمتر کارشناسی روی الجزایر حساب باز می‌کند اما کره جنوبی را نمی‌توان تیم دست و پا بسته‌ای دانست. کره‌ای‌ها به‌واسطه هشت دوره حضور متوالی در جام جهانی حالا بین‌المللی ترین تیم آسیاست و راه و رسم بازی با تیم‌های بزرگ را بهتر از سایر آسیایی‌ها بلد است.

برنامه بازی‌های گروه H

سه‌شنبه 27 خرداد: بلژیک ـ الجزایر (ساعت 20 و 30 دقیقه)

چهارشنبه 28 خرداد: روسیه ـ کره جنوبی (ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد)

یکشنبه 1 تیر: بلژیک ـ روسیه (ساعت 20 و 30 دقیقه)، کره جنوبی ـ الجزایر (ساعت 23 و 30 دقیقه)

جمعه 6 تیر: الجزایر ـ روسیه، کره جنوبی ـ بلژیک (ساعت 30 دقیقه بامداد)

گروه مرگ اینجاست

سه قهرمان ادوار گذشته جام جهانی در یک گروه. می‌شود گفت اتفاقی بی‌سابقه در مراحل گروهی ادوار مختلف رقابت‌های جام جهانی.

ایتالیا، تیمی که چهار جام جهانی را برده است، اروگوئه فاتح دو دوره از این رقابت‌ها و انگلیس که برای اولین و آخرین بار 48 سال پیش جام ژول ریمه را بالای سر برد باید در مرحله گروهی و در سه بازی نزدیک و نفسگیر به مصاف هم بروند تا تکلیف دو تیم صعودکننده از این گروه مشخص شود. در این گروه کاستاریکا هم هست؛ تیمی که اگرچه کسی شانسی برای صعود آنها متصور نیست، اما با متوقف کردن تیم‌های مدعی می‌تواند در سرنوشت صعود آنها تاثیرگذار باشد. بعد از دو جام جهانی 1990 و 2002، این سومین دوره از رقابت‌های جام جهانی است که هر چهار تیم ایتالیا، انگلیس، اروگوئه و کاستاریکا، با هم در آن حضور دارند. در زیر نتایج بازی‌های مستقیم این چهار تیم را در ادوار مختلف مرور می‌کنیم.

جام جهانی 1954 (مرحله یک‌چهارم نهایی): اروگوئه 4 ـ انگلیس 2

جام جهانی 1966 (مرحله گروهی): انگلیس صفر ـ اروگوئه صفر

جام جهانی 1970 (مرحله گروهی): ایتالیا صفر ـ اروگوئه صفر

جام جهانی 1990 (مرحله یک‌هشتم نهایی): ایتالیا 2 ـ اروگوئه صفر

جام جهانی 1990 (رده‌بندی): ایتالیا 2 ـ انگلیس یک

برنامه بازی‌های گروه D

شنبه 24 خرداد: اروگوئه ـ کاستاریکا (ساعت 23 و 30 دقیقه)

یکشنبه 25 خرداد: انگلیس ـ ایتالیا (ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد)

پنجشنبه 29 خرداد: اروگوئه ـ انگلیس (ساعت 23 و 30 دقیقه)

جمعه 30خرداد: ایتالیا ـ کاستاریکا (ساعت 20 و 30 دقیقه)

سه‌شنبه 3 تیر: کاستاریکا ـ انگلیس، ایتالیا ـ اروگوئه (ساعت 20 و 30 دقیقه)

جمعه 6 تیر: الجزایر ـ روسیه، کره جنوبی ـ بلژیک (ساعت 30 دقیقه بامداد)

جنگ تیم‌های متوسط

چهار تیم کلمبیا، یونان، ساحل‌عاج و ژاپن تا پیش از این جمعا 12 بار در ادوار مختلف جام‌های جهانی شرکت کرده‌اند، اما هواداران آنها گروهی به این آسانی را هیچ گاه به خاطر ندارند. انتخاب کلمبیا به عنوان یکی از هشت سرگروه رقابت‌های جام جهانی 2014 در کنار سه قرعه مناسب دیگر باعث شد گروه C جام جهانی به محلی برای رقابت چهار تیم همسطح تبدیل شود.

در این شرایط دو تیم کلمبیا و ژاپن به واسطه مردان سرشناسی که دارند شاید نگاه امیدوارانه‌تری به صعود داشته باشند. کلمبیا خوزه پکرمن را روی نیمکت خود دارد که پیش از این در جام جهانی 2006 با تیم ملی آرژانتین تا یک‌چهارم نهایی صعود کرد و آنجا در ضربات پنالتی مغلوب آلمان میزبان شد. ژاپن هم آلبرتو زاکرونی ایتالیایی را در اختیار دارد؛ مردی که اگرچه سابقه حضور در جام جهانی در کارنامه‌اش دیده نمی‌شود، اما به واسطه حضور در تیم‌های بزرگی همچون میلان، اینتر و یوونتوس تجربیات ارزشمندی دارد. البته ساحل عاج هم به فوق‌ستاره‌اش دیدیه دروگبا تکیه دارد؛ مهاجمی که تن هر مدافعی را به لرزه درمی‌آورد. نکته جالب در مورد تیم‌های گروه C این است که تا قبل از این هیچ گاه در ادوار گذشته جام جهانی به مصاف هم نرفته‌اند.

برنامه بازی‌های گروه C

شنبه 24 خرداد: کلمبیا ـ یونان (ساعت 20 و 30 دقیقه)

یکشنبه 25 خرداد: ساحل عاج ـ ژاپن (ساعت 5 و 30 دقیقه بامداد)

پنجشنبه 29 خرداد: کلمبیا ـ ساحل عاج (ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد)

جمعه 30خرداد: ژاپن ـ یونان (ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد)

چهارشنبه 4 تیر: ژاپن ـ کلمبیا، یونان ـ ساحل‌عاج (30 دقیقه بامداد)

دوباره فینال

هیچ گاه سابقه نداشت دیدار فینال یک دوره از رقابت‌های جام جهانی در مرحله گروهی جام جهانی بعدی تکرار شود؛ اما قرعه جام جهانی 2014 باعث شد این اتفاق دیگر بی‌سابقه نباشد.

دو تیم اسپانیا و هلند که چهار سال پیش در فینال جام جهانی 2010 بر سر جام قهرمانی به مصاف هم رفتند، حالا باید در همان نخستین بازی مرحله گروهی جام با یکدیگر روبه‌رو شوند. شاید از منظر خیلی‌ها بازی امسال دو تیم اسپانیا و هلند حساسیت فینال چهار سال پیش را نداشته باشد، اما ویسنته دل بوسکه و لوئیس فن خال نظر دیگری دارند. صدرنشینی در گروه B برای هر دو تیم اسپانیا و هلند حکم مرگ و زندگی را دارد، زیرا به احتمال فراوان تیم دوم این گروه باید در همان نخستین بازی مرحله حذفی به مصاف برزیل میزبان برود؛ دیداری که می‌تواند حکم وداع زودهنگام را برای هر یک از دو تیم اسپانیا یا هلند داشته باشد. پس برای فرار از آن بازی مرگبار هر دو تیم به فکر پیروزی در همین بازی رودررو هستند. در این گروه شیلی و استرالیا هم هستند تا نگذارند آب خوش از گلوی دو تیم مدعی پایین برود. در این میان عبور از تیم آماده شیلی برای هر دو تیم اسپانیا و هلند به اندازه بردن بازی اول دشوار خواهد بود. شیلی با آرتور ویدال، الکسیس سانچز و البته تماشاگران پرشمار شیلیایی که سکوهای ورزشگاه‌ها را به اشغال خود درخواهند آورد می‌تواند یکی از شگفتی سازان جام بیستم باشد. تاریخچه جام جهانی می‌گوید چهار تیم گروه B تا قبل از این چهار بار در ادوار گذشته به مصاف هم رفته‌اند که بدون شک مهم‌ترین آن فینال جام جهانی 2010 بوده است.

برنامه بازی‌های گروه B

جمعه 23 خرداد: اسپانیا ـ هلند (ساعت 23 و 30 دقیقه)

شنبه 24 خرداد: شیلی ـ استرالیا (ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد)

چهارشنبه 28 خرداد: استرالیا ـ هلند (ساعت 20 و 30 دقیقه)، اسپانیا ـ شیلی (ساعت 23 و 30 دقیقه)

دوشنبه 2 تیر: استرالیا ـ اسپانیا، هلند ـ شیلی (ساعت 20 و 30 دقیقه)

خروس‌های خندان

وقتی کار صعود فرانسه به جام جهانی 2014 به دیدار پلی آف کشیده شد و بعد هم نام این تیم در گلدان شماره 2 قرعه‌کشی قرار گرفت، این احتمال می‌رفت که خروس‌ها در همان مرحله گروهی مجبور شوند با یکی از تیم‌های برزیل، اسپانیا، آرژانتین یا آلمان روبه‌رو شوند، اما انگار شانس با دیدیه دشام و شاگردانش یار بود که آنها در گروه سوئیس قرار گرفتند. اگرچه سوئیس با مربی سرشناسی همچون اوتمار هیتسفیلد تیم دست و پا بسته‌ای نیست، اما وقتی مشخص شد اکوادور و هندوراس دیگر تیم‌های این گروه هستند، خیلی‌ها به شانس فرانسوی‌ها غبطه خوردند. شیرینی این شانس البته در آستانه جام با یک بدشانسی بزرگ به تلخی گرایید. فرانسه، فرانک ریبری یکی از بهترین بازیکنانش را از دست داد. در این گروه هندوراس که دومین حضور خود را در جام جهانی تجربه می‌کند مدعی صعود نیست، اما با مربی کلمبیایی‌اش سوآرز، حداقل می‌تواند برای اکوادور دردسرساز باشد. دلیلش هم شناخت این مربی از اکوادور است، سوارز سال 2006 با اکوادور در جام جهانی خوش درخشید. البته روی نیمکت اکوادور هم رینالدو روئدا نشسته که چهار سال پیش سرمربی هندوراس بود!

تیم‌های این گروه فقط دو بار در ادوار گذشته جام جهانی به مصاف هم رفته‌اند که اتفاقا از زمان آنها هم زیاد نمی‌گذرد؛ سال‌های 2006 و 2010.

جام جهانی 2006 (مرحله گروهی): سوئیس صفر ـ هندوراس صفر

جام جهانی 2010 (مرحله گروهی): سوئیس صفر ـ فرانسه صفر

برنامه بازی‌های گروه E

یکشنبه 25 خرداد: سوئیس ـ اکوادور (ساعت 20 و 30 دقیقه)، فرانسه ـ هندوراس (ساعت 23 و 30 دقیقه)

جمعه 30خرداد: سوئیس ـ فرانسه (ساعت 23 و 30 دقیقه)

شنبه 31 خرداد: هندوراس ـ اکوادور (ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد)

پنجشنبه 5 تیر: هندوراس ـ سوئیس، اکوادور ـ فرانسه (30 دقیقه بامداد)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها