آغاز انتخابات ریاست جمهوری

سرنوشت سوریه امروز رقم می‌خورد

شرکت‌کنندگان اجلاس دوستان سوریه، ‌امروز به دمشق می‌روند

لاریجانی: دولت سوریه تابع رای مردم است

رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین نشست روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه که در تهران برگزار شد، گفت: ما معتقدیم راه‌حل سیاسی در سوریه باید از صندوق‌های رای خارج شود نه از سلاح‌هایی که برخی کشورها برای تروریست‌ها ارسال‌می‌کنند.
کد خبر: ۶۷۹۹۱۰

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی با بیان این‌که نشست تهران در یک شرایط حساس تاریخی برگزار می‌شود، تصریح کرد: این نشست همزمان شده است با انتخاباتی که در کشور سوریه در حال برگزاری است.

رئیس مجلس با اشاره به صحبت یکی‌از مسئولان آمریکایی مبنی بر این‌که بودجه بیشتری برای تروریست‌های سوریه اختصاص خواهند داد، خاطرنشان کرد: این عمل آنها افتخار نیست بلکه سند سیاهی است برای آمریکا که از تروریست‌های سوری و کشتار آنها در سوریه حمایت می‌کند.

وی با بیان این‌که مقاومت مردم سوریه در برابر تروریست‌ها یک اقدام بسیار باارزش بوده است، افزود: ملت سوریه نشان داد تصمیم گرفته است روی پای خود بایستد و در این زمینه نیز موفق خواهد شد.

لاریجانی با بیان این‌که انتخابات سوریه پیام‌های مختلفی دارد و به همین دلیل نشست تهران یک اثر مهم تاریخی بر‌جای خواهد گذاشت، گفت: پیام نخست این انتخابات این است که دولت سوریه تابع رای مردم است البته ما از گذشته این موضوع را به کشورهای مختلف می‌گفتیم ولی آنها باور نمی‌کردند؛ برخی کشورها که بهانه‌گیری می‌کردند می‌گفتند ما نمی‌دانیم دولت سوریه انتخابات پاک برگزار می‌کند و ما می‌گفتیم شما می‌توانید ناظران بین‌المللی برای نظارت بر انتخابات، به کشور سوریه اعزام کنید.

وی افزود: ملت سوریه، هر نتیجه‌ای را که از صندوق رای خارج شود، مبنای کار خود قرار خواهد داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انتخابات سوریه مشخص خواهد کرد اقدامات تروریستی، چه پایگاهی دارد، گفت: حضور پرشور سوری‌های خارج از کشور در انتخابات نشان داد ملت سوریه از اقدامات تروریستی متنفر است و دوست دارد سرنوشت کشورش را خودش تعیین کند.

وی با بیان این‌که مردم سوریه رفتار مسالمت‌آمیز را قبول دارند، افزود: پیام سوم این انتخابات این است که سوریه برای آن‌که مستقل بماند، سرمایه‌گذاری کرده است و هزینه می‌کند. وی با بیان این‌که نشست تهران دفاع از دموکراسی است، گفت: ما مبارزه با تروریسم را از طریق دموکراسی در منطقه حل می‌کنیم نه با استفاده از سلاح و کشتار مردم.

رئیس مجلس عنوان کرد: ما با دولت سوریه صحبت کردیم تا کشورهای مختلف بتوانند برای انتخابات ناظر بفرستند و این موافقت دولت سوریه بهانه را از کشورهای جنگجو گرفته است. لاریجانی با بیان این‌که امیدواریم انتخابات سوریه پایان درگیری‌ها در منطقه باشد، خطاب به حاضران گفت: امیدواریم با حضور شما در این نشست شرایط خوبی برای سوریه رقم بخورد و با حمایت شما شرایط مثبتی در سوریه حاصل شود.

ظریف: قدرت‌های خارجی توهم را کنار بگذارند

وزیر خارجه کشورمان هم در این نشست گفت: قدرت‌های خارجی باید توهم دستیابی به آرزوهای شخصی از طریق نظامی در سوریه را کنار بگذارند و بپذیرند بحران سوریه هیچ راه‌حلی جز از مسیر سیاسی ندارد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف با بیان این‌که بحران سوریه وارد چهارمین سال خود شده، گفت: این فاجعه انسانی و منطقه‌ای به دلیل مداخلات غیرمسئولانه، تسویه حساب‌های شخصی و آرزوهای توهم‌آلود کنشگران خارجی از همان ماه‌های اول، ماهیتی فراسوری یافته است.

وی ادامه داد: دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای همراه با تشدید امواج وارداتی افراط‌گرایی و خشونت‌طلبی، نه‌فقط مانع روند اصلاحات سیاسی و شکل‌گیری حقوق اساسی مردم سوریه بر پایه مطالبات آنان شده، بلکه کل منطقه خاورمیانه و سراسر جهان را با پدیده شوم افراط و فرقه‌گرایی مواجه کرده است.

ظریف تاکید کرد: در جهان امروز استفاده از زور و خشونت راه‌حل هیچ مشکلی نیست و دستاوردی جز فلاکت و ناامنی نه فقط برای قربانیان که حتی برای مسببان و حتی آنهایی که با غرور به توان نظامی خود بی‌محابا به جنگ روی آورده و منطقه ما و دیگر مناطق جهان را به خاک و خون کشیده‌اند، نداشته است.

وی گفت: ایران از ابتدای بحران سوریه تنها راه‌حل این بحران را راهکار سیاسی از طریق تشویق گفت‌وگوهای سوری ـ سوری و مراجعه به خواست و اراده ملت سوریه دانسته و تمامی تلاش خود را در این راه به کار بسته است.

ظریف تصریح کرد: ایران آماده مشارکت در هر تلاش صادقانه برای حل بحران و کمک‌رسانی واقعی انساندوستانه به تمامی مردم سوریه است.

وزیر خارجه با بیان این‌که طی ماه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های مهمی در صحنه داخلی سوریه در مسیر حل و فصل سیاسی بحران بوده‌ایم، عنوان کرد: توافقات آشتی محلی در مناطق مختلف سوریه از جمله در حمص که از طریق گفت‌وگو بین دولت و مخالفان با مساعی شخصیت‌های ذی‌نفوذ محلی صورت گرفت، نشان داد ظرفیت حل و فصل بحران در داخل سوریه بخوبی وجود دارد و چنانچه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار این ظرفیت ملی قرار گیرد، می‌توان به آینده و پایان بحران امیدوار بود.

وی گفت: همه باید بپذیریم که براساس منافع مشترک همه کنشگران و بالاتر از همه با عنایت به منافع مردم سوریه، هرگونه راه‌حل سیاسی نیازمند مبارزه مشترک با افراط و خشونت، پایان بخشیدن به مداخلات و جلوگیری از ارسال سلاح به گروه‌های بی‌مسئولیت است.

دومین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه دیروز در تهران برگزار شد. در این اجلاس 30 هیات از کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه حضور داشتند.

به گفته علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هیات‌های حاضر در نشست روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه، امروز به دمشق سفر می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها